VW: grote SUV-verkoop financiert EV-ontwikkeling

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Volgend jaar komt er ook een elektrische SUV van Volkswagen, de ID.next (foto: VW)

Volkswagen lanceert volgend jaar 34 nieuwe modellen, waarvan twaalf SUV’s en acht elektrische of hybride modellen. Dit meldt het concern op zijn website.

Volkswagen heeft al diverse malen aangekondigd tempo te willen maken met de elektrificatie, om de strenge CO2-normen van de EU te halen. Als die in 2021 niet worden gehaald, kan dat het bedrijf torenhoge boetes opleveren. Zomer 2020 trapt VW bij de dealers af met de elektrische compacte ID.3. Later dat jaar wordt de elektrische ID.next, een SUV, geïntroduceerd.

Het succes van het wereldwijde SUV-offensief heeft dit mogelijk gemaakt.

Ralf Brandstätter, coo van Volkswagen

Volkswagen financiert de ontwikkeling van EV’s deels uit de flink gestegen verkoop van SUV’s. Ralf Brandstätter, coo van Volkswagen, benadrukt dat het merk in een dalende markt marktaandeel heeft gewonnen. “De voortdurende herstructurering van de kernactiviteiten en het succes van het wereldwijde SUV-offensief hebben dit mogelijk gemaakt. We zijn hard op weg om dit jaar een recordwinst te boeken.”

Het merk heeft afgelopen jaar zijn aandeel SUV’s verhoogd tot 42 procent in de VS en 37 procent in Europa, vertelt Brandstätter. Ook is de productiviteit is afgelopen jaar met 7 procent verbeterd. Dat de EV’s worden gebouwd met geld uit de SUV-verkoop is saillant, omdat die stijgende populariteit van dit model ook verantwoordelijk is voor een stijgende CO2-uitstoot. Nissan, dat niet van deze verkoopstijging wist te profiteren, maakte eerder deze week ook bekend zijn SUV-gamma te upgraden en daarbij de dieseluitvoeringen te schrappen.

ID.3 met softwareproblemen

Ondertussen meldt het Duitse Manager-Magazin dat de ID.3, waarvan de productie inmiddels is opgestart in Zwickau, te kampen heeft met softwareproblemen. Enkele duizenden exemplaren moeten opnieuw geprogrammeerd worden, bevestigde VW aan het magazine. “Dat kost iets meer tijd dan gedacht, maar de productiedoelen worden niet bedreigd.” VW heeft de ambitie om in 2020 rond de 100 duizend voertuigen te bouwen met het MEB-platform. Dat zal vooral gaan om de ID.3, als staat ook de onafhankelijk ontwikkelde e.Go Life op het MEB-platform. 

VW: grote SUV-verkoop financiert EV-ontwikkeling | Automotive Online

VW: grote SUV-verkoop financiert EV-ontwikkeling

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Volgend jaar komt er ook een elektrische SUV van Volkswagen, de ID.next (foto: VW)

Volkswagen lanceert volgend jaar 34 nieuwe modellen, waarvan twaalf SUV’s en acht elektrische of hybride modellen. Dit meldt het concern op zijn website.

Volkswagen heeft al diverse malen aangekondigd tempo te willen maken met de elektrificatie, om de strenge CO2-normen van de EU te halen. Als die in 2021 niet worden gehaald, kan dat het bedrijf torenhoge boetes opleveren. Zomer 2020 trapt VW bij de dealers af met de elektrische compacte ID.3. Later dat jaar wordt de elektrische ID.next, een SUV, geïntroduceerd.

Het succes van het wereldwijde SUV-offensief heeft dit mogelijk gemaakt.

Ralf Brandstätter, coo van Volkswagen

Volkswagen financiert de ontwikkeling van EV’s deels uit de flink gestegen verkoop van SUV’s. Ralf Brandstätter, coo van Volkswagen, benadrukt dat het merk in een dalende markt marktaandeel heeft gewonnen. “De voortdurende herstructurering van de kernactiviteiten en het succes van het wereldwijde SUV-offensief hebben dit mogelijk gemaakt. We zijn hard op weg om dit jaar een recordwinst te boeken.”

Het merk heeft afgelopen jaar zijn aandeel SUV’s verhoogd tot 42 procent in de VS en 37 procent in Europa, vertelt Brandstätter. Ook is de productiviteit is afgelopen jaar met 7 procent verbeterd. Dat de EV’s worden gebouwd met geld uit de SUV-verkoop is saillant, omdat die stijgende populariteit van dit model ook verantwoordelijk is voor een stijgende CO2-uitstoot. Nissan, dat niet van deze verkoopstijging wist te profiteren, maakte eerder deze week ook bekend zijn SUV-gamma te upgraden en daarbij de dieseluitvoeringen te schrappen.

ID.3 met softwareproblemen

Ondertussen meldt het Duitse Manager-Magazin dat de ID.3, waarvan de productie inmiddels is opgestart in Zwickau, te kampen heeft met softwareproblemen. Enkele duizenden exemplaren moeten opnieuw geprogrammeerd worden, bevestigde VW aan het magazine. “Dat kost iets meer tijd dan gedacht, maar de productiedoelen worden niet bedreigd.” VW heeft de ambitie om in 2020 rond de 100 duizend voertuigen te bouwen met het MEB-platform. Dat zal vooral gaan om de ID.3, als staat ook de onafhankelijk ontwikkelde e.Go Life op het MEB-platform.