Ford en Jaguar Land Rover schrappen duizenden banen in Europa

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Bij Jaguar Land Rover verdwijnen 4.500 banen (foto: JLR)

Ford maakte al eerder bekend dat het de productie wil stroomlijnen en stoppen met verliesgevende modellen. Nu heeft het concern bekend gemaakt dat het stopt met de productie van automatische versnellingsbakken in het Franse Bordeaux. Ook is bevestigd dat Ford stopt met de C-Max in het Duitse Saarlouis. In het Verenigd Koninkrijk worden kantoren samengevoegd en Ford stopt waarschijnlijk ook met een Russische joint venture. Hiermee wil het concern miljarden besparen, zodat de winstgevendheid stijgt.

Ford is in Europa (en in Azië) verliesgevend. Dat komt deels door de waardedaling van het Britse pond ten gevolge van de Brexit, meldt het FD. Exacte cijfers wil Ford nog niet geven, wel dat het om duizenden banen zal gaan. Het concern zet in op vrijwillige vertrekregelingen, om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

Tegenvallende verkoop in China

Jaguar Land Rover heeft bekend gemaakt dat er 4.500 banen worden geschrapt, wegens tegenvallende verkopen in China. De fabrikant wijt de tegenvallende verkoop vooral aan onzekerheid over de Brexit en over de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. Vorig jaar stapte JLR in september al over op een driedaagse werkweek, om overproductie te voorkomen. De reorganisatie komt bovenop de 1.500 banen die JLR afgelopen jaar al schrapte. In totaal werken nu nog 40 duizend mensen bij JLR.

Beide fabrikanten willen een deel van de besparingen gebruiken om elektrisch aangedreven modellen te ontwikkelen. In de vandaag gepresenteerde Executive Survey van KPMG zeggen autofabrikanten te verwachten dat de rol in autoproductie van Europa steeds kleiner wordt.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.