‘Duitsland werkt aan oplossing sjoemeldiesel-compensatie’

Floor Vink Floor Vink
Onder politieke en juridische druk lijken autofabrikanten toch een stap verder te willen zetten. (Foto: Shutterstock)

Drie jaar na het uitbreken van het dieselschandaal weten miljoenen Duitse dieselrijders nog steeds niet waar ze aan toe zijn: worden ze gecompenseerd door de fabrikant of moeten ze hun verlies nemen op een auto die vervuilender is gebleken dan bij aankoop. Zo is te lezen op het FD.nl. Volgens de krant wordt er gewerkt wordt aan een compromis waarin een deel van de autobezitters wordt gecompenseerd. Mogelijk wordt dat deels bekostigd met Duits belastinggeld en deels door fabrikanten.

Lees ook het achtergrondverhaal ‘Dieselgate viert onrustige derde verjaardag’

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) en coalitiepartner SPD en hun milieuminister eisen dat de autofabrikanten de hardware van de auto’s ombouwt. De CSU en hun verkeersminister Andreas Scheuer willen daar slechts beperkt mee instemmen. Scheuer pleit vooral voor inruilpremies, maar ook voor een eigen bijdrage van de autobezitters.

De auto-industrie wilde tot nu toe niet verder gaan dan software-updates. Het vernieuwen van katalysatoren op hun kosten weigeren de fabrikanten. Dat zou tussen de 2.500 en 10.000 euro per voertuig kosten. Toch lijken ze onder de politieke en juridische druk (vorige maand zijn juristen namens dieselbezitters een collectieve rechtsprocedure begonnen) nu wel een stap verder te willen gaan. Fabrikanten nemen de komende dagen de tijd om de cijfers op een rij te zetten. 

‘Duitsland werkt aan oplossing sjoemeldiesel-compensatie’ | Automotive Online

‘Duitsland werkt aan oplossing sjoemeldiesel-compensatie’

Floor Vink Floor Vink
Onder politieke en juridische druk lijken autofabrikanten toch een stap verder te willen zetten. (Foto: Shutterstock)

Drie jaar na het uitbreken van het dieselschandaal weten miljoenen Duitse dieselrijders nog steeds niet waar ze aan toe zijn: worden ze gecompenseerd door de fabrikant of moeten ze hun verlies nemen op een auto die vervuilender is gebleken dan bij aankoop. Zo is te lezen op het FD.nl. Volgens de krant wordt er gewerkt wordt aan een compromis waarin een deel van de autobezitters wordt gecompenseerd. Mogelijk wordt dat deels bekostigd met Duits belastinggeld en deels door fabrikanten.

Lees ook het achtergrondverhaal ‘Dieselgate viert onrustige derde verjaardag’

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) en coalitiepartner SPD en hun milieuminister eisen dat de autofabrikanten de hardware van de auto’s ombouwt. De CSU en hun verkeersminister Andreas Scheuer willen daar slechts beperkt mee instemmen. Scheuer pleit vooral voor inruilpremies, maar ook voor een eigen bijdrage van de autobezitters.

De auto-industrie wilde tot nu toe niet verder gaan dan software-updates. Het vernieuwen van katalysatoren op hun kosten weigeren de fabrikanten. Dat zou tussen de 2.500 en 10.000 euro per voertuig kosten. Toch lijken ze onder de politieke en juridische druk (vorige maand zijn juristen namens dieselbezitters een collectieve rechtsprocedure begonnen) nu wel een stap verder te willen gaan. Fabrikanten nemen de komende dagen de tijd om de cijfers op een rij te zetten.