Tesla-topman Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Martijn Roede Martijn Roede
Topman Tesla Elon Musk: NOOIT korting op de aankoopprijs

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • F.G.M. Blommesteijn

    eindelijk eens iemand die het begrijpt. Het verdienmodel van hoge kortingen op nieuwe auto’s om het vervolgens via aftersales te proberen terug te verdienen is achterhaald, want ook daar is inmiddels de rek er volledig uit. Als je een product verkoopt, of het nou een auto is of een een ander gebruiks artikel, moet je achter je product en prijs staan en daaraan vasthouden.

  • JP

    Hr. Musk blijft maar blaffen op zijn Amerikaans. Mooie auto hoor, maar wordt in NL nog steeds grotendeels betaalt door de belastingbetaler!

  • Jerry

    Prijsafspraken zijn verboden.

  • Joop

    Toch heeft Elan Musk wel een punt, waarom alle korting weggeven aan de eindverbruiker, er moet zakelijk gezien toch geld worden verdient aan de verkoop van een auto.
    Het gebeurd nu dikwijls dat de koper een flinke korting krijgt, maar dan wel de bijtelling aan de fiscus gaat betalen van de bruto prijs van de betreffende auto.
    Laat de fabrikant/importeur dan maar alle auto’s netto prijzen met een minimale marge, omdat de verkopers toch alle korting weggeven, dan heeft de berijder een veel lagere bijtelling.
    Dat scheelt flink in de bijtelling, want kortingen van 25%, vooral bij bedrijfswagens t/m 3500 Kg, zijn geen uitzondering.
    Het is toch vreemd dat een auto 25% hoger in de prijslijst staat, dus kunstmatig hoog wordt gehouden en verkocht wordt met die enorme korting, er zit dus nog meer winst op.
    Dan lijkt mij de prijsstelling alleen maar in het voordeel van de Fiscus, in verband met de te betalen bijtelling.
    Dat dit ten nadeel is voor de Fiscus dat klopt, maar dat is wel een eerlijker beeld voor de bijtelling. Nu betaalt de berijder, zeker in geval van een grijs kenteken auto ook bijtelling over de genoten enorme korting en de te verrekenen BTW en de niet te betalen BPM bij een bedrijfsauto. Het blijft een vreemd verhaal.