‘Vraag naar premiummerken over hoogtepunt’

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
BMW heeft voor het eerst in tien jaar verlies geleden. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van premiummerken is wereldwijd hoogtepunt voorbij, wat een bedreiging vormt voor het bedrijfsmodel van de Duitse luxe automakers, zo vertelde analist Philippe Houchois, managing director van Jefferies Group, op een congres van vakblad Automotive News Europe.

Houchois handhaaft een neutrale positie voor de drie grootste Duitse autofabrikanten. Het is volgens de analist ongebruikelijk dat de bank investeerders aanraadt geen aandelen te kopen van de autofabrikanten. “Het premium bedrijfsmodel zoals we dat kennen, de ontwikkeling van premiummerken en mensen die meer betalen voor een auto vanwege de sociale status, bereikt waarschijnlijk een piek”, zo tekent ANE op. De analist denkt dat het Duitse bedrijfsmodel risico loopt en de groei stagneert. Dat is volgens Houchoius ook in de cijfers terug te zien.

In het eerste kwartaal rapporteerde BMW het eerste verlies in een decennium na een reservering van 1,4 miljard euro voor een verwachte boete van de Europese Unie. De automaker heeft tegen de regels in afspraken gemaakt over uitstoot-technologie met branchegenoten Volkswagen en Daimler. Door deze problemen bij BMW staat ook de positie van topman Harald Krüger ter discussie. Houchois meldt dat premium automakers hun bedrijfsmodel moeten heroverwegen.

Investeerders hebben lange tijd de premiummerken positief gewaardeerd door hun versterkte positie in segmenten die traditioneel gedomineerd worden door reguliere automakers, de kleinere auto’s, en hierbij grote winsten gepakt. Maar elektrificatie en de extra kosten in het reduceren van CO2 uitstoot hebben hun bedrijfsmodel beschadigd. De premiummerken worden ook bedreigd door Tesla, zo kreeg topman Krüger kritiek vanwege zijn terughoudendheid in het uitbreiden van het elektrische wagenpark.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.