De toekomst is nu

Evenement | NAC 2020: opladen en doorgaan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Automotive

Mei 2016. Philharmonie Haarlem. Het toneel van het allereerste onafhankelijke autobranche-evenement, dat tegelijk de grootste in zijn soort zou worden: het Nationaal Automotive Congres. Het thema destijds: 2020. De toekomst die we daar schetsten, is nu. Onder andere Paul Zekhuis (Autobinck), Henk van der Kwast (Stern), Frank Rijkaard (voormalig voetballer en trainer), Janus Smalbraak en vele anderen gaven hun visie op de autobranche, ondernemerschap, management en teamprestaties.

Hobbelig

Bleek de route die zij daar uitstippelden de juiste? De omstandigheden zijn in ieder geval drastisch gewijzigd. Diverse potentiële groeimarkten staan onder druk, met als exponent daarvan China dat na jaren van groei de nieuwverkoop vorig jaar zag dalen. Ook in de oude markt Europa en in Nederland zelf wordt een afname verwacht.

Autofabrikanten en toeleveranciers schrappen banen om in te spelen op de verwachte productiedaling en om geld vrij te maken voor investeringen in ‘CASE’, ofwel Connected – Autonomous – Shared & Electric. Ook het retailmodel moet op de schop, zo zeggen experts. In sales met minder en grotere óf toch kleinere (meermerk)vestigingen, in aftersales door beter in te spelen op de connected car en de mogelijkheden van ict. Ook in de onderdelendistributie vindt een consolidatieslag plaats die zijn weerslag heeft op de retail.

 

Het is tijd om opnieuw op te laden en nieuwe wegen te verkennen

 

Hoofd laten hangen

Kortom: de gehele traditionele bedrijfskolom staat onder druk, maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om het hoofd te laten hangen. Sterker, het is tijd om opnieuw op te laden, nieuwe wegen te verkennen en de gebaande paden van een nieuwe laag asfalt te voorzien. Ofwel: reload. Dat is dan ook het thema van het Nationaal Automotive Congres dat op 21 april plaatsvindt in Cinema Pathé in Ede. Met een dagprogramma vol topsprekers van binnen en buiten de branche (zie kader) en we sluiten af met de nieuwste James Bond film: No time to die. Want ook Bond – die al even meegaat – heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Want tijd om dood te gaan? Dat is het nog lang niet, ook niet voor de automotive retail.

PROGRAMMA NAC 2020

Hoe komt dit jaar er dan uit te zien? Hoe gaan we verder, waar liggen de kansen? Vanuit diverse perspectieven worden deze vragen belicht. Uiteraard door mensen uit de autobranche zelf, met bijdragen van onder andere Pon-ceo Janus Smalbraak (over de transitie van autoretail naar mobiliteitsbedrijf) en Bram Schot (de scheidend ceo van Audi doet een boekje open doen over hoe op het hoofdkantoor van een autofabrikant de strategie voor de toekomst wordt uitgestippeld). Daarnaast geven Eric-Mark Huitema (directeur autofabrikantenorganisatie Acea), Mark Wegh (dga Porsche Gelderland), Sander Jansen (directeur Opel NL), Bert de Kroon (namens Bovag Autodealers) hun visie op de ontwikkelingen.

Tour de France

auto motive congres 369Uiteraard wordt er ook gekeken naar trends in andere sectoren die hun weerslag hebben op de autoretail. Wat te denken van de mediabranche, waar lineaire televisie steeds meer plaatsmaakt voor Netflix? Jacques Hoendervangers, directeur van Pathé Nederland, vertelt hoe dit bioscoopbedrijf de potentiële bedreigingen voor de business omboog tot kansen. Op het gebied van het smeden van winnende teams, door te trainen én gebruik te maken van data. Mathieu Heijboer, performance manager van de succesvolle wielerploeg Jumbo Visma, laat zien hoe dit team met onder andere Tom Dumoulin en Primoz Roglic in de gelederen dit jaar de Tour de France-winst behaald moet worden. Ook is er aandacht voor de ontwikkeling van de mens: topspreker Remco Claassen, uitgeroepen tot beste spreker van Nederland, inspireert de bezoekers met zijn inzichten op het vlak van mens en management. Met deze en tal van andere topsprekers belooft het Nationaal Automotive Congres 2020 een inspirerende dag te worden.

Voor meer informatie en aanmelden kijk op:
www.automotivecongres.nl.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Evenement | NAC 2020: opladen en doorgaan | Automotive Online
De toekomst is nu

Evenement | NAC 2020: opladen en doorgaan

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Automotive

Mei 2016. Philharmonie Haarlem. Het toneel van het allereerste onafhankelijke autobranche-evenement, dat tegelijk de grootste in zijn soort zou worden: het Nationaal Automotive Congres. Het thema destijds: 2020. De toekomst die we daar schetsten, is nu. Onder andere Paul Zekhuis (Autobinck), Henk van der Kwast (Stern), Frank Rijkaard (voormalig voetballer en trainer), Janus Smalbraak en vele anderen gaven hun visie op de autobranche, ondernemerschap, management en teamprestaties.

Hobbelig

Bleek de route die zij daar uitstippelden de juiste? De omstandigheden zijn in ieder geval drastisch gewijzigd. Diverse potentiële groeimarkten staan onder druk, met als exponent daarvan China dat na jaren van groei de nieuwverkoop vorig jaar zag dalen. Ook in de oude markt Europa en in Nederland zelf wordt een afname verwacht.

Autofabrikanten en toeleveranciers schrappen banen om in te spelen op de verwachte productiedaling en om geld vrij te maken voor investeringen in ‘CASE’, ofwel Connected – Autonomous – Shared & Electric. Ook het retailmodel moet op de schop, zo zeggen experts. In sales met minder en grotere óf toch kleinere (meermerk)vestigingen, in aftersales door beter in te spelen op de connected car en de mogelijkheden van ict. Ook in de onderdelendistributie vindt een consolidatieslag plaats die zijn weerslag heeft op de retail.

 

Het is tijd om opnieuw op te laden en nieuwe wegen te verkennen

 

Hoofd laten hangen

Kortom: de gehele traditionele bedrijfskolom staat onder druk, maar dat mag natuurlijk geen reden zijn om het hoofd te laten hangen. Sterker, het is tijd om opnieuw op te laden, nieuwe wegen te verkennen en de gebaande paden van een nieuwe laag asfalt te voorzien. Ofwel: reload. Dat is dan ook het thema van het Nationaal Automotive Congres dat op 21 april plaatsvindt in Cinema Pathé in Ede. Met een dagprogramma vol topsprekers van binnen en buiten de branche (zie kader) en we sluiten af met de nieuwste James Bond film: No time to die. Want ook Bond – die al even meegaat – heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Want tijd om dood te gaan? Dat is het nog lang niet, ook niet voor de automotive retail.

PROGRAMMA NAC 2020

Hoe komt dit jaar er dan uit te zien? Hoe gaan we verder, waar liggen de kansen? Vanuit diverse perspectieven worden deze vragen belicht. Uiteraard door mensen uit de autobranche zelf, met bijdragen van onder andere Pon-ceo Janus Smalbraak (over de transitie van autoretail naar mobiliteitsbedrijf) en Bram Schot (de scheidend ceo van Audi doet een boekje open doen over hoe op het hoofdkantoor van een autofabrikant de strategie voor de toekomst wordt uitgestippeld). Daarnaast geven Eric-Mark Huitema (directeur autofabrikantenorganisatie Acea), Mark Wegh (dga Porsche Gelderland), Sander Jansen (directeur Opel NL), Bert de Kroon (namens Bovag Autodealers) hun visie op de ontwikkelingen.

Tour de France

auto motive congres 369Uiteraard wordt er ook gekeken naar trends in andere sectoren die hun weerslag hebben op de autoretail. Wat te denken van de mediabranche, waar lineaire televisie steeds meer plaatsmaakt voor Netflix? Jacques Hoendervangers, directeur van Pathé Nederland, vertelt hoe dit bioscoopbedrijf de potentiële bedreigingen voor de business omboog tot kansen. Op het gebied van het smeden van winnende teams, door te trainen én gebruik te maken van data. Mathieu Heijboer, performance manager van de succesvolle wielerploeg Jumbo Visma, laat zien hoe dit team met onder andere Tom Dumoulin en Primoz Roglic in de gelederen dit jaar de Tour de France-winst behaald moet worden. Ook is er aandacht voor de ontwikkeling van de mens: topspreker Remco Claassen, uitgeroepen tot beste spreker van Nederland, inspireert de bezoekers met zijn inzichten op het vlak van mens en management. Met deze en tal van andere topsprekers belooft het Nationaal Automotive Congres 2020 een inspirerende dag te worden.

Voor meer informatie en aanmelden kijk op:
www.automotivecongres.nl.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.