Mercedes-Benz: Duurdere modellen en meer elektrisch

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Mercedes-Benz moet een leidende positie innemen op het gebied van elektrisch rijden. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Daimler gaat een strategische koerswijziging doorvoeren bij Mercedes-Benz waarbij het merk zich nog meer op luxueuze auto’s en elektrisch rijden gaat richten. Dat heeft het moederbedrijf van Mercedes-Benz dinsdag bekend gemaakt.

Het Duitse concern gaat de komende vijf jaar snijden in de vaste kosten, die 20 procent omlaag moeten. Hierbij gaat het om personeelskosten en research & development. Of dit wederom ten koste gaat van banen, is nog niet bekend. De heroriëntatie moet volgens het concern leiden tot een verbetering van de commerciële prestaties via een mix van prijsstelling, verbeterde productportefeuille en een groei van de inkomsten.

Ola Källenius, ceo van Daimler, stelt dat het verlagen van de vaste kosten van groot belang is. “De structurele kosten moeten omlaag om duurzame winstgevendheid te kunnen realiseren.” De autofabrikant werkt daarom aan elektrische modellen van de submerken Maybach, AMG en G. Hierbij streeft Daimler naar het vergroten van de afzetmarkt voor deze merken. Evengoed blijft het concern goedkopere modellen maken, maar de focus ligt op duurdere modellen om structureel een hogere winstgevendheid te bereiken.

Belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie is de volledige elektrificatie van alle producten. “We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat het bedrijf volledig CO2-neutraal is.” Het bedrijf heeft het voornemen om dit in 2039 te bereiken.

Waar Daimler nu de keuze maakt voor elektrisch rijden, trok het eerder de stekker uit de ontwikkeling van een waterstofauto.

Investeringen

De overgang naar elektrisch rijden zorgt er voor dat de investeringen in brandstofmotoren dalen, zo geeft Markus Schäfer, coo van Mercedes-Benz, aan. “In 2030 moet van de wereldwijde verkoop de helft bestaan uit geëlektrificeerde modellen. Onze investeringen in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren zullen in de komende tien jaar met zeventig procent dalen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Mercedes-Benz: Duurdere modellen en meer elektrisch | Automotive Online

Mercedes-Benz: Duurdere modellen en meer elektrisch

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Mercedes-Benz moet een leidende positie innemen op het gebied van elektrisch rijden. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Daimler gaat een strategische koerswijziging doorvoeren bij Mercedes-Benz waarbij het merk zich nog meer op luxueuze auto’s en elektrisch rijden gaat richten. Dat heeft het moederbedrijf van Mercedes-Benz dinsdag bekend gemaakt.

Het Duitse concern gaat de komende vijf jaar snijden in de vaste kosten, die 20 procent omlaag moeten. Hierbij gaat het om personeelskosten en research & development. Of dit wederom ten koste gaat van banen, is nog niet bekend. De heroriëntatie moet volgens het concern leiden tot een verbetering van de commerciële prestaties via een mix van prijsstelling, verbeterde productportefeuille en een groei van de inkomsten.

Ola Källenius, ceo van Daimler, stelt dat het verlagen van de vaste kosten van groot belang is. “De structurele kosten moeten omlaag om duurzame winstgevendheid te kunnen realiseren.” De autofabrikant werkt daarom aan elektrische modellen van de submerken Maybach, AMG en G. Hierbij streeft Daimler naar het vergroten van de afzetmarkt voor deze merken. Evengoed blijft het concern goedkopere modellen maken, maar de focus ligt op duurdere modellen om structureel een hogere winstgevendheid te bereiken.

Belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie is de volledige elektrificatie van alle producten. “We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat het bedrijf volledig CO2-neutraal is.” Het bedrijf heeft het voornemen om dit in 2039 te bereiken.

Waar Daimler nu de keuze maakt voor elektrisch rijden, trok het eerder de stekker uit de ontwikkeling van een waterstofauto.

Investeringen

De overgang naar elektrisch rijden zorgt er voor dat de investeringen in brandstofmotoren dalen, zo geeft Markus Schäfer, coo van Mercedes-Benz, aan. “In 2030 moet van de wereldwijde verkoop de helft bestaan uit geëlektrificeerde modellen. Onze investeringen in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren zullen in de komende tien jaar met zeventig procent dalen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.