Allianz zet grote stappen richting lokaal emissievrij wagenpark in 2030

Brand story • Vanaf 1 januari volgend jaar kunnen medewerkers uitsluitend kiezen voor een elektrische auto. Wat zijn precies de beweegredenen achter deze cultuuromslag en hoe implementeer je dat in een dergelijke grote organisatie?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Erik Boertjes: “Ongeveer een derde rijdt al elektrisch.” (Bron: Allianz)

“Met wereldwijd ruim 150.000 medewerkers kunnen we een hoop bereiken op het gebied van duurzaamheid”, aldus Paul Möller, hoofd communicatie, branding en duurzaamheid bij Allianz Benelux. “Practice what you preach, is daarbij onze leidraad. Als we bedrijven waarin we investeren vertellen dat ze stappen moeten zetten op het gebied van duurzaamheid, moeten we zelf het goede voorbeeld geven.” De verzekeraar doet dit onder meer door het gebruik van hernieuwbare energie en het minimaliseren van afval, wat inmiddels in alle Nederlandse vestigingen is geïmplementeerd. Omdat vervoer de grootste emissieveroorzaker is, wil de verzekeraar overstappen op elektrisch. “Daarnaast stellen we alles in het werk om reisbewegingen te minimaliseren, want het is natuurlijk niet zo dat een elektrische auto door de hele keten heen helemaal geen emissies veroorzaakt”, aldus Möller. “We doen bijvoorbeeld veel om digitale meetings te stimuleren. Maar daarnaast hebben we dus ons EV 100-initiatief, dat erop gericht is om al onze medewerkers met hun zakelijke auto in 2030 elektrisch te laten rijden.”

Tweedeling onder personeel

In Nederland is men al een eindje op weg, want hier rijdt inmiddels ongeveer een derde van de medewerkers in een elektrische auto. Erik Boertjes, hoofd Automotive Partnerships bij het bedrijf, ziet daarbij een tweedeling onder het personeel. “Je hebt een deel dat, al dan niet fiscaal gedreven, al in een vroeg stadium bereid was om over te stappen op elektrisch en overtuigd is van de voordelen”, stelt hij.  “Die stappen graag over, ook al is de fiscale prikkel inmiddels wat minder. Maar er is ook een groep berijders die twijfelt. Ze stellen dat EV’s duurder zijn en dus een hogere bijtelling hebben, en ze blijven de actieradius een ding vinden, vooral als ze door het hele land werken.”

Gedragsverandering

Volgens Boertjes is dat echter vooral een kwestie van perceptie, en dient er een gedragsverandering plaats te vinden. “Mensen vallen vaak over die ene keer per jaar dat ze met een EV op vakantie gaan, maar laten we daarbij niet vergeten dat het een auto van de zaak blijft. Een groot deel van de berijders rijdt gemiddeld nog geen 80 kilometer per dag, en dat gaat prima.” De inmiddels goede snellaadinfrastructuur in ons land helpt daarbij ook een handje. “Bovendien faciliteren we ook in laadapparatuur op de werkplek en bij onze medewerkers thuis, daar waar dat mogelijk is”, aldus Boertjes. “We zien bovendien dat EV’s steeds goedkoper worden en dat er steeds meer keuze komt. En wij maken geen onderscheid. Van directie tot accountmanager iedereen gaat na afloop van zijn of haar leasecontract om naar een elektrische auto, dat is een belangrijk gegeven.”

Allianz zet grote stappen richting lokaal emissievrij wagenpark in 2030 | Automotive Online

Allianz zet grote stappen richting lokaal emissievrij wagenpark in 2030

Brand story • Vanaf 1 januari volgend jaar kunnen medewerkers uitsluitend kiezen voor een elektrische auto. Wat zijn precies de beweegredenen achter deze cultuuromslag en hoe implementeer je dat in een dergelijke grote organisatie?
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Erik Boertjes: “Ongeveer een derde rijdt al elektrisch.” (Bron: Allianz)

“Met wereldwijd ruim 150.000 medewerkers kunnen we een hoop bereiken op het gebied van duurzaamheid”, aldus Paul Möller, hoofd communicatie, branding en duurzaamheid bij Allianz Benelux. “Practice what you preach, is daarbij onze leidraad. Als we bedrijven waarin we investeren vertellen dat ze stappen moeten zetten op het gebied van duurzaamheid, moeten we zelf het goede voorbeeld geven.” De verzekeraar doet dit onder meer door het gebruik van hernieuwbare energie en het minimaliseren van afval, wat inmiddels in alle Nederlandse vestigingen is geïmplementeerd. Omdat vervoer de grootste emissieveroorzaker is, wil de verzekeraar overstappen op elektrisch. “Daarnaast stellen we alles in het werk om reisbewegingen te minimaliseren, want het is natuurlijk niet zo dat een elektrische auto door de hele keten heen helemaal geen emissies veroorzaakt”, aldus Möller. “We doen bijvoorbeeld veel om digitale meetings te stimuleren. Maar daarnaast hebben we dus ons EV 100-initiatief, dat erop gericht is om al onze medewerkers met hun zakelijke auto in 2030 elektrisch te laten rijden.”

Tweedeling onder personeel

In Nederland is men al een eindje op weg, want hier rijdt inmiddels ongeveer een derde van de medewerkers in een elektrische auto. Erik Boertjes, hoofd Automotive Partnerships bij het bedrijf, ziet daarbij een tweedeling onder het personeel. “Je hebt een deel dat, al dan niet fiscaal gedreven, al in een vroeg stadium bereid was om over te stappen op elektrisch en overtuigd is van de voordelen”, stelt hij.  “Die stappen graag over, ook al is de fiscale prikkel inmiddels wat minder. Maar er is ook een groep berijders die twijfelt. Ze stellen dat EV’s duurder zijn en dus een hogere bijtelling hebben, en ze blijven de actieradius een ding vinden, vooral als ze door het hele land werken.”

Gedragsverandering

Volgens Boertjes is dat echter vooral een kwestie van perceptie, en dient er een gedragsverandering plaats te vinden. “Mensen vallen vaak over die ene keer per jaar dat ze met een EV op vakantie gaan, maar laten we daarbij niet vergeten dat het een auto van de zaak blijft. Een groot deel van de berijders rijdt gemiddeld nog geen 80 kilometer per dag, en dat gaat prima.” De inmiddels goede snellaadinfrastructuur in ons land helpt daarbij ook een handje. “Bovendien faciliteren we ook in laadapparatuur op de werkplek en bij onze medewerkers thuis, daar waar dat mogelijk is”, aldus Boertjes. “We zien bovendien dat EV’s steeds goedkoper worden en dat er steeds meer keuze komt. En wij maken geen onderscheid. Van directie tot accountmanager iedereen gaat na afloop van zijn of haar leasecontract om naar een elektrische auto, dat is een belangrijk gegeven.”