Schoonhovens blik | Keuze voor ruiten

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Bovag is helder over waarom het een ruithersteldivisie start: de wens om een grotere en meer diverse groep leden aan zich te binden. Ik vind dat geen onlogische stap en ruitschadeherstel zou niet misstaan in het Bovag-palet. In de afgelopen jaren zijn merkdealers steeds actiever geworden in ruitherstel en -vervanging, niet in de laatste plaats door de glasplannen van importeurs/fabrikanten en dealerverenigingen. De merken kunnen hiermee individueel aanbiedingen doen aan verzekeraars en leasemaatschappijen en ondersteund met het ClaimIT -afwikkelingsplatform ook zorgen voor een vlotte dossierafwikkeling. Ik verwacht dan ook dat de ruithersteldivisie snel haar eerste leden uit de hoek van de dealers kan verwachten, omdat het Bovag-label hen kan helpen bij het onder de aandacht brengen van ruitherstel door de dealer bij de consument, voor wie het label Bovag voldoende vertrouwenwekkend is.

De ketenongebonden Focwa-autoruitherstellers, van welke wordt gezegd dat deze neigen naar aansluiting bij Bovag, zouden zich minder goed vertegenwoordigd voelen binnen de vakgroep autoruitherstellers van Focwa Specialisten en daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. In de vakgroep zitten alle vestigingen van Autoglaz, Autotaalglas, Carglass, Glasgarage en Glassconnect en een aantal ketenongebonden Focwa-autoruitherstellers. Met de oververtegenwoordiging van ketengebonden bedrijven en de zeer dominante positie van de Belron-labels in de markt voor autoruitherstel en -vervanging, maar ook binnen de vakgroep, begrijp ik het gevoel van de ketenongebonden ruitherstellers maar al te goed. Deelname aan de ruithersteldivisie van Bovag zou hen een meer prominente plek opleveren, maar vermoedelijke geen dominante, want het aantal merkdealers zal groter zijn. De dealers zijn echter weer geen homogene groep, want merken-/holdingverhoudingen zorgen weer voor enige gezonde verdeeldheid.

Bovag zou ongebonden ruitherstellers een prominentere plek kunnen geven, maar geen dominante.

Feit blijft dat de kennis en ervaring in autoruitherstel vooralsnog wel bij Focwa ligt en diens vakgroep wel gerespecteerd wordt aan de zijde van de betalende partijen. Mede dankzij Focwa is de ruitherstelmarkt sterk geprofessionaliseerd en zijn de glasherstelnomaden, de rondtrekkende parkeerplaatsherstellers, vrijwel uit het straatbeeld verdwenen. Op het gebied van kennis en ervaring heeft Bovag nog een achterstand, maar kennis en ervaring kunnen worden ingekocht dan wel ingehuurd; ook kan de ruithersteldivisie i.o. mee in het kielzog van Bovag Schadeherstel en profiteren van de verhoogde aandacht.

Gelijkgestemden

Focwa zou een aantal leden kunnen verliezen, maar de vraag is of dat erg is. Leden/deelnemers die zich niet langer kunnen vinden in het beleid van een collectief, of het gevoel hebben er weinig invloed te kunnen uitoefenen, kunnen hun heil beter elders zoeken. Beter door met een kleinere groep gelijkgestemden, dan met een grotere groep verdeelden.Lees hier onze analyse over de positie van Bovag en Focwa in ruitherstel.

Op de langere termijn is het ook de vraag of een individuele ruithersteller zelfstandig door moet gaan of zich beter kan aansluiten bij een franchiseketen. Autoglaz en Glassconnect hebben wellicht nog behoefte aan meer franchisenemers, maar de mogelijkheden zouden ook uit het buitenland kunnen komen. Het Duitse KS Autoglas heeft al eens met een schuin oog naar Nederland gekeken en Novus Glass zou wel eens een comeback kunnen maken nu het onderdeel is van Fix Auto World, waarvan bekend is dat het wereldwijd flink willen groeien. Ik zou als onafhankelijk ruithersteller de informatiebijeenkomst van Bovag niet willen missen om zodoende de opties rationeel te kunnen afwegen en een gedegen keus te kunnen maken.

Johan Schoonhoven, directeur Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.