Invallen bij Mitsubishi Duitsland op verdenking van sjoemelsoftware

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Invallen bij Duitse kantoren Mitsubishi op verdenking van sjoemeldiesel. (Foto: Mitsubishi)

De Duitse autoriteiten hebben een inval gedaan bij Duitse kantoren van de Japanse automaker Mitsubishi, omdat dieselauto’s met sjoemelsoftware zou zijn uitgerust. De openbaar aanklager in Frankfurt is gestart met een onderzoek naar Mitsubishi-auto’s met een 1,6- en 2,2-liter 4-cilinder dieselmotor die voldoen aan de Euro5 en Euro6 norm. In deze auto’s zou mogelijk sjoemelsoftware zijn gebruikt. Het zogeheten cut-off device zou ervoor zorgen dat de toelaatbare grenswaarden voor stikstofoxiden op de testbank in acht worden genomen, maar niet in de praktijk worden toegepast, zo staat in de aanklacht.

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat het dieselschandaal aan het licht kwam en bleek dat Volkswagen sjoemelde met de software waardoor het leek alsof dieselauto’s minder uitstoten dan daadwerkelijk het geval was. Daarna werden ook andere fabrikanten onderzocht op joemelsoftware.  Het dieselschandaal heeft VW ondertussen miljarden gekost aan schikkingen en boetes. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Invallen bij Mitsubishi Duitsland op verdenking van sjoemelsoftware | Automotive Online

Invallen bij Mitsubishi Duitsland op verdenking van sjoemelsoftware

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Invallen bij Duitse kantoren Mitsubishi op verdenking van sjoemeldiesel. (Foto: Mitsubishi)

De Duitse autoriteiten hebben een inval gedaan bij Duitse kantoren van de Japanse automaker Mitsubishi, omdat dieselauto’s met sjoemelsoftware zou zijn uitgerust. De openbaar aanklager in Frankfurt is gestart met een onderzoek naar Mitsubishi-auto’s met een 1,6- en 2,2-liter 4-cilinder dieselmotor die voldoen aan de Euro5 en Euro6 norm. In deze auto’s zou mogelijk sjoemelsoftware zijn gebruikt. Het zogeheten cut-off device zou ervoor zorgen dat de toelaatbare grenswaarden voor stikstofoxiden op de testbank in acht worden genomen, maar niet in de praktijk worden toegepast, zo staat in de aanklacht.

Het is inmiddels vijf jaar geleden dat het dieselschandaal aan het licht kwam en bleek dat Volkswagen sjoemelde met de software waardoor het leek alsof dieselauto’s minder uitstoten dan daadwerkelijk het geval was. Daarna werden ook andere fabrikanten onderzocht op joemelsoftware.  Het dieselschandaal heeft VW ondertussen miljarden gekost aan schikkingen en boetes. 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.