Nationaal Automotive Congres 2024: ‘AI helpt autobedrijven sneller en efficiënter te werken’

NAC • AI is geen bedreiging maar biedt juist kansen, en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken. Dat is een van de conclusies na afloop van het Nationaal Automotive Congres.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

Het Nationaal Automotive Congres (NAC) vond op dinsdag 28 mei voor de zesde keer plaats. In een afgeladen Afas-theater in Leusden (zo’n 700 bezoekers) werd de Nederlandse autobranche bijgepraat over talloze onderwerpen, met als rode draad de opkomst van AI. De conclusie na een dag lang luisteren? AI is geen bedreiging maar biedt juist kansen, en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken. Hieronder een korte terugblik.

Na de aftrap met het nieuwkomersdebat, waarin onder andere werd geconcludeerd dat Europese merken een kleiner marktaandeel krijgen, maar wel blijven bestaan, gaat dagvoorzitter Rick Nieman in gesprek met Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea, en VVD-parlementariër Jan Huitema. De Vries is niet bepaald tevreden met de politieke keuzes die in Brussel worden gemaakt om de vergroening bij autofabrikanten af te dwingen. “We moeten de industrie niet in een dwangbuis stoppen.”

Overigens staat de deadline van 2035 niet ter discussie (alhoewel De Vries het ‘erg ambitieus vindt’) want ‘dat is juist goed voor de stabiliteit’, aldus Huitema. Ook Simon Luijckx, bestuursvoorzitter van Emil Frey Nederland, pleit voor heldere politieke keuzes. “We hebben duidelijkheid nodig zodat de strategie voor een aantal jaar staat. Vooral de particulier heeft volgens hem behoefte aan zekerheid. “Die is nu ongelooflijk afwachtend.”

Groei is geen prioriteit

Na het middaguur is het woord aan Tim Albertsen, ceo van Ayvens, het fusiebedrijf van ALD en Leaseplan. Ayvens heeft met 3,4 miljoen auto’s naar eigen zeggen de grootste fleet ter wereld en kocht recent 500 duizend auto’s bij autofabrikant Stellantis. Toch is groei voor Albertsen op dit moment niet de hoogste prioriteit. “We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.” Het bedrijf verwacht in 2026 en daarna meer invloed van AI in de bedrijfsvoering. “Er zijn veel kansen in onze industrie om AI te gebruiken.” Albertsen doelt onder andere op het kanaliseren van klanten naar de auto’s die het meest voor hen geschikt zijn. Ook kan AI volgens hem bijdragen aan het uitvoeren van preventief onderhoud.

Zet AI voor repeterende werkzaamheden

Bovemij-ceo Hans Coffeng introduceert hierna Jarno Duursma, die eerder al 1500 lezingen over AI gaf. AI is volgens hem vooral van invloed op kenniswerkers, “Die impact is vergelijkbaar met die van de smartphone en social media.” Duursma denkt dan ook dat vooral de productiviteit van kenniswerkers een boost gaat krijgen. “Dat begint bij ChatGPT en het genereren van tekst. AI bespaart mij zo per week al acht uur werk.”

Stefanie van Dijk, onder meer bekend van #DWDD en de podcast ‘Powervrouwen in de Automotive’ adviseert om te beginnen met AI door het in te zetten repeterende werkzaamheden. “We kampen allemaal met personeelstekorten. AI inzetten voor werkzaamheden die zich elke dag herhalen, kan je veel rust geven.” Voor salesmanagers adviseert Van Dijk om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. “Dan heb je meer tijd over voor je klanten en het vergroot je werkplezier.”

De strategie van DPG Media

Christian van Thillo, executive chairman en eigenaar van mediagigant DPG Media, neemt de zaal aan het einde van de middag mee in de transitie van zijn bedrijf van een traditionele uitgeverij naar een mediaconcern met een omzet van 1,8 miljard euro. Strategie is voor 90 procent beslissen wat je niet wil doen, memoreert hij. Om alle veranderingen het hoofd te bieden, met de komst van bedrijven als Google, Meta, Apple, Amazon en Netflix, koos DPG voor digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe business.

Het online succes waar DPG nu op kan terugkijken kwam mede tot stand door het ‘Freemium’ platform waar alle DPG titels onder vallen. Dagelijks bereikt men nu 4,9 miljoen lezers. Digitale waardecreatie is in de ogen van Van Thillo de heilige graal. Binnen de automotive kocht DPG het online bedrijf Automotive Mediaventions (AMV) met de titels Gaspedaal.nl, Autotrack en Autowereld.nl. Ook Bynco, dat in 2023 werd overgenomen, maakt inmiddels deel uit van het concern. “In acht jaar tijd hebben we een traditionele uitgeverij zo veranderd in een sterk online bedrijf,” concludeert Van Thillo.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Nationaal Automotive Congres 2024: ‘AI helpt autobedrijven sneller en efficiënter te werken’ | Automotive Online

Nationaal Automotive Congres 2024: ‘AI helpt autobedrijven sneller en efficiënter te werken’

NAC • AI is geen bedreiging maar biedt juist kansen, en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken. Dat is een van de conclusies na afloop van het Nationaal Automotive Congres.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Promedia)

Het Nationaal Automotive Congres (NAC) vond op dinsdag 28 mei voor de zesde keer plaats. In een afgeladen Afas-theater in Leusden (zo’n 700 bezoekers) werd de Nederlandse autobranche bijgepraat over talloze onderwerpen, met als rode draad de opkomst van AI. De conclusie na een dag lang luisteren? AI is geen bedreiging maar biedt juist kansen, en kan autobedrijven helpen sneller en efficiënter te werken. Hieronder een korte terugblik.

Na de aftrap met het nieuwkomersdebat, waarin onder andere werd geconcludeerd dat Europese merken een kleiner marktaandeel krijgen, maar wel blijven bestaan, gaat dagvoorzitter Rick Nieman in gesprek met Sigrid de Vries, algemeen directeur van Acea, en VVD-parlementariër Jan Huitema. De Vries is niet bepaald tevreden met de politieke keuzes die in Brussel worden gemaakt om de vergroening bij autofabrikanten af te dwingen. “We moeten de industrie niet in een dwangbuis stoppen.”

Overigens staat de deadline van 2035 niet ter discussie (alhoewel De Vries het ‘erg ambitieus vindt’) want ‘dat is juist goed voor de stabiliteit’, aldus Huitema. Ook Simon Luijckx, bestuursvoorzitter van Emil Frey Nederland, pleit voor heldere politieke keuzes. “We hebben duidelijkheid nodig zodat de strategie voor een aantal jaar staat. Vooral de particulier heeft volgens hem behoefte aan zekerheid. “Die is nu ongelooflijk afwachtend.”

Groei is geen prioriteit

Na het middaguur is het woord aan Tim Albertsen, ceo van Ayvens, het fusiebedrijf van ALD en Leaseplan. Ayvens heeft met 3,4 miljoen auto’s naar eigen zeggen de grootste fleet ter wereld en kocht recent 500 duizend auto’s bij autofabrikant Stellantis. Toch is groei voor Albertsen op dit moment niet de hoogste prioriteit. “We willen eerst de integratie tot een goed einde brengen.” Het bedrijf verwacht in 2026 en daarna meer invloed van AI in de bedrijfsvoering. “Er zijn veel kansen in onze industrie om AI te gebruiken.” Albertsen doelt onder andere op het kanaliseren van klanten naar de auto’s die het meest voor hen geschikt zijn. Ook kan AI volgens hem bijdragen aan het uitvoeren van preventief onderhoud.

Zet AI voor repeterende werkzaamheden

Bovemij-ceo Hans Coffeng introduceert hierna Jarno Duursma, die eerder al 1500 lezingen over AI gaf. AI is volgens hem vooral van invloed op kenniswerkers, “Die impact is vergelijkbaar met die van de smartphone en social media.” Duursma denkt dan ook dat vooral de productiviteit van kenniswerkers een boost gaat krijgen. “Dat begint bij ChatGPT en het genereren van tekst. AI bespaart mij zo per week al acht uur werk.”

Stefanie van Dijk, onder meer bekend van #DWDD en de podcast ‘Powervrouwen in de Automotive’ adviseert om te beginnen met AI door het in te zetten repeterende werkzaamheden. “We kampen allemaal met personeelstekorten. AI inzetten voor werkzaamheden die zich elke dag herhalen, kan je veel rust geven.” Voor salesmanagers adviseert Van Dijk om zoveel mogelijk handelingen te automatiseren. “Dan heb je meer tijd over voor je klanten en het vergroot je werkplezier.”

De strategie van DPG Media

Christian van Thillo, executive chairman en eigenaar van mediagigant DPG Media, neemt de zaal aan het einde van de middag mee in de transitie van zijn bedrijf van een traditionele uitgeverij naar een mediaconcern met een omzet van 1,8 miljard euro. Strategie is voor 90 procent beslissen wat je niet wil doen, memoreert hij. Om alle veranderingen het hoofd te bieden, met de komst van bedrijven als Google, Meta, Apple, Amazon en Netflix, koos DPG voor digitalisering en het ontwikkelen van nieuwe business.

Het online succes waar DPG nu op kan terugkijken kwam mede tot stand door het ‘Freemium’ platform waar alle DPG titels onder vallen. Dagelijks bereikt men nu 4,9 miljoen lezers. Digitale waardecreatie is in de ogen van Van Thillo de heilige graal. Binnen de automotive kocht DPG het online bedrijf Automotive Mediaventions (AMV) met de titels Gaspedaal.nl, Autotrack en Autowereld.nl. Ook Bynco, dat in 2023 werd overgenomen, maakt inmiddels deel uit van het concern. “In acht jaar tijd hebben we een traditionele uitgeverij zo veranderd in een sterk online bedrijf,” concludeert Van Thillo.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.