Verslag IAA: troonrede Winterkorn en algemene beschouwingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Winterkorn beloofde dat over vijf jaar alle VW concernmodellen zijn voorbereid om als rijdende smartphones door het leven te gaan. Ook ging hij er prat op dat VW op dit moment de grootste modelgamma met elektrische auto’s heeft. Dat is opmerkelijk want nog geen vijf jaar geleden toonde het Europa’s grootste autoconcern zich op zijn zachtst gezegd sceptisch over elektrische aandrijving.

Desondanks debuteerden op deze IAA twee volledig elektrische modellen van Audi en Porsche met een actieradius van meer dan 400 kilometer. Daarmee gaf VW een duidelijk signaal af aan Tesla waarvan de elektrische Model X in Frankfurt zijn wereldpremière beleefde.

Dat VW zijn twintig procent aandeel in Suzuki na een jarenlange juridische strijd moet terugverkopen aan de Japanners en in Amerika ook nog eens zwaar onder vuur ligt over vermeend frauduleuze software om emissienormen te halen, liet hij onvermeld. Winterkorn mag van Piëch dan wel de eerste slag hebben gewonnen, als dit laatste akkefietje uit de hand loopt, kan het hem alsnog de kop kosten. Het aandeel VW is inmiddels met bijna een kwart gedaald.

Mercedes wordt Tesla-concurrent
Dat de Duitse industrie ondanks uitblijvende nationale politieke steun voor elektrische aandrijving in Tesla een concurrent ziet en elektrische aandrijving serieus neemt, liet ook Mercedes-Benz blijken. Binnen een paar jaar beloofde het concern een Tesla-concurrent op de markt te brengen.

De industrie moet wel in die richting denken want enkele weken voor de IAA uitten milieu-instanties van nota bene de Duitse overheid kritiek op de Duitse autobouwers die met steeds hogere motorvermogens een reductie van de CO2-emissies in de weg zouden staan.

Connectiviteit
Communicatie van auto’s met de buitenwereld – connectiviteit – heeft intussen de hoogste prioriteit bij alle autofabrikanten met het oog op de realisatie van autonoom rijdende auto’s. Tegelijkertijd hoorde men op de IAA bezorgdheid over de (te) snelle ontwikkelingen op dat gebied terwijl zowel in Amerika als Europa nog geen keus is gemaakt volgens welk communicatiesysteem men gaat werken: internet of mobiele telefonie. Winterkorn’s belofte over rijdende smartphones werd dan ook met enige scepsis beoordeeld.

Van de vele conceptmodellen in Frankfurt trokken het geavanceerde studiemodel van Mercedes-Benz en de frivole reïncarnatie van de Citroën Mehari de meeste belangstelling. Maar voor het echt grote autonieuws voor de massa hoefde men niet naar de stands met de prototypes te rennen.

Waar was de FCA-top?
Want noem een gloednieuwe Renault Megane plus Talisman, de dito Opel Astra (inclusief stationwagon) of de eerste glimp van de toekomstige Toyota Prius maar eens geen nieuws. Ook zagen de bezoekers – de aantallen worden op 900 duizend geschat (slechts driemaal zoveel als onze RAI in een land dat vijf keer zoveel inwoners telt – waarom dan afgelasten?) – de nieuwe Alfa Romeo Giulia.

Maar waar was FCA-baas Sergio Marchionne, geestelijk vader van dit voor Alfa’s wederopstanding cruciale model, voor een toelichting daarop tijdens zijn traditionele round table persbijeenkomst? Hij zegde de dag voor de show af om met de Amerikaanse vakbonden te onderhandelen over nieuwe CAO voorwaarden.

Door Wim Oude Weernink, freelance journalist voor Automotive