Renault pessimistischer over wereldwijde autoverkoop
Fabrikant Groupe Renault verwacht dit jaar een wereldwijde krimp van de autoverkoop van 3 procent. Eerder dit jaar rekende het concern nog op een daling van 1,6 procent. Dat meldt het bedrijf in zijn halfjaarverslag.
De winst van Renault halveerde in de eerste zes maanden van dit jaar tot 1,05 miljard euro. Dit komt voornamelijk door het grotendeels wegvallen van de winstbijdrage van Nissan, waarin het een belang heeft van 43 procent. In totaal was de bijdrage van Nissan 826 miljoen euro lager dan vorig jaar. Nissan zag de winst met 98,5 procent dalen en meldde in reactie daarop 12.500 banen te schrappen.
De omzet van Renault kwam uit op 28,1 miljard euro (-6,5%). De fabrikant verkocht 6,7 procent minder voertuigen. Ook in Nederland ging Renault onderuit, het marktaandeel kelderde van 8,6 naar 7,3 procent. De komst van de nieuwe Clio en Captur moeten het aandeel weer doen laten stijgen. “De introductie van veel nieuwe modellen moet ervoor zorgen dat onze winst over heel 2019 op peil blijft”, zegt ceo Thierry Bolloré. “Maar de markt is zwaarder dan we hadden verwacht.”
Ook andere fabrikanten kenden een moeizaam halfjaar. Zo zagen Ford en Daimler de winst ook fors dalen.