Wereld van De Jong | Standaard onbetrouwbaar

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De PvdA-bewindsvrouw propte zich met al haar dossierkoffers op de achterbank en liet zich in haar nieuwe milieuvriendelijke dienstauto met chauffeur vorstelijk rondrijden. Die brave Prius had zeker 70 duizend gulden moeten kosten – maar de Nederlandse regering hield hem betaalbaar. En tot op de dag van vandaag bestaan de meeste hybriden nog steeds uit een conventionele verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor en een zwaar accupakket. Een complexe en dure tussenoplossing. Want de aandrijving van personenauto`s ontwikkelt zich de komende decennia gestaag richting brandstofcel als energieleverancier voor de elektromotor.

Op dit moment investeert de automobielindustrie veel geld in deze technisch perfecte oplossing. En tegelijkertijd moet een aantal vraagstukken rond waterstof worden opgelost. Zoals milieuvriendelijk opwekken, veilig opslaan en commerciële distributie van waterstof.

Aan de huidige elektrische auto kleven problemen als beperkte actieradius, relatief lange oplaadtijd en hoog gewicht. Plus het probleem van de accupakketten. Eerst zal de industrie milieuvriendelijkere, lichtere en vooral ook goedkopere accu`s moeten ontwikkelen – voor pakketten met een aanzienlijk grotere energiecapaciteit. Want pas bij een acceptabel prijsniveau, zonder overheidssubsidie, stappen grotere groepen autokopers over op deze aandrijvingsvorm.

`Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een `streven naar`.`

Maar Nederlandse politici zitten de autobranche, die werkt aan milieuvriendelijke oplossingen op lange termijn, al decennia stevig dwars. Onder het mom van “goed voor het milieu” zijn overwegend overhaaste, ondeskundige en zogenaamd budgetneutrale belastingmaatregelen door het parlement geloodst. En als klap op de vuurpijl kwam de PvdA – wie anders – onlangs met een verfrissende energievisie. Socialistische partijpropaganda en een schoolvoorbeeld van politieke incompetentie. Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een min of meer vrijblijvend “streven naar” de verkoop van alleen maar emissieloze auto`s.

Een vette verschrotingspremie voor oude, sterk vervuilende diesels zou direct een gunstig effect hebben op het milieu. En direct in goede aarde vallen bij de PvdA-achterban, de gehele volksvertegenwoordiging – en ook nog eens bij de Nederlandse autobranche. Hoe dom kun je zijn om met zo`n losse flodder het onbetrouwbare imago van de politiek te versterken?

Wereld van De Jong | Standaard onbetrouwbaar | Automotive Online

Wereld van De Jong | Standaard onbetrouwbaar

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De PvdA-bewindsvrouw propte zich met al haar dossierkoffers op de achterbank en liet zich in haar nieuwe milieuvriendelijke dienstauto met chauffeur vorstelijk rondrijden. Die brave Prius had zeker 70 duizend gulden moeten kosten – maar de Nederlandse regering hield hem betaalbaar. En tot op de dag van vandaag bestaan de meeste hybriden nog steeds uit een conventionele verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor en een zwaar accupakket. Een complexe en dure tussenoplossing. Want de aandrijving van personenauto`s ontwikkelt zich de komende decennia gestaag richting brandstofcel als energieleverancier voor de elektromotor.

Op dit moment investeert de automobielindustrie veel geld in deze technisch perfecte oplossing. En tegelijkertijd moet een aantal vraagstukken rond waterstof worden opgelost. Zoals milieuvriendelijk opwekken, veilig opslaan en commerciële distributie van waterstof.

Aan de huidige elektrische auto kleven problemen als beperkte actieradius, relatief lange oplaadtijd en hoog gewicht. Plus het probleem van de accupakketten. Eerst zal de industrie milieuvriendelijkere, lichtere en vooral ook goedkopere accu`s moeten ontwikkelen – voor pakketten met een aanzienlijk grotere energiecapaciteit. Want pas bij een acceptabel prijsniveau, zonder overheidssubsidie, stappen grotere groepen autokopers over op deze aandrijvingsvorm.

`Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een `streven naar`.`

Maar Nederlandse politici zitten de autobranche, die werkt aan milieuvriendelijke oplossingen op lange termijn, al decennia stevig dwars. Onder het mom van “goed voor het milieu” zijn overwegend overhaaste, ondeskundige en zogenaamd budgetneutrale belastingmaatregelen door het parlement geloodst. En als klap op de vuurpijl kwam de PvdA – wie anders – onlangs met een verfrissende energievisie. Socialistische partijpropaganda en een schoolvoorbeeld van politieke incompetentie. Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een min of meer vrijblijvend “streven naar” de verkoop van alleen maar emissieloze auto`s.

Een vette verschrotingspremie voor oude, sterk vervuilende diesels zou direct een gunstig effect hebben op het milieu. En direct in goede aarde vallen bij de PvdA-achterban, de gehele volksvertegenwoordiging – en ook nog eens bij de Nederlandse autobranche. Hoe dom kun je zijn om met zo`n losse flodder het onbetrouwbare imago van de politiek te versterken?