PWC: Transitie autosector drukt winstgevendheid
De productie- en ontwikkelingskosten van auto’s stijgen de komende jaren met 20 tot 40 procent, terwijl de inkomsten uit auto- en onderdelenverkoop met 20 procent afneemt. Dat becijfert onderzoeksbureau PWC in zijn Digital Auto Report. Het aantal werknemers krimpt, volgens de consultancy met tenminste 50 procent tot 2030.Lees ook het interview met Acea-directeur Eric-Mark Huitema: ‘De wereld gaat er compleet anders uit zien.’
De productiekosten stijgen met name door de ontwikkeling van accu’s en alternatieve (elektrische) aandrijflijnen en rijhulpsystemen. Deze ontwikkeling zorgt echter juist ook voor dalende inkomsten uit onderhoud, reparatie en schadeherstel, want het aantal onderdelen in elektrische auto’s is fors minder dan in brandstofexemplaren, en met de rijhulpsystemen neemt op langere termijn het aantal schades af.
Eerder constateerden ook andere onderzoeksbureaus al de spagaat tussen de stijgende kosten en de dalende onderhoudsomzet. Volgens PWC moeten de ontwikkelingskosten zo snel mogelijk omlaag, die van rijhulpsystemen met 65 tot 75 procent. Overigens signaleert het bureau ook kansen, vooral op het gebied van mobiliteitsdiensten zoals private lease.Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.
PWC schat in dat in 2030 ongeveer 40 procent van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch is. In onder meer de Europese Unie, maar ook in Nederland, wordt er juist gestreefd naar een 100 procent elektrische verkoop van nieuwe auto’s in 2030.
Jaar in Beeld: Nieuwe auto eist zijn tol
In het eindejaarsnummer van Automotive leest u een terugblik op 2019 per sector. Hieruit blijkt dat zowel internationaal als nationaal, en in sales en aftersales, de elektrificatie en het toenemend aantal rijhulpsystemen uitdagingen met zich meebrengen. Lees hier het eindejaarsnummer online.