‘Nieuwe FCA B-segmentauto’s gebouwd op PSA-platform’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

De nieuwe generaties van FCA’s B-segmentauto’s zullen worden gebouwd op PSA’s Common Modular Platform, waarop ook de Peugeot 208, 2008, Opel Mokka en DS3 Crossback zijn ontwikkeld. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een brief die het vakblad in handen heeft gekregen.

Stellantis

In deze brief meldt FCA aan zijn leveranciers geen geld meer te steken in research, ontwikkeling en ’tooling’ voor nieuwe auto’s in B-segmentauto’s, omdat de FCA-auto’s gebruik zullen maken van het PSA-platform. FCA en PSA voeren momenteel gesprekken over de integratie van beide bedrijven, die verder gaat onder de naam Stellantis.

FCA zou de auto’s gaan bouwen in zijn fabriek in Polen, waar nu de Fiat 500 en de Ypsilon worden gemaakt. Het zou gaan om 400 duizend auto’s per jaar die in Polen op het CMP-platform worden geproduceerd.

FCA meldde zijn leveranciers in maart al om tijdelijk de ontwikkelingen van vijf kleine auto’s voor de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Jeep te staken vanwege de Covid-19 pandemie. Het vorige platform was al wel geüpdate en gebruikt voor onder andere de Fiat 500 Electric. FCA zou wel afscheid willen nemen van dit minicar-segment in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Nieuwe FCA B-segmentauto’s gebouwd op PSA-platform’ | Automotive Online

‘Nieuwe FCA B-segmentauto’s gebouwd op PSA-platform’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Foto: Shutterstock

De nieuwe generaties van FCA’s B-segmentauto’s zullen worden gebouwd op PSA’s Common Modular Platform, waarop ook de Peugeot 208, 2008, Opel Mokka en DS3 Crossback zijn ontwikkeld. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een brief die het vakblad in handen heeft gekregen.

Stellantis

In deze brief meldt FCA aan zijn leveranciers geen geld meer te steken in research, ontwikkeling en ’tooling’ voor nieuwe auto’s in B-segmentauto’s, omdat de FCA-auto’s gebruik zullen maken van het PSA-platform. FCA en PSA voeren momenteel gesprekken over de integratie van beide bedrijven, die verder gaat onder de naam Stellantis.

FCA zou de auto’s gaan bouwen in zijn fabriek in Polen, waar nu de Fiat 500 en de Ypsilon worden gemaakt. Het zou gaan om 400 duizend auto’s per jaar die in Polen op het CMP-platform worden geproduceerd.

FCA meldde zijn leveranciers in maart al om tijdelijk de ontwikkelingen van vijf kleine auto’s voor de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Jeep te staken vanwege de Covid-19 pandemie. Het vorige platform was al wel geüpdate en gebruikt voor onder andere de Fiat 500 Electric. FCA zou wel afscheid willen nemen van dit minicar-segment in Europa.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.