PSA ontwikkelt eigen modulair EV-platform
De PSA groep gaat tussen 2020 en 2025 geleidelijk over van twee breed inzetbare voertuigplatforms naar twee elektrisch modulaire platforms voor de bouw van zijn EV’s. Het nieuwe eVMP, wat staat voor electric Vehicle Modular Platform, dient als basis voor auto’s in het C- en D-segment, Daarnaast ontwikkelt PSA het eCMP (electric Common Modular Platform) platform voor kleinere elektrische auto’s in het B-segment. Dat maakt de autofabrikant vandaag bekend.
De elektrische modulaire platforms vervangen de huidige platforms CMP en EMP2, die minder geschikt zijn voor elektrische auto’s. Het elektrisch modulaire platform beschikt over 60 tot 100 kWh ingebedde energie, waarbij de volledige ondervloer voor de batterij benut wordt. Afhankelijk van de carrosserie ligt de WLTP-actieradius van de beschikbare varianten tussen de 400 tot 650 kilometer. Ook is het volgens PSA mogelijk om op basis van het nieuwe platform verschillende hybride varianten aan te bieden. De autofabrikant heeft het voornemen om het elektrisch modulaire platform door te voeren vanaf 2023 in de nieuwe elektrische auto’s van het C- en D-segment. Volkswagen maakt al langer gebruik van het eigen MEB-platform voor elektrische auto’s.
Optimaliseren
Naast het verhogen van de technische prestaties van de elektrische auto’s, optimaliseert de autofabrikant met behulp van het nieuwe platform ook de onderzoeks- en ontwikkelingskosten. “Dit wordt bereikt door bepaalde subassemblages en bestaande batterijmodules te gebruiken. Hiermee verkrijgen wij een maximale synergie van bestaande middelen in de fabrieken, waarmee investeringen worden beperkt”, aldus PSA. Het platform wordt geproduceerd door de PSA groep, waarbij de accupakketten afkomstig zijn van Automotive Cell Company, een joint venture tussen PSA en Total.
Opel, aangewezen als het elektrische auto-merk binnen de PSA groep, reduceerde het aantal platformen eerder van 9 naar 2.