RAI Automotive Industry met dertien Nederlandse bedrijven op IAA

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Lightyear is een van de blikvangers van het paviljoen. (Foto: Lightyear)

Dertien bedrijven zijn dit jaar te vinden op de Holland High Tech Paviljoen op de IAA Mobility in München. Dat meldt RAI Vereniging vandaag. Onder meer Lightyear is op het paviljoen te vinden. Organisator RAI Automotive Industry NL werkt voor het paviljoen samen met Topsector Higtech Systems and Materials (HTSM).

Op maandag 6 september opent de IAA Mobility in München (voorheen in Frankfurt) de deuren. Een groot aantal fabrikanten laat dit jaar verstek gaan. De beurs richt zich dit jaar nadrukkelijk op mobiliteit.

Innovaties

Albie van Buel, directeur RAI Automotive Industry NL, stelt dat Nederland een prominente rol vervuld bij de ontwikkeling en productie van onderdelen. “Belangrijke innovaties op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en ICT worden door Nederlandse bedrijven ontwikkeld. Denk aan chips, versnellingsbakken, aandrijf- en uitlaatsystemen, schuifdaken, verlichting en software.”

De bedrijven die bij RAI Automotive Industry NL zijn aangesloten produceren in Nederland jaarlijks voor circa 20 miljard euro aan producten en diensten die (indirect) worden gebruikt in de auto- en truckindustrie. In totaal werken in Nederland zo’n 50 duizend mensen in de automotive-industrie.

Op aftermarketbeurs Automechanika is dit jaar geen Holland Paviljoen. Een aantal bedrijven kiest bewust voor de Automechanika. “De IAA is een autoshow, terwijl onze core business het toeleveren van de aftermarket is. Wij geven daarom de voorkeur aan Automechanika Frankfurt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.