S&P Global: Energiecrisis is grote bedreiging voor autoproductie

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
Op jaarbasis zouden er tot 6,8 miljoen auto’s minder uit de fabrieken kunnen rollen. (foto: Shuttterstock)

In 2023 kan de autoproductie in Europa elk kwartaal meer dan een miljoen auto’s lager uitvallen als gevolg van de energiecrisis. Dit meldt het Amerikaanse onderzoeksbureau S&P Global.

Volgens S&P zou Europa onder normale omstandigheden 4 to 4,5 miljoen auto’s per kwartaal kunnen produceren. Als er energiebesparende maatregelen moeten worden genomen dan kan de productie dalen naar 2,8 miljoen exemplaren per kwartaal. Op jaarbasis zouden hierdoor tot 6,8 miljoen auto’s minder uit de fabrieken rollen. In september werden er in één week al 76.000 auto’s minder geproduceerd.

“We zien verplichte energiebesparingsmaatregelen als de basis voor een pessimistisch scenario. Voor een industrie die toch al kampt met lage voorraden bij dealers kan dit de business vrijwel platleggen,” aldus S&P in een verklaring.

Supply chain

Ook onderdelentekorten en leveringsproblemen gaan vanaf november al voor problemen zorgen, die tot in de lente van 2023 kunnen aanhouden als in de wintermaanden ook de energietoevoer een uitdaging wordt. Chiptekorten kosten de Europese auto-industrie al 100 miljard euro.

“De druk op de supply chain wordt intens, fabrieken moeten het verschepen van afgebouwde voertuigen mogelijk vooruitschuiven door een tekort aan specifieke onderdelen,” zegt analist Edwin Pope.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.