Wereld van de Jong | Disruptieve parasieten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Foto: Automotive

22 September 2015 was de zwartste dag uit de recente geschiedenis van de Duitse auto-industrie. Dan komt officieel naar buiten dat de Volkswagen Groep jarenlang gesjoemeld heeft met de emissiewaarden van zijn dieselmotoren. Dit voorval heeft de auto-industrie ingrijpend veranderd. De emissienormen zijn flink aangescherpt, milieubewegingen vragen om zero emissie mobiliteit en “vuile” dieselauto’s worden uit stadscentra geweerd.

Het paard van Troje is op kosten van de Europese auto-industrie binnengehaald

Gevolg: de restwaarden dalen en de verkoop zakt in. Terwijl juist dieselmotoren een lagere CO2-waarde hebben dan benzineauto’s en zijn ze dus nodig om in de EU de CAFE-norm te halen. Intussen verkoopt Tesla zijn CO2 emissierechten aan andere autoproducenten en financiert het met deze opbrengsten de bouw van zijn nieuwe Gigafactory in het Duitse Grünheide. Dit alles met dank aan sjoemelsoftware,  WLTP en CAFE normering: Boontje komt om zijn loontje. Het paard van Troje is op kosten van de Europese auto-industrie de EU binnengehaald.

Toegevoegde waarde

Voor de traditionele auto-industrie leidt de elektrificatie tot hoge investeringen en hoge afschrijvingen op de bestaande technologie. Massaontslagen volgen om deze snelle transitie te bekostigen. En nu is de Achilleshiel van de autobranche aan de beurt: het dealerkanaal. Een kostbaar en verouderd bolwerk, dat iedere autoproducent liever kwijt dan rijk is.

Want wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van dealers, wanneer alle auto’s elektrisch zijn? Een elektromotor heeft 10 bewegende delen, in plaats van 1.000. Hij is eenvoudig in onderhoud en goedkoop voor de consument. Dat dealers niet langer nodig zijn, wordt nu nog door producenten ontkend: Eerst krijgen ze nog wat rotklusjes in de maag gesplitst.

Kijk naar Polestar, een Chinese EV met Scandinavische design trekjes, dat de Volvo-dealers misbruikt als agent voor aflevering, onderhoud en garantie; uiteraard alles tegen kostprijs. Lekker via moeder Geely parasiteren over de rug van de Volvo-dealers. Er zullen meer van dit soort praktijken volgen, totdat ook deze loopjongens worden bedankt voor hun vele jaren trouwe dienst. Dealers, wees gewaarschuwd.

Kijk hieronder de gehele uitzending van de Automotive Online Talkshow terug:

Wereld van de Jong | Disruptieve parasieten | Automotive Online

Wereld van de Jong | Disruptieve parasieten

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Foto: Automotive

22 September 2015 was de zwartste dag uit de recente geschiedenis van de Duitse auto-industrie. Dan komt officieel naar buiten dat de Volkswagen Groep jarenlang gesjoemeld heeft met de emissiewaarden van zijn dieselmotoren. Dit voorval heeft de auto-industrie ingrijpend veranderd. De emissienormen zijn flink aangescherpt, milieubewegingen vragen om zero emissie mobiliteit en “vuile” dieselauto’s worden uit stadscentra geweerd.

Het paard van Troje is op kosten van de Europese auto-industrie binnengehaald

Gevolg: de restwaarden dalen en de verkoop zakt in. Terwijl juist dieselmotoren een lagere CO2-waarde hebben dan benzineauto’s en zijn ze dus nodig om in de EU de CAFE-norm te halen. Intussen verkoopt Tesla zijn CO2 emissierechten aan andere autoproducenten en financiert het met deze opbrengsten de bouw van zijn nieuwe Gigafactory in het Duitse Grünheide. Dit alles met dank aan sjoemelsoftware,  WLTP en CAFE normering: Boontje komt om zijn loontje. Het paard van Troje is op kosten van de Europese auto-industrie de EU binnengehaald.

Toegevoegde waarde

Voor de traditionele auto-industrie leidt de elektrificatie tot hoge investeringen en hoge afschrijvingen op de bestaande technologie. Massaontslagen volgen om deze snelle transitie te bekostigen. En nu is de Achilleshiel van de autobranche aan de beurt: het dealerkanaal. Een kostbaar en verouderd bolwerk, dat iedere autoproducent liever kwijt dan rijk is.

Want wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van dealers, wanneer alle auto’s elektrisch zijn? Een elektromotor heeft 10 bewegende delen, in plaats van 1.000. Hij is eenvoudig in onderhoud en goedkoop voor de consument. Dat dealers niet langer nodig zijn, wordt nu nog door producenten ontkend: Eerst krijgen ze nog wat rotklusjes in de maag gesplitst.

Kijk naar Polestar, een Chinese EV met Scandinavische design trekjes, dat de Volvo-dealers misbruikt als agent voor aflevering, onderhoud en garantie; uiteraard alles tegen kostprijs. Lekker via moeder Geely parasiteren over de rug van de Volvo-dealers. Er zullen meer van dit soort praktijken volgen, totdat ook deze loopjongens worden bedankt voor hun vele jaren trouwe dienst. Dealers, wees gewaarschuwd.

Kijk hieronder de gehele uitzending van de Automotive Online Talkshow terug: