‘Honda en Toyota roepen miljoenen auto’s terug’

Jesse Busser Jesse Busser
Volgens de NHTSA zijn er minstens twaalf doden aan de defecte airbags gelinkt. (Foto: Shutterstock)

De Japanse automakers Toyota en Honda roepen in Noord-Amerika 5,8 miljoen auto’s terug. De terugroepactie is vanwege defecte airbag-ontstekers van de merken Takata en TRW, meldt Reuters. Volgens de NHTSA (de Amerikaanse RDW) hebben defecte airbags geleid tot mogelijk twaalf dodelijke slachtoffers.

Het probleem met het ontstekingsmechanisme van Takata is dat het na verloop van tijd water kan opnemen. Is de apparatuur vochtig, dan is er een kans dat de airbag niet, of niet volledig uitklapt. Bij TRW kon het mechanisme niet tegen de hoeveelheid elektrische signalen die het ontvangt met hetzelfde effect tot gevolg.

Andere merken 

Toyota’s defecte airbags zitten in modellen die gebouwd zijn tussen 2011 en 2019 en zijn van het merk TRW. Bij Honda gaat het om modellen uit de periode 1996 en 2003 met Takata-airbags. 

Zowel Takata, als TRW kwamen al eerder negatief in het nieuws gekomen vanwege defecte airbags. Takata’s airbags zorgde in 2016 en december 2019 al voor terugroepacties waar miljoenen auto’s bij betrokken waren. TRW’s airbags leidde in juli 2019 tot ophef na berichten over dodelijke slachtoffers vanwege de defecten. Takata is in 2018 overgenomen door het Chinese Key Safety Systems, met als doel om een faillissement af te wenden en heet nu Joyson Safety Systems. TRW werd in 2015 overgenomen door het Duitse ZF.

‘Honda en Toyota roepen miljoenen auto’s terug’ | Automotive Online

‘Honda en Toyota roepen miljoenen auto’s terug’

Jesse Busser Jesse Busser
Volgens de NHTSA zijn er minstens twaalf doden aan de defecte airbags gelinkt. (Foto: Shutterstock)

De Japanse automakers Toyota en Honda roepen in Noord-Amerika 5,8 miljoen auto’s terug. De terugroepactie is vanwege defecte airbag-ontstekers van de merken Takata en TRW, meldt Reuters. Volgens de NHTSA (de Amerikaanse RDW) hebben defecte airbags geleid tot mogelijk twaalf dodelijke slachtoffers.

Het probleem met het ontstekingsmechanisme van Takata is dat het na verloop van tijd water kan opnemen. Is de apparatuur vochtig, dan is er een kans dat de airbag niet, of niet volledig uitklapt. Bij TRW kon het mechanisme niet tegen de hoeveelheid elektrische signalen die het ontvangt met hetzelfde effect tot gevolg.

Andere merken 

Toyota’s defecte airbags zitten in modellen die gebouwd zijn tussen 2011 en 2019 en zijn van het merk TRW. Bij Honda gaat het om modellen uit de periode 1996 en 2003 met Takata-airbags. 

Zowel Takata, als TRW kwamen al eerder negatief in het nieuws gekomen vanwege defecte airbags. Takata’s airbags zorgde in 2016 en december 2019 al voor terugroepacties waar miljoenen auto’s bij betrokken waren. TRW’s airbags leidde in juli 2019 tot ophef na berichten over dodelijke slachtoffers vanwege de defecten. Takata is in 2018 overgenomen door het Chinese Key Safety Systems, met als doel om een faillissement af te wenden en heet nu Joyson Safety Systems. TRW werd in 2015 overgenomen door het Duitse ZF.