Daimler wil berijdersdata afschermen voor Google
“Als we het bij Mercedes hebben over veiligheid, gaat het niet alleen om verkeersveiligheid, maar ook om bescherming van de persoonlijke data van berijders”, zegt Daimler-topman Dieter Zetsche tegen Reuters. “Om die veiligheid te kunnen bieden, moeten we zelf de regie houden. Dat kunnen we niet doen als de data wordt opgehaald door Google.” Zetsche wil zowel data die zelfrijdende, als reguliere auto’s ophalen, zoveel mogelijk binnenshuis houden.
Techbedrijven als Google en autofabrikanten zijn de afgelopen jaren steeds verder afhankelijk geworden van elkaar. Nieuwe auto’s hebben immers steeds meer sensoren en software nodig, waardoor de traditionele verhouding tussen fabrikant en toeleverancier onder druk staat.
Techbedrijven gaan zich steeds meer met productie bemoeien en Google werkt al aan de productie van een autonoom rijdende auto. Deze komt naar verwachting binnen vijf jaar op de markt. Het is echter onwaarschijnlijk dat de Silicon Valley-bedrijven massaproducerende autofabrikanten worden, zegt Zetsche. “Het is niet het primaire doel van deze bedrijven om auto’s te produceren, dat moeten we begrijpen. En dan moeten we onze rol vinden: in hoeverre zijn we complementair, afhankelijk of concurrenten?”