Equipmentbranche over werkplaatsinvesteringen

Thema equipment & aircoservice | Welke werkplaatsinvesteringen moeten prioriteit krijgen?

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Theo van Leeuwen, Autec-VLT: Roetdeeltjestester

“Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om een apk-roetfilterkeuring uit te voeren met een deeltjesmeter. Dat er op dit moment maar twee aanbieders zijn, het Nederlandse TEN en VL Test Solutions, is niet verrassend. Ik denk dat veel buitenlandse aanbieders van apk-apparatuur de kat uit de boom kijken omdat in andere Europese markten nog geen deeltjesteller nodig is. Dat wordt uiterlijk in 2028. Dus waarom iets ontwikkelen voor maar één markt? Autobedrijven moeten niet te lang wachten met deze investering. Bij een tijdige bestelling kan de uitlevering van de nieuwe tester zodanig worden ingepland dat de toekomstige certificering voor al het equipment zoveel mogelijk op één dag kan plaatsvinden.”

martijn van eijkenhorst e1485868860301 500x500Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Equipment van RAI Vereniging: Koplamptester en deeltjesteller

“Met de deeltjestester en de koplamptester is de apk volgend jaar een stuk uitgebreider. Ik denk dat dankzij de definitieve invoering van de deeltjesteller in de apk er meer aanbieders op de markt komen en dat Nederland als voorbeeld kan gaan gelden voor andere landen. Autobedrijven moeten erop rekenen dat de apk steeds verder zal worden uitgebreid. Het is goed mogelijk dat eCall of de verschillende ADAS-systemen getoetst gaan worden op de juiste werking. Ook de tijd die besteed wordt aan de apk zal langer gaan worden, denk alleen maar aan het afstellen van de nieuwe generatie koplampen. Voor mij is het wel duidelijk dat de apk op den duur niet meer kan voor twintig euro.”

kamps bart explora 2021 foto exploraBart Kamps, directeur Explora: denk aan de bandjes

“Ik vind dat autobedrijven zich niet blind moeten staren op die deeltjesmeter of een nieuwe koplamptester. Die investeringen van circa 5 duizend euro voor zo’n tester (Explora levert er een van Texa en AVL, red) is natuurlijk snel terugverdiend als je een paar diesels in je klantenbestand hebt. Maar er valt aan andere onderhoudswerkzaamheden nog zoveel meer te verdienen. Bijvoorbeeld aan wieluitlijning. Uit een onderzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat bij 60 procent van de auto’s die bij onze klanten in de werkplaats komen, één of meer wielstanden buiten de fabrieksspecificatie vallen. Dat is niet goed voor de banden, rijcomfort en voor het verbruik, bij een elektrische auto is het vooral slecht voor de actieradius. Ik begrijp niet dat autobedrijven niet proactiever auto’s uitlijnen, of de profieldiepte van een band opmeten. Daar komt direct werk uit. Pak die kansen op nu de post ‘olie bijvullen’ steeds minder aan bod komt.”

nijboer michiel nbt 2016 foto vr 3Michiel Nijboer, Nijboer Blijstra Techniek (NBT): ADAS-apparatuur

“Wij zien nu minder vraag naar bandendemontagesystemen en wielbalanceer-apparatuur. De winter kwam te laat op gang, dus het aantal bandenwissels neemt af en door het lager aantal kilometers slijten banden ook minder snel. Het lagere aantal kilometers zorgt sowieso voor een lagere onderhoudsbehoefte, maar dat effect wordt gedempt door het feit dat er steeds meer tweedehandsauto’s worden verkocht. Daardoor zien we ook nog een goede investeringsbereidheid bij autobedrijven. We zien bijvoorbeeld de vraag naar ADAS-kalibratiesystemen nu echt toenemen. Die markt is minder gevoelig voor de conjunctuur. Op het gebied van ADAS-apparatuur doen autobedrijven er wel goed aan om te checken of de apparatuur en de procedures volgens de richtlijnen van de fabrikanten zijn; dat is niet altijd het geval. Ik verwacht dat de vraag naar een deeltjesteller in het derde of vierde kwartaal echt loskomt. Wij kunnen onze Arex-deeltjesteller binnen vier maanden leveren.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Thema equipment & aircoservice | Welke werkplaatsinvesteringen moeten prioriteit krijgen? | Automotive Online
Equipmentbranche over werkplaatsinvesteringen

Thema equipment & aircoservice | Welke werkplaatsinvesteringen moeten prioriteit krijgen?

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Theo van Leeuwen, Autec-VLT: Roetdeeltjestester

“Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om een apk-roetfilterkeuring uit te voeren met een deeltjesmeter. Dat er op dit moment maar twee aanbieders zijn, het Nederlandse TEN en VL Test Solutions, is niet verrassend. Ik denk dat veel buitenlandse aanbieders van apk-apparatuur de kat uit de boom kijken omdat in andere Europese markten nog geen deeltjesteller nodig is. Dat wordt uiterlijk in 2028. Dus waarom iets ontwikkelen voor maar één markt? Autobedrijven moeten niet te lang wachten met deze investering. Bij een tijdige bestelling kan de uitlevering van de nieuwe tester zodanig worden ingepland dat de toekomstige certificering voor al het equipment zoveel mogelijk op één dag kan plaatsvinden.”

martijn van eijkenhorst e1485868860301 500x500Martijn van Eikenhorst, sectiemanager Equipment van RAI Vereniging: Koplamptester en deeltjesteller

“Met de deeltjestester en de koplamptester is de apk volgend jaar een stuk uitgebreider. Ik denk dat dankzij de definitieve invoering van de deeltjesteller in de apk er meer aanbieders op de markt komen en dat Nederland als voorbeeld kan gaan gelden voor andere landen. Autobedrijven moeten erop rekenen dat de apk steeds verder zal worden uitgebreid. Het is goed mogelijk dat eCall of de verschillende ADAS-systemen getoetst gaan worden op de juiste werking. Ook de tijd die besteed wordt aan de apk zal langer gaan worden, denk alleen maar aan het afstellen van de nieuwe generatie koplampen. Voor mij is het wel duidelijk dat de apk op den duur niet meer kan voor twintig euro.”

kamps bart explora 2021 foto exploraBart Kamps, directeur Explora: denk aan de bandjes

“Ik vind dat autobedrijven zich niet blind moeten staren op die deeltjesmeter of een nieuwe koplamptester. Die investeringen van circa 5 duizend euro voor zo’n tester (Explora levert er een van Texa en AVL, red) is natuurlijk snel terugverdiend als je een paar diesels in je klantenbestand hebt. Maar er valt aan andere onderhoudswerkzaamheden nog zoveel meer te verdienen. Bijvoorbeeld aan wieluitlijning. Uit een onderzoek dat wij hebben gedaan blijkt dat bij 60 procent van de auto’s die bij onze klanten in de werkplaats komen, één of meer wielstanden buiten de fabrieksspecificatie vallen. Dat is niet goed voor de banden, rijcomfort en voor het verbruik, bij een elektrische auto is het vooral slecht voor de actieradius. Ik begrijp niet dat autobedrijven niet proactiever auto’s uitlijnen, of de profieldiepte van een band opmeten. Daar komt direct werk uit. Pak die kansen op nu de post ‘olie bijvullen’ steeds minder aan bod komt.”

nijboer michiel nbt 2016 foto vr 3Michiel Nijboer, Nijboer Blijstra Techniek (NBT): ADAS-apparatuur

“Wij zien nu minder vraag naar bandendemontagesystemen en wielbalanceer-apparatuur. De winter kwam te laat op gang, dus het aantal bandenwissels neemt af en door het lager aantal kilometers slijten banden ook minder snel. Het lagere aantal kilometers zorgt sowieso voor een lagere onderhoudsbehoefte, maar dat effect wordt gedempt door het feit dat er steeds meer tweedehandsauto’s worden verkocht. Daardoor zien we ook nog een goede investeringsbereidheid bij autobedrijven. We zien bijvoorbeeld de vraag naar ADAS-kalibratiesystemen nu echt toenemen. Die markt is minder gevoelig voor de conjunctuur. Op het gebied van ADAS-apparatuur doen autobedrijven er wel goed aan om te checken of de apparatuur en de procedures volgens de richtlijnen van de fabrikanten zijn; dat is niet altijd het geval. Ik verwacht dat de vraag naar een deeltjesteller in het derde of vierde kwartaal echt loskomt. Wij kunnen onze Arex-deeltjesteller binnen vier maanden leveren.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.