Atradius ziet betalingsachterstanden in auto-industrie toenemen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Het risico op wanbetaling wordt groter door moeizame marktomstandigheden. (Foto: Shutterstock)

De mondiale autobranche lijdt onder de dalende autoproductie en een handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten, en daarmee lopen de betalingsrisico’s op. Dat concludeert Atradius in de zogeheten Market Monitor voor de auto-industrie. Volgens de organisatie, die wereldwijd kredietverzekeringen aanbiedt, zijn de betalingsrisico’s in de Duitse auto-industrie sinds de financiële crisis nog niet eerder zo hoog geweest. Het risico op wanbetaling door klanten zou daar in 2019 meer dan verdubbeld zijn ten opzichte van twee jaar geleden. Atradius verwacht dat het aantal faillissementen en wanbetalingen de komende jaren zal toenemen.Lees ook de column van Arjen de Jong over de verwachte malaise in de autobranche: ‘Bereid je voor en beperk je voorraad.’

Volgens de Market Monitor van de verzekeraar zijn de vette jaren in Duitsland voorbij. In 2018 is de autoproductie met 18 procent afgenomen en volgens Atradius zet die dalende lijn zich door. Zo zou de Duitse industrie veel last hebben van de dalende verkoop in China, de dreigende Amerikaanse importheffingen en de opkomst van nieuwe (e)mobiliteitsconcepten. Sinds eind vorig jaar signaleert Atradius een stijgend aantal betalingsachterstanden en is de verwachting dat het aantal faillissementen de komende 12 maanden met 2 procent zal stijgen. Grotere (toe)leveranciers lijken vooralsnog goed in staat zich aan de veranderende markt aan te passen, mede omdat ze nog over voldoende financiële reserves hebben. Die hebben ze ook hard nodig om de concurrentie voor te blijven met de ontwikkeling van productinnovaties. Vooral de relatief kleinere toeleveranciers kunnen te maken krijgen met hogere kredietrisico’s.

Minder dan gepland

“Vooral toeleveranciers, ook in ons land, hebben moeite om de veranderingen bij te benen”, zegt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie Atradius Nederland. “Als een fabrikant uiteindelijk minder afneemt dan gepland, zorgt de kleinere vergoeding voor toenemende druk op de al krimpende marges bij bij toeleveranciers. Zij staan voor problemen door de steeds kortere innovatiecycli, omdat er doorgaans een aantal jaar zitten tussen het plaatsen van een bestelling en de levering. In die tussentijd dragen ze de vaak hoge voorfinancieringslast.

Voelbaar effect

Behalve in Duitsland, heeft ook China te kampen met een verslechterd kredietrisico. Voorlopig lijkt het handelsconflict met de VS nog weinig directe gevolgen te hebben. Maar indirect zijn de gevolgen wel voelbaar: de binnenlandse verkoop is na jaren van forse groei, in 2018 met 2,8 procent gedaald ten opzichte van 2017. En deze neerwaartse lijn zal zich waarschijnlijk ook nog dit en volgende jaar voortzetten. Vooral het wegvallen van subsidie op EV’s is een belangrijke oorzaak van de dalende verkoop. Lees ook: autofabrikanten verwachten wereldwijd een zwaar jaar.

Voor de VS zijn de verwachtingen nog redelijk, maar ook daar is Atradius terughoudend in zijn vooruitzichten door de aanhoudende onzekerheid over nieuwe importheffingen en een dalende vraag.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.