Autofabrikanten op de bres voor behoud handelsakkoord VS

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Vijf brancheorganisaties, die samen vrijwel alle autofabrikanten vertegenwoordigen, sloten een coalitie onder de naam ‘Driving American Jobs’. Het samenwerkingsverband trok 500 duizend dollar uit voor een vier weken durende advertentiecampagne die Trump en kiesgerechtigden ervan moet overtuigen dat heel Noord-Amerika profiteert van het handelsverdrag. Het zou de auto-industrie een boost geven en zorgen voor behoud van banen. Dit in tegenstelling tot wat er vanuit het Witte Huis wordt geroepen.

De Nafta werd in 1994 opgericht en gaf volgens analisten vorm aan het huidige landschap van autofabrieken, toeleveranciers en assemblagefabrieken in Mexico, de VS en Canada. Het verdrag is volgens de alliantie goed voor 1,2 triljoen dollar per jaar aan handel tussen de drie landen.

Volgens de regels van de Nafta moet op zijn minst 62,5 procent van de materialen in een auto die in de regio wordt geproduceerd, uit Noord-Amerika afkomstig zijn om zonder heffingen op de Amerikaanse markt verkocht te mogen worden. Trump wil dat percentage opschroeven tot 85 procent en daarnaast een bepaling opnemen dat de helft van het totaal uit de Verenigde Staten moet komen.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Autofabrikanten op de bres voor behoud handelsakkoord VS | Automotive Online

Autofabrikanten op de bres voor behoud handelsakkoord VS

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Vijf brancheorganisaties, die samen vrijwel alle autofabrikanten vertegenwoordigen, sloten een coalitie onder de naam ‘Driving American Jobs’. Het samenwerkingsverband trok 500 duizend dollar uit voor een vier weken durende advertentiecampagne die Trump en kiesgerechtigden ervan moet overtuigen dat heel Noord-Amerika profiteert van het handelsverdrag. Het zou de auto-industrie een boost geven en zorgen voor behoud van banen. Dit in tegenstelling tot wat er vanuit het Witte Huis wordt geroepen.

De Nafta werd in 1994 opgericht en gaf volgens analisten vorm aan het huidige landschap van autofabrieken, toeleveranciers en assemblagefabrieken in Mexico, de VS en Canada. Het verdrag is volgens de alliantie goed voor 1,2 triljoen dollar per jaar aan handel tussen de drie landen.

Volgens de regels van de Nafta moet op zijn minst 62,5 procent van de materialen in een auto die in de regio wordt geproduceerd, uit Noord-Amerika afkomstig zijn om zonder heffingen op de Amerikaanse markt verkocht te mogen worden. Trump wil dat percentage opschroeven tot 85 procent en daarnaast een bepaling opnemen dat de helft van het totaal uit de Verenigde Staten moet komen.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.