Hoge boetes dreigen voor autofabrikanten door gemiste EU CO₂ emissiedoelstellingen
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.
Bent u al abonnee?
Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.
Reacties
Leg niet alleen de bal neer bij de autofabrikanten aub. Als de Nederlandse overheid bijvoorbeeld de A-segment auto’s zou vrijstellen van BPM, zou dit een forse toename van zuinige auto’s op de Nederlandse markt tot gevolg hebben, en een afname van de oude, meer uitstoot veroorzakende, oudere auto’s.
De EU legt geheel on doorzien deze boetes op. Wie gaan dat betalen? Fabrikanten belasten altijd gemaakte kosten door aan afnemers. Dat zal in dit geval niet anders zijn. Neveneffect: een fors aantal banen die aan deze branche verbonden zijn komen hierdoor op de tocht te staan.
Sla alle fabrikanten en de zogenaamde groene automobilisten dan ook meteen maar aan voor de footprint die ze veroorzaken voor 2% van het elektriciteitsverbruik van door hen ontwikkelde en gebruikte voertuigen. Alle elektrische auto’s gebruiken immers stroom geproduceerd door kerncentrales (in NL is dit +/- 2%). De halveringstermijn van straling bedraagt maar zo 300 tot enkele duizenden jaren. Ik vrees dat de 2% heffing de kosten de komende duizenden jaren niet gaat dekken.