Merkenpolis Allianz: hou het zo eenvoudig mogelijk

Brand story • Om autoverzekeringen op effectieve wijze te kunnen aanbieden en afsluiten, is een nauwe samenwerking met businesspartners vereist. Daarom trekt Allianz samen op met importeurs (captives) en dealerholdings om oplossingen te ontwikkelen die specifiek zijn toegesneden op de wensen van de klant.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Allianz

Gebruiksvriendelijkheid is volgens Erik Boertjes, Head of Automotive Partnerships bij Allianz, key voor het effectief verkopen van autoverzekeringen. “Het afsluitproces moet echter niet te veel drempels hebben, want het is lastig om de aandacht van de klant vast te houden. De klant in de showroom heeft de belangrijkste beslissing, de aanschaf van de auto, al genomen”, stelt hij. “Voor de financiering neemt de klant wel de tijd, want dat is simpelweg een must, maar een autoverzekering kan feitelijk overal worden afgesloten.” Het heeft als autobedrijf meerdere voordelen om de autoverzekering aan te bieden, want dat levert meestal niet alleen een vergoeding op, je kunt er ook mee zekerstellen dat klanten bij je terugkomen in geval van schade en zo de klantloyaliteit vergroten. De verwachtingen van de klant die een merkenpolis koopt zijn hooggespannen, volgens Boertjes. “Klanten willen immers geen gedoe bij schade, ze willen de sleutels van hun auto bij hun dealer op de balie leggen, een leenauto meekrijgen en verder nergens naar hoeven omkijken.”

Soepele verwerking van aanvraag

Volgens Wouter Struijvenberg, Senior Client Success Manager bij Allianz, kan dat onder meer door ervoor te zorgen dat de verwerking van de aanvraag soepel verloopt. “We kijken altijd goed hoe we de processen goed op elkaar kunnen afstemmen volgens de wensen van de businesspartner”, stelt hij. “Ons systeem wordt zoveel mogelijk geïntegreerd in het systeem van onze partner. Dat zorgt ervoor dat het configureren van de auto, het afsluiten van de financiering en het afsluiten van de verzekering zoveel mogelijk in één systeem gebeurt. Als de verkoper heen en weer moet schakelen naar een ander systeem, geeft dat kans op fouten.” Daarom is het voor autoverkopers zo eenvoudig mogelijk gemaakt om klanten te helpen bij het afsluiten van een verzekering. “Dat is een must, want zij zijn niet primair met verzekeringen bezig”, aldus Boertjes. Het ICT-platform van Allianz dat op de achtergrond draait, zorgt voor een maximale efficiency. “Daardoor kunnen we onze partners en klanten snel bedienen en het zorgt voor een maximale snelheid. En dat is prettig, want niemand wil twee maanden wachten op een polis.”

Efficiencyslag

Hoewel het ICT-platform van Allianz altijd de basis vormt, kunnen businesspartners er zelf voor kiezen hoe ze een en ander willen vormgeven. “Sommige klanten willen zelf de regie houden in wat klanten te zien krijgen en maken eigen websites en portals”, aldus Struijvenberg. “Wij ontwikkelen onze producten continu door, zodat we op de achtergrond een efficiencyslag kunnen maken. Dat zorgt ervoor dat onze medewerkers en die van onze partners meer tijd hebben om klanten te woord te staan en excellente service te verlenen.”Allianz werkt niet alleen samen met autodealers, maar ook met auto-importeurs. En met fabrikanten, maar het is lastig om Europa-breed alles te regisseren vanuit het hoofdkantoor. “Alleen de wetgeving is onderling al zo verschillend. Kijk bijvoorbeeld naar de limieten voor aansprakelijkheid in Nederland, België en Duitsland. In Nederland ligt de limiet onder de 10 miljoen euro, in Duitsland op 100 miljoen en in België is er niet eens een limiet”, stelt hij. “Het is soms best lastig uit te leggen aan met name de nieuwe automotive-spelers, die gewend zijn hun auto’s wereldwijd op uniforme wijze met een zeer beperkt aantal opties aan te bieden, dat je echt per land met een specifieke oplossing moet komen.”

Innovaties

Allianz kijkt vanzelfsprekend continu naar marktontwikkelingen en innovaties. Een voorbeeld daarvan is embedded insurance. “Daarbij is de verzekeringsdekking volledig geïntegreerd in het product”, aldus Boertjes. “Je ziet een trend ontstaan waarbij je bij de aanschaf van een auto simpelweg kunt aanvinken dat je deze bijvoorbeeld drie jaar wilt verzekeren, zoals je ook connectiviteitssystemen vaak gedurende een bepaalde periode kunt gebruiken.” Ook heeft Allianz een product ontwikkeld waarbij mensen ook in het geval van de autoverzekering betalen naar gebruik. Hierbij wordt, na toestemming van de klant, maandelijks de kilometerstand automatisch vanuit het voertuig naar Allianz gestuurd. “Als klanten minder rijden dan ze van tevoren dachten, dan passen we de premie aan naar het werkelijke gebruik”, aldus Boertjes. “Bijvoorbeeld in de corona-periode leverde dat aanzienlijke besparingen op voor onze klanten.”

Merkenpolis Allianz: hou het zo eenvoudig mogelijk | Automotive Online

Merkenpolis Allianz: hou het zo eenvoudig mogelijk

Brand story • Om autoverzekeringen op effectieve wijze te kunnen aanbieden en afsluiten, is een nauwe samenwerking met businesspartners vereist. Daarom trekt Allianz samen op met importeurs (captives) en dealerholdings om oplossingen te ontwikkelen die specifiek zijn toegesneden op de wensen van de klant.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
• Laatste update:
Foto: Allianz

Gebruiksvriendelijkheid is volgens Erik Boertjes, Head of Automotive Partnerships bij Allianz, key voor het effectief verkopen van autoverzekeringen. “Het afsluitproces moet echter niet te veel drempels hebben, want het is lastig om de aandacht van de klant vast te houden. De klant in de showroom heeft de belangrijkste beslissing, de aanschaf van de auto, al genomen”, stelt hij. “Voor de financiering neemt de klant wel de tijd, want dat is simpelweg een must, maar een autoverzekering kan feitelijk overal worden afgesloten.” Het heeft als autobedrijf meerdere voordelen om de autoverzekering aan te bieden, want dat levert meestal niet alleen een vergoeding op, je kunt er ook mee zekerstellen dat klanten bij je terugkomen in geval van schade en zo de klantloyaliteit vergroten. De verwachtingen van de klant die een merkenpolis koopt zijn hooggespannen, volgens Boertjes. “Klanten willen immers geen gedoe bij schade, ze willen de sleutels van hun auto bij hun dealer op de balie leggen, een leenauto meekrijgen en verder nergens naar hoeven omkijken.”

Soepele verwerking van aanvraag

Volgens Wouter Struijvenberg, Senior Client Success Manager bij Allianz, kan dat onder meer door ervoor te zorgen dat de verwerking van de aanvraag soepel verloopt. “We kijken altijd goed hoe we de processen goed op elkaar kunnen afstemmen volgens de wensen van de businesspartner”, stelt hij. “Ons systeem wordt zoveel mogelijk geïntegreerd in het systeem van onze partner. Dat zorgt ervoor dat het configureren van de auto, het afsluiten van de financiering en het afsluiten van de verzekering zoveel mogelijk in één systeem gebeurt. Als de verkoper heen en weer moet schakelen naar een ander systeem, geeft dat kans op fouten.” Daarom is het voor autoverkopers zo eenvoudig mogelijk gemaakt om klanten te helpen bij het afsluiten van een verzekering. “Dat is een must, want zij zijn niet primair met verzekeringen bezig”, aldus Boertjes. Het ICT-platform van Allianz dat op de achtergrond draait, zorgt voor een maximale efficiency. “Daardoor kunnen we onze partners en klanten snel bedienen en het zorgt voor een maximale snelheid. En dat is prettig, want niemand wil twee maanden wachten op een polis.”

Efficiencyslag

Hoewel het ICT-platform van Allianz altijd de basis vormt, kunnen businesspartners er zelf voor kiezen hoe ze een en ander willen vormgeven. “Sommige klanten willen zelf de regie houden in wat klanten te zien krijgen en maken eigen websites en portals”, aldus Struijvenberg. “Wij ontwikkelen onze producten continu door, zodat we op de achtergrond een efficiencyslag kunnen maken. Dat zorgt ervoor dat onze medewerkers en die van onze partners meer tijd hebben om klanten te woord te staan en excellente service te verlenen.”Allianz werkt niet alleen samen met autodealers, maar ook met auto-importeurs. En met fabrikanten, maar het is lastig om Europa-breed alles te regisseren vanuit het hoofdkantoor. “Alleen de wetgeving is onderling al zo verschillend. Kijk bijvoorbeeld naar de limieten voor aansprakelijkheid in Nederland, België en Duitsland. In Nederland ligt de limiet onder de 10 miljoen euro, in Duitsland op 100 miljoen en in België is er niet eens een limiet”, stelt hij. “Het is soms best lastig uit te leggen aan met name de nieuwe automotive-spelers, die gewend zijn hun auto’s wereldwijd op uniforme wijze met een zeer beperkt aantal opties aan te bieden, dat je echt per land met een specifieke oplossing moet komen.”

Innovaties

Allianz kijkt vanzelfsprekend continu naar marktontwikkelingen en innovaties. Een voorbeeld daarvan is embedded insurance. “Daarbij is de verzekeringsdekking volledig geïntegreerd in het product”, aldus Boertjes. “Je ziet een trend ontstaan waarbij je bij de aanschaf van een auto simpelweg kunt aanvinken dat je deze bijvoorbeeld drie jaar wilt verzekeren, zoals je ook connectiviteitssystemen vaak gedurende een bepaalde periode kunt gebruiken.” Ook heeft Allianz een product ontwikkeld waarbij mensen ook in het geval van de autoverzekering betalen naar gebruik. Hierbij wordt, na toestemming van de klant, maandelijks de kilometerstand automatisch vanuit het voertuig naar Allianz gestuurd. “Als klanten minder rijden dan ze van tevoren dachten, dan passen we de premie aan naar het werkelijke gebruik”, aldus Boertjes. “Bijvoorbeeld in de corona-periode leverde dat aanzienlijke besparingen op voor onze klanten.”