Column Paul de Vries

Column De Vries | Is online auto’s verkopen dood?

Column • Internet is geen wondermiddel, dat alles vanzelf laat gebeuren, maar slechts een middel om op schaal met meer klanten in contact te komen, betoogt columnist Paul de Vries.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries, Founder of #DCDW and Spokesperson for Marktplaats Automotive & 2ehandsbe

Nu bij Carnext ook het licht uitgaat, dringt de vraag zich op of auto’s verkopen online wel werkt? Hoewel geen enkel bedrijf zich kan veroorloven om 2 euro uit te geven om er 1 euro voor terug te ontvangen, is het stellen van de vraag wel interessant. Online gebruikte auto’s verkopen is makkelijk. Het is namelijk een unieke auto en met de huidige techniek kun je vanuit je huiskamer alles zien, daarbij krijg je volledige transparantie, veertien dagen niet goed geld terug garantie en minimaal twaalf maanden garantie. Wat kan er mis gaan?

Als je de Mckinsey-heertjes wil blijven geloven, is de markt van online verkoop miljarden groot en aangezien nog maar één procent direct online wordt verkocht is het potentieel belachelijk groot. Zo groot dat alle normale business rules eruit worden gegooid op zoek naar het goud aan het eind van de regenboog. Zowel Carvana, Cazoo als nu ook Carnext moet noodgedwongen stoppen, sluiten of reorganiseren omdat men geen geld kon verdienen in de beste occasionmarkt van de afgelopen decennia.

Online auto’s verkopen heeft niets te maken met een digitale shoppingcart

Dealers konden wel geld verdienen, de zogenaamde disruptives niet. En dat heeft niets met online verkoop te maken. Namelijk de definitie van online auto’s verkopen heeft helemaal niets te maken met een digitale shoppingcart, een Ideal-betaling of een auto aan huis leveren. Er worden dagelijks honderden auto’s online verkocht via de portalen, waarbij er contact is met de klant – er wordt geappt, gebeld en gemaild en deals komen op afstand tot stand. Dat de betaling en/of aflevering bij de dealer plaatsvindt, is niet meer dan een detail dan wel een reden om miljarden te verbranden aan de hand van een Powerpoint-presentatie van een consultant die nog nooit zelf een auto heeft gekocht van zijn eigen spaargeld.

Internet is geen wondermiddel, dat alles vanzelf laat gebeuren, maar slechts een middel om op schaal met meer klanten in contact te komen.