Losgekoppeld Groot-Brittannië brengt autofabrikanten in problemen
De Britse autofabrikantenvereniging SMMT bekritiseert het voornemen van de overheid om het verkoopverbond voor brandstofauto’s – inclusief hybrides – te vervroegen van 2040 naar 2035. Dat meldt de organisatie in een statement. De officiële aankondiging, inclusief details, zou op een klimaattop in november zijn, maar de Britse industrie is bezorgd dat er in dit plan geen steunmaatregelen staan voor de auto-industrie zelf. De branche is bezorgd voor de gevolgen van de Brexit, die nog steeds niet duidelijk zijn. Zo is er onduidelijkheid wat voor handelsverdrag er met de Europese Unie voor in de plaats komt.
“We willen van de overheid horen hoe deze ambitie op een duurzame manier, met borging voor de werkgelegenheid en industrie, kan worden ingevuld”, aldus SMMT-ceo Mike Hawes. Er zou al wel zijn gesproken over de bouw van een gigafabriek voor batterijen. Een dergelijke fabriek zou het voor autofabrikanten aantrekkelijk maken om zich in het VK te vestigen.
Ook in andere landen is een verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s aanstaande: in Noorwegen vanaf 2025, in Frankrijk vanaf 2040 en in Nederland vanaf 2030 (waar ook kritiek op is). In het VK bestaat 90 procent van de nieuwverkoop uit diesel- en benzineauto’s, meldt Automotive News Europe.
Vandaag meldde BMW aan Reuters de ontwikkeling van de nieuwe Mini in Groot-Brittannië op te schorten totdat duidelijk is hoe het handelsakkoord met de EU eruit komt te zien.