Sleutelen met een iPad in de buurt

Digitale transformatie Muntstad

Jeroen Vos Jeroen Vos
Beeld: Marcel Cazemier

Bij Muntstad, dealer van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Škoda en Volkswagen Bedrijfswagens in de provincie Utrecht, zitten ze naar eigen zeggen in “de eindfase van een digitale tran­sitie”. Zo worden klanten via een digitaal platform op de hoogte gehouden van de reparaties die kunnen of moeten worden uitgevoerd, medewerkers hebben via het digitale archief inzage in de voertuiggeschiedenis van de auto en het klantcontact vindt plaats via een chatfunctie in het digitale klantendossier of telefonisch. Ook de offerte is digitaal en is op afstand in te zien en te accorderen.

Papierloos

Dankzij de vergaande digitalisering werken inmiddels 7 van de 9 vestigingen van Muntstad papierloos en zijn de magazijnen van de afzonderlijke locaties ingeruild voor een centraal magazijn, vertelt directeur operations Chris de Graaf van Muntstad. “In De Meern hebben wij nu een centrale hub bij onze Volkswagen-vestiging van waaruit we onze locaties beleveren. Dat levert een kostenbesparing op en is efficiënter doordat alles nu centraal is geregeld”, aldus De Graaf.

Tijdens corona hebben wij al onze monteurs behouden

Via een iPad kunnen monteurs hun bestellingen plaatsen. De digitale transitie heeft consequenties voor de bedrijfsvoering en dan met name voor het personeelsbestand van de afzonderlijke magazijnen die inmiddels verdwenen zijn. “Van de 26 magazijnmedewerkers zijn er 15 overgebleven, waarvan de helft nu een backoffice functie heeft. Dat was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing. Daarnaast hebben wij tijdens corona de keuze gemaakt om al onze monteurs te behouden. Daarom hebben we nu nagenoeg geen vacatures openstaan en zorgen we via onze eigen Muntstad Academy voor de aanwas van gekwalificeerde monteurs”, zegt De Graaf.

Beste talenten

Het dealerbedrijf werkt bij de interne, éénjarige opleiding samen met onderwijsinstelling ROC Midden-Nederland. Zodoende hoopt het bedrijf de beste talenten binnen te halen en te behouden. De jongeren die instromen in de opleiding krijgen les van de bedrijfstrainer van Muntstad. De gedachte hierachter is dat er nu meer van monteurs wordt gevraagd dan voorheen. De Graaf: “Wij zoeken breed naar talenten met VMBO- en havo-achtergrond. Je moet veel competenties hebben voor het onderhoud en reparatie van de nieuwe generatie auto’s. Met onze eigen Academy schroeven wij het kennisniveau van de leerling-monteurs op, zodat ze voldoen aan de eisen die wij en de merken die wij vertegenwoordigen aan hen stellen.”
Ook de inrichting van de werkplaatsen moet up-to-date zijn. In de werkplaats van Muntstad-vestiging Volkswagen Utrecht in De Meern hebben de 17 monteurs de beschikking over 17 hefbruggen van Zippo en een uitlijnbrug van Maha, terwijl met een digitaal planbord wordt gewerkt.

aparte ev-hoek

In de werkplaats van 1.500 m2 is een hoek ingericht voor reparatie en onderhoud aan elektrische auto’s, gemarkeerd door bordjes met ‘hoogvoltage’, zodat alleen gekwalificeerde monteurs er aan de slag gaan. “Dit werk gebeurt onder strikte richtlijnen van de fabrikant”, zegt de Graaf. “Bij de reparatie aan een accupakket moeten monteurs beschermende kleding dragen. Bij het minste vermoeden van een brand moet de auto in quarantaine op een speciale plek buiten de werkplaats worden geplaatst. Die voorwaarden zijn er niet voor niets: brand aan een elektrische auto moet anders geblust worden dan een auto met een verbrandingsmotor.”
Ook is er, buiten de gewone werkplaats, een express-service, toegankelijk via rolluiken. De seperate ruimte is bestemd voor kleine reparaties, die maximaal een uur duren, zoals vervanging van een band of lampje. De monteurs van de express-service krijgen hun opdrachten van de werkplaatschef via het digitale systeem. Naast de verkoop van nieuwe personen- en bedrijfswagens en occasions, heeft het dealerbedrijf de beschikking over De Onderdelendienst, waarmee Muntstad onderdelen van de VAG-merken levert aan schade- en universele autobedrijven. “Het voordeel van De Onderdelendienst is onder andere online bestellen, technische ondersteuning, originele onderdelen en een vast aanspreekpunt. 65 Procent van de omzet uit onderdelen die wij aan externen verkopen is afkomstig van schadeherstelbedrijven.”

De kengetallen

Muntstad

Aantal monteurs: 95
Werkplaatsen: 9
Schadewerkplaats: 1
Aantal doorgangen: circa 66.000
Aantal hefbruggen: 110
Aantal liters olie op jaarbasis: 85.000 liter
Aantal occasions: 3.439 (verwacht in 2021)
Aantal nieuw: 4.665 (verwacht in 2021)

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Digitale transformatie Muntstad | Automotive Online
Sleutelen met een iPad in de buurt

Digitale transformatie Muntstad

Jeroen Vos Jeroen Vos
Beeld: Marcel Cazemier

Bij Muntstad, dealer van de merken Volkswagen, Audi, Seat, Škoda en Volkswagen Bedrijfswagens in de provincie Utrecht, zitten ze naar eigen zeggen in “de eindfase van een digitale tran­sitie”. Zo worden klanten via een digitaal platform op de hoogte gehouden van de reparaties die kunnen of moeten worden uitgevoerd, medewerkers hebben via het digitale archief inzage in de voertuiggeschiedenis van de auto en het klantcontact vindt plaats via een chatfunctie in het digitale klantendossier of telefonisch. Ook de offerte is digitaal en is op afstand in te zien en te accorderen.

Papierloos

Dankzij de vergaande digitalisering werken inmiddels 7 van de 9 vestigingen van Muntstad papierloos en zijn de magazijnen van de afzonderlijke locaties ingeruild voor een centraal magazijn, vertelt directeur operations Chris de Graaf van Muntstad. “In De Meern hebben wij nu een centrale hub bij onze Volkswagen-vestiging van waaruit we onze locaties beleveren. Dat levert een kostenbesparing op en is efficiënter doordat alles nu centraal is geregeld”, aldus De Graaf.

Tijdens corona hebben wij al onze monteurs behouden

Via een iPad kunnen monteurs hun bestellingen plaatsen. De digitale transitie heeft consequenties voor de bedrijfsvoering en dan met name voor het personeelsbestand van de afzonderlijke magazijnen die inmiddels verdwenen zijn. “Van de 26 magazijnmedewerkers zijn er 15 overgebleven, waarvan de helft nu een backoffice functie heeft. Dat was een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing. Daarnaast hebben wij tijdens corona de keuze gemaakt om al onze monteurs te behouden. Daarom hebben we nu nagenoeg geen vacatures openstaan en zorgen we via onze eigen Muntstad Academy voor de aanwas van gekwalificeerde monteurs”, zegt De Graaf.

Beste talenten

Het dealerbedrijf werkt bij de interne, éénjarige opleiding samen met onderwijsinstelling ROC Midden-Nederland. Zodoende hoopt het bedrijf de beste talenten binnen te halen en te behouden. De jongeren die instromen in de opleiding krijgen les van de bedrijfstrainer van Muntstad. De gedachte hierachter is dat er nu meer van monteurs wordt gevraagd dan voorheen. De Graaf: “Wij zoeken breed naar talenten met VMBO- en havo-achtergrond. Je moet veel competenties hebben voor het onderhoud en reparatie van de nieuwe generatie auto’s. Met onze eigen Academy schroeven wij het kennisniveau van de leerling-monteurs op, zodat ze voldoen aan de eisen die wij en de merken die wij vertegenwoordigen aan hen stellen.”
Ook de inrichting van de werkplaatsen moet up-to-date zijn. In de werkplaats van Muntstad-vestiging Volkswagen Utrecht in De Meern hebben de 17 monteurs de beschikking over 17 hefbruggen van Zippo en een uitlijnbrug van Maha, terwijl met een digitaal planbord wordt gewerkt.

aparte ev-hoek

In de werkplaats van 1.500 m2 is een hoek ingericht voor reparatie en onderhoud aan elektrische auto’s, gemarkeerd door bordjes met ‘hoogvoltage’, zodat alleen gekwalificeerde monteurs er aan de slag gaan. “Dit werk gebeurt onder strikte richtlijnen van de fabrikant”, zegt de Graaf. “Bij de reparatie aan een accupakket moeten monteurs beschermende kleding dragen. Bij het minste vermoeden van een brand moet de auto in quarantaine op een speciale plek buiten de werkplaats worden geplaatst. Die voorwaarden zijn er niet voor niets: brand aan een elektrische auto moet anders geblust worden dan een auto met een verbrandingsmotor.”
Ook is er, buiten de gewone werkplaats, een express-service, toegankelijk via rolluiken. De seperate ruimte is bestemd voor kleine reparaties, die maximaal een uur duren, zoals vervanging van een band of lampje. De monteurs van de express-service krijgen hun opdrachten van de werkplaatschef via het digitale systeem. Naast de verkoop van nieuwe personen- en bedrijfswagens en occasions, heeft het dealerbedrijf de beschikking over De Onderdelendienst, waarmee Muntstad onderdelen van de VAG-merken levert aan schade- en universele autobedrijven. “Het voordeel van De Onderdelendienst is onder andere online bestellen, technische ondersteuning, originele onderdelen en een vast aanspreekpunt. 65 Procent van de omzet uit onderdelen die wij aan externen verkopen is afkomstig van schadeherstelbedrijven.”

De kengetallen

Muntstad

Aantal monteurs: 95
Werkplaatsen: 9
Schadewerkplaats: 1
Aantal doorgangen: circa 66.000
Aantal hefbruggen: 110
Aantal liters olie op jaarbasis: 85.000 liter
Aantal occasions: 3.439 (verwacht in 2021)
Aantal nieuw: 4.665 (verwacht in 2021)

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.