WashTec introduceert duurzame lijn reinigingsmiddelen

Carwash levert steeds sneller rendement op

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Nu steeds meer auto’s elektrisch worden komen klanten minder vaak bij het autobedrijf. Een elektrische auto heeft nou eenmaal minder onderhoud nodig. De waarde van het (incidentele) klantcontact wordt daarmee nog groter, stelt Arthur Wessels, executive vice-president van WashTec. “Je wilt de klant altijd blijven verrassen. Als de klant minder vaak komt, moet het altijd perfect zijn. Het maakt indruk als je de auto na elke bandenwissel of bezoek aan de werkplaats brandschoon weer meegeeft aan de klant. Een glanzende auto weerspiegelt het serviceniveau van het autobedrijf. De meeste bedrijven hebben dat inmiddels wel begrepen. Maar als je monteur de auto met de hand moet wassen of naar een externe wasstraat moet rijden, kost dat veel tijd. Je hebt het al gauw over 20-25 minuten werk. Terwijl een carwash de auto na 5 tot 7 minuten brandschoon aflevert. Was je acht auto’s per dag, dan scheelt je dat twee uur tijd per dag”, rekent Wessels voor. Dat telt mee, want ervaren monteurs zijn nauwelijks te vinden.

Altijd schone velgen

Dat maakt de businesscase van carwash voor het eigen autobedrijf heel aantrekkelijk, stelt Wessels. “Een carwash verdient zichzelf snel terug. En je vergroot de service aan je klanten. Het is niet voor niets dat veel merkdealers al beschikken over een eigen wasstraat van WashTec.”

Het Duitse merk is wereldwijd marktleider en al zestig jaar leidend in innovatie, stelt Wessels. “Dat merk je aan alles. Aan de kwaliteit van de installatie natuurlijk, maar ook aan het wasresultaat. De auto wordt overal goed schoon. Ook de velgen, die vroeger nog met de hand nagewassen moesten worden. Dat telt mee, want als een klant komt voor de bandenwissel verwacht hij dat de velgen weer blinken als nieuw.”

Snelle service

Wessels is ook trots op de zeer goede Nederlandse service-organisatie. Belangrijk, want als de wasinstallatie stilstaat heeft dat direct impact op de bedrijfsvoering. “Als het een keer moet, is de monteur altijd heel snel ter plaatse. Doordat de laatste generatie WashTec-installaties is gekoppeld aan internet kan veel service ook online worden uitgevoerd. Dat gaat razendsnel en scheelt weer in de servicekosten.”

App voor de klanten

De meeste installaties die WashTec levert aan merkdealers en universele autobedrijven zijn alleen voor intern gebruik. Maar Wessels ziet steeds vaker dat de installatie op bepaalde uren ook beschikbaar is voor klanten. Ook hier biedt de koppeling met online weer voordelen. Met een app kunnen klanten bijvoorbeeld tussen 17.00 en 19.00 uur en op zaterdag gebruik maken van de installatie. De app regelt ook de facturatie. Dat levert een betere bezetting van de autowasinstallatie op, en een betere klantenbinding. “Want wie zijn auto komt wassen, kijkt toch ook even naar die leuke occasion”, geeft Wessels als voorbeeld.

Green Line Chemicals

Een van de belangrijkste trends van de huidige tijd is duurzaamheid. Ook in de automotive gaat dit een steeds grotere rol spelen. Daarom werkt WashTec voortdurend aan verbetering van de installaties, vertelt Wessels. Zo verbruikt een nieuw systeem aanmerkelijk minder energie en water, onder meer door toepassing van een water-terugwinsysteem. “En afgelopen jaar introduceerden wij een productlijn duurzame reinigingsmiddelen: Green Line Chemicals. Die zijn volledig biologisch afbreekbaar en belasten het milieu niet. Daarnaast zijn ze sterk geconcentreerd en daardoor is een laag verbruik”, stelt Arthur Wessels. “De Green Line is het resultaat van jarenlange ontwikkelingen, omdat we natuurlijk wel willen kunnen garanderen dat het wasresultaat net zo goed is als van de gangbare reinigingsmiddelen.”

Prima businesscase

De nieuwste ontwikkelingen leiden ertoe dat WashTec veel nieuwe klanten vindt. Daarnaast verkoopt het bedrijf ook veel installaties voor de vervangingsmarkt. Hoe lang gaat zo’n installatie eigenlijk mee? “In de praktijk worden meeste autowasinstallaties vervangen na 7 tot 8 jaar”, vertelt Wessels. “Ze zijn intensief gebruikt en dat eist zijn tol. Maar ondernemers willen vooral graag profiteren van de vooruitgang in de techniek. Een nieuwe installatie verbruikt minder stroom en water. Het wasresultaat is een stuk beter. En de online toepassingen bieden diverse nieuwe mogelijkheden om de terugverdientijd te verkorten. We kunnen dat haarfijn voorrekenen aan belangstellende ondernemers. Dan kunnen zij zelf bepalen of het loont om te investeren in een carwash.”

Carwash levert steeds sneller rendement op | Automotive Online
WashTec introduceert duurzame lijn reinigingsmiddelen

Carwash levert steeds sneller rendement op

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Nu steeds meer auto’s elektrisch worden komen klanten minder vaak bij het autobedrijf. Een elektrische auto heeft nou eenmaal minder onderhoud nodig. De waarde van het (incidentele) klantcontact wordt daarmee nog groter, stelt Arthur Wessels, executive vice-president van WashTec. “Je wilt de klant altijd blijven verrassen. Als de klant minder vaak komt, moet het altijd perfect zijn. Het maakt indruk als je de auto na elke bandenwissel of bezoek aan de werkplaats brandschoon weer meegeeft aan de klant. Een glanzende auto weerspiegelt het serviceniveau van het autobedrijf. De meeste bedrijven hebben dat inmiddels wel begrepen. Maar als je monteur de auto met de hand moet wassen of naar een externe wasstraat moet rijden, kost dat veel tijd. Je hebt het al gauw over 20-25 minuten werk. Terwijl een carwash de auto na 5 tot 7 minuten brandschoon aflevert. Was je acht auto’s per dag, dan scheelt je dat twee uur tijd per dag”, rekent Wessels voor. Dat telt mee, want ervaren monteurs zijn nauwelijks te vinden.

Altijd schone velgen

Dat maakt de businesscase van carwash voor het eigen autobedrijf heel aantrekkelijk, stelt Wessels. “Een carwash verdient zichzelf snel terug. En je vergroot de service aan je klanten. Het is niet voor niets dat veel merkdealers al beschikken over een eigen wasstraat van WashTec.”

Het Duitse merk is wereldwijd marktleider en al zestig jaar leidend in innovatie, stelt Wessels. “Dat merk je aan alles. Aan de kwaliteit van de installatie natuurlijk, maar ook aan het wasresultaat. De auto wordt overal goed schoon. Ook de velgen, die vroeger nog met de hand nagewassen moesten worden. Dat telt mee, want als een klant komt voor de bandenwissel verwacht hij dat de velgen weer blinken als nieuw.”

Snelle service

Wessels is ook trots op de zeer goede Nederlandse service-organisatie. Belangrijk, want als de wasinstallatie stilstaat heeft dat direct impact op de bedrijfsvoering. “Als het een keer moet, is de monteur altijd heel snel ter plaatse. Doordat de laatste generatie WashTec-installaties is gekoppeld aan internet kan veel service ook online worden uitgevoerd. Dat gaat razendsnel en scheelt weer in de servicekosten.”

App voor de klanten

De meeste installaties die WashTec levert aan merkdealers en universele autobedrijven zijn alleen voor intern gebruik. Maar Wessels ziet steeds vaker dat de installatie op bepaalde uren ook beschikbaar is voor klanten. Ook hier biedt de koppeling met online weer voordelen. Met een app kunnen klanten bijvoorbeeld tussen 17.00 en 19.00 uur en op zaterdag gebruik maken van de installatie. De app regelt ook de facturatie. Dat levert een betere bezetting van de autowasinstallatie op, en een betere klantenbinding. “Want wie zijn auto komt wassen, kijkt toch ook even naar die leuke occasion”, geeft Wessels als voorbeeld.

Green Line Chemicals

Een van de belangrijkste trends van de huidige tijd is duurzaamheid. Ook in de automotive gaat dit een steeds grotere rol spelen. Daarom werkt WashTec voortdurend aan verbetering van de installaties, vertelt Wessels. Zo verbruikt een nieuw systeem aanmerkelijk minder energie en water, onder meer door toepassing van een water-terugwinsysteem. “En afgelopen jaar introduceerden wij een productlijn duurzame reinigingsmiddelen: Green Line Chemicals. Die zijn volledig biologisch afbreekbaar en belasten het milieu niet. Daarnaast zijn ze sterk geconcentreerd en daardoor is een laag verbruik”, stelt Arthur Wessels. “De Green Line is het resultaat van jarenlange ontwikkelingen, omdat we natuurlijk wel willen kunnen garanderen dat het wasresultaat net zo goed is als van de gangbare reinigingsmiddelen.”

Prima businesscase

De nieuwste ontwikkelingen leiden ertoe dat WashTec veel nieuwe klanten vindt. Daarnaast verkoopt het bedrijf ook veel installaties voor de vervangingsmarkt. Hoe lang gaat zo’n installatie eigenlijk mee? “In de praktijk worden meeste autowasinstallaties vervangen na 7 tot 8 jaar”, vertelt Wessels. “Ze zijn intensief gebruikt en dat eist zijn tol. Maar ondernemers willen vooral graag profiteren van de vooruitgang in de techniek. Een nieuwe installatie verbruikt minder stroom en water. Het wasresultaat is een stuk beter. En de online toepassingen bieden diverse nieuwe mogelijkheden om de terugverdientijd te verkorten. We kunnen dat haarfijn voorrekenen aan belangstellende ondernemers. Dan kunnen zij zelf bepalen of het loont om te investeren in een carwash.”