Nederlandse BMW-topman: Plug-ins moeten terug op agenda

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Pieter Nota breekt een lans voor de hybride.

BMW Group ziet in plug-ins een belangrijk onderdeel van de toekomstige modellenmix. De fabrikant probeert de plug-ins overal in Europa (terug) op de politieke agenda te krijgen. Dat vertelde de Nederlandse verkoopdirecteur van de BMW Group Pieter Nota bij de introductie van de volledig elektrische Mini, vandaag in Rotterdam. In Nederland werd de stimulering van phev’s in 2018 volledig gestopt. “Dat was een betreurenswaardige beslissing”, aldus Nota. Het probleem in Nederland was vooral dat er met de plug-ins vooral op brandstof werd gereden. De fabrikant doet in samenwerking met de Erasmus Universiteit onderzoek naar hoe berijders gemotiveerd kunnen worden om in stedelijke gebieden volledig elektrisch te rijden. “De voorlopige uitkomsten zijn positief. Door middel van de juiste stimulans lukt het nu al om 93 procent van de kilometers elektrisch af te leggen.”

Toenemend Enthousiasme

bmw pluginsIn 2020 wordt de samen met de Erasmus Universiteit ontwikkelde software leverbaar in de plug-ins van het merk. En volgens Nota is het daarbij mogelijk om door middel van ‘geofencing’ binnen bepaalde gebieden automatisch over te schakelen naar elektrisch rijden. “Onze BMW X5 plug-in kan 80 kilometer elektrisch rijden. Dat is ruim voldoende range voor in de stad. Een groot deel van het jaar is dat ruim voldoende. Maar de eigenaar kan er ook mee op vakantie.” Ondanks dat er in Nederland nog geen plannen zijn om plug-ins weer te stimuleren, heeft Nota hoop dat binnen Europa er toch tractie ontstaat. “We zien in Europa een toenemend enthousiasme voor phev’s. Ook in Nederland blijven we ons hard maken voor plug-ins.”

Aparte modellen

Nota – die geen uitspraken wil doen over verwachte verkoopaantallen van plug-ins en EV’s of over de mogelijke opvolgers van vertrekkend topman Harald Krüger – meldde dat er bij Mini bewust voor gekozen is om het bestaande model te elektrificeren. “Het is een iconisch model. En door nieuwe technieken kan het.” Ook bij BMW worden bestaande modellen, zoals de X3 geëlektrificeerd. “Maar daarnaast blijven we aparte elektrische modellen ontwikkelen. Naast de i3 en i8 krijgen we in 2021 de iNext, opnieuw een specifieke EV.”

Vorige week meldde R&D-directeur Klaus Fröhlich van BMW dat EV’s overhyped zijn. Dat wilde Nota wel toelichten. “Er zijn te veel onzekerheden. De ontwikkeling van bijvoorbeeld laadstructuur is in ieder land in Europa anders. En dat is niet anders in de VS en China. De acceptatie van EV’s verschilt ook sterk per regio. Wat wij gezegd hebben is dat we niet alles op één kaart zetten. We blijven breed investeren, in EV’s, maar ook in diesel, benzine en waterstof.” Op waterstof na moeten alle BMW-modellen vanaf volgend jaar als EV of plug-in verkrijgbaar zijn. Het concern wil op die manier ook proberen de Europese CO2-eisen te halen. “Onze strategie is erop gericht om aan de norm te kunnen voldoen. Maar dat is nog geen gelopen race”, stelde Nota.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nederlandse BMW-topman: Plug-ins moeten terug op agenda | Automotive Online

Nederlandse BMW-topman: Plug-ins moeten terug op agenda

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Pieter Nota breekt een lans voor de hybride.

BMW Group ziet in plug-ins een belangrijk onderdeel van de toekomstige modellenmix. De fabrikant probeert de plug-ins overal in Europa (terug) op de politieke agenda te krijgen. Dat vertelde de Nederlandse verkoopdirecteur van de BMW Group Pieter Nota bij de introductie van de volledig elektrische Mini, vandaag in Rotterdam. In Nederland werd de stimulering van phev’s in 2018 volledig gestopt. “Dat was een betreurenswaardige beslissing”, aldus Nota. Het probleem in Nederland was vooral dat er met de plug-ins vooral op brandstof werd gereden. De fabrikant doet in samenwerking met de Erasmus Universiteit onderzoek naar hoe berijders gemotiveerd kunnen worden om in stedelijke gebieden volledig elektrisch te rijden. “De voorlopige uitkomsten zijn positief. Door middel van de juiste stimulans lukt het nu al om 93 procent van de kilometers elektrisch af te leggen.”

Toenemend Enthousiasme

bmw pluginsIn 2020 wordt de samen met de Erasmus Universiteit ontwikkelde software leverbaar in de plug-ins van het merk. En volgens Nota is het daarbij mogelijk om door middel van ‘geofencing’ binnen bepaalde gebieden automatisch over te schakelen naar elektrisch rijden. “Onze BMW X5 plug-in kan 80 kilometer elektrisch rijden. Dat is ruim voldoende range voor in de stad. Een groot deel van het jaar is dat ruim voldoende. Maar de eigenaar kan er ook mee op vakantie.” Ondanks dat er in Nederland nog geen plannen zijn om plug-ins weer te stimuleren, heeft Nota hoop dat binnen Europa er toch tractie ontstaat. “We zien in Europa een toenemend enthousiasme voor phev’s. Ook in Nederland blijven we ons hard maken voor plug-ins.”

Aparte modellen

Nota – die geen uitspraken wil doen over verwachte verkoopaantallen van plug-ins en EV’s of over de mogelijke opvolgers van vertrekkend topman Harald Krüger – meldde dat er bij Mini bewust voor gekozen is om het bestaande model te elektrificeren. “Het is een iconisch model. En door nieuwe technieken kan het.” Ook bij BMW worden bestaande modellen, zoals de X3 geëlektrificeerd. “Maar daarnaast blijven we aparte elektrische modellen ontwikkelen. Naast de i3 en i8 krijgen we in 2021 de iNext, opnieuw een specifieke EV.”

Vorige week meldde R&D-directeur Klaus Fröhlich van BMW dat EV’s overhyped zijn. Dat wilde Nota wel toelichten. “Er zijn te veel onzekerheden. De ontwikkeling van bijvoorbeeld laadstructuur is in ieder land in Europa anders. En dat is niet anders in de VS en China. De acceptatie van EV’s verschilt ook sterk per regio. Wat wij gezegd hebben is dat we niet alles op één kaart zetten. We blijven breed investeren, in EV’s, maar ook in diesel, benzine en waterstof.” Op waterstof na moeten alle BMW-modellen vanaf volgend jaar als EV of plug-in verkrijgbaar zijn. Het concern wil op die manier ook proberen de Europese CO2-eisen te halen. “Onze strategie is erop gericht om aan de norm te kunnen voldoen. Maar dat is nog geen gelopen race”, stelde Nota.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.