Berkhof op Automotive Congres: ‘Iedereen is onterecht bang voor de toekomst’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Eric Berkhof spreekt op het Nationaal Automotive Congres. (foto: Jeffrey van der Vaart)

‘Huidig klimaatbeleid ontoereikend’

Huub Dubbelman (voorzitter sectie personenwagens RAI Vereniging)

Voor gespreksleider Huub Dubbelman (voorzitter sectie personenwagens RAI Vereniging) staat een zwaarwegend thema op het program: de impact van de Europese klimaatagenda op ons land. Daarbij schuiven aan: Herrik van der Gaag (directeur Volvo Nederland), Erik van den Heuvel (onafhankelijk klimaatstrateeg) en Christiaan Pielkenrood (Hyundai).

Als de zaal wordt gevraagd denkt dat het huidige kabinetsbeleid effectief is om de klimaatdoelen voor 2030 te bereiken, blijft de Rembrandt van Rijn-zaal oorverdovend stil. Voor Dubbelman een reden om Van der Gaag te vragen wat er beter kan. “Er wordt teveel gekeken naar bezit, niet naar gebruik. Ook zou het nu direct verbieden van brandstof slurpende auto’s een groter verschil maken dan straks pas alleen nog maar EV’s verkopen.”

Daar voegt Van der Gaag aan toe dat subsidies voor EV’s nu hun doel missen. “Subsidies die hier worden verstrekt, rijden over een paar jaar in een ander land.”

Volgens Pielkenrood mag er meer aandacht zijn voor bidirectioneel laden. “Dat is enorm veelbelovend. We willen dat EV’s piekmomenten kunnen opvangen door terug te geven aan het net. Maar we moeten wel echt pionieren op dit vlak.”

Klimaatstrateeg Van den Heuvel gooit uiteindelijk nog een flinke knuppel in het hoenderhok: “Mobiliteitsbeleid is op dit moment echt de achilleshiel van de klimaatdoelen. We zouden eigenlijk een mobiliteitstop inzetten, maar dat is niet haalbaar. Wat wel kan: ont-suv-en. De auto lijdt aan obesitas.” Lees ook: Opmerkelijke consensus tijdens Bovag Brandstofdebat

‘Dit jaar heeft 25 procent een stekker’

Renate Hemerik, voorzitter VNA en Max Erich, Adviseur Business en Market Intelligence VNA

Waarom is private lease zo succesvol? Hoe zit het met hypotheken en BKR? Hemerik en Erich gaan in op een aantal stellingen, zoals ‘De groei van private lease stagneert.’ Max Erich spreekt dit tegen op basis van cijfermateriaal. “Er is nog steeds groei, ook in aantallen. De omzet groeit nog harder.” Een andere stelling: private lease betreft vooral kleine A-segment auto’s. Erich: “We zien nu juist meer B- en C-segment auto’s alsmede SUV’s in de private lease. Het is echt een volwassen markt geworden.” Private lease wordt door de consument bovendien gezien dé manier om over te stappen op elektrisch, aldus Erich. “Dit jaar heeft 25 procent een stekker.” 

En dan de BKR-registratie. De sector doet hiermee volgens Renate Hemerik aan zelfregulering om de consument te beschermen. “De BKR-toets en registratie is ervoor om te voorkomen dat consumenten financiële verplichtingen aangaan die zij niet kunnen betalen. We kunnen het ook omdraaien; als je een BKR-registratie hebt zonder betalingsachterstanden is dat juist een positief signaal.” Tot slot: de hypotheek. Hemerik: “Ja, private lease heeft invloed op een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat geldt voor elke financiële verplichting. In de praktijk betreft het een zeer kleine groep consumenten, vooral jonge starters op de huizenmarkt, die hiermee te maken hebben.”

‘Agentuurmodel wint heel snel terrein’

Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers

Binnen vijf tot zeven jaar zal 30 tot 50 procent van de nieuwe auto’s verkocht worden via een agentschap, een autobedrijf dat namens de fabrikant de verkoop aan de klant bemiddelt. Dit blijkt uit analyse van de business- en verdienmodellen van autofabrikanten door KPMG in opdracht van Bovag. “Wij denken zelf dat 30 procent weleens aan de voorzichtige kant zou kunnen zijn, want het gaat nu al sneller dan gedacht”, aldus Geert Brummelhuis. “Wat dit betekent voor autodealers en onafhankelijke autobedrijven is nog niet duidelijk. Een agentuur biedt hen voor- en nadelen maar hoe het uitpakt hangt af van de contracten.” Wat de ontwikkeling voor de branche als geheel betekent laat Bovag momenteel onderzoeken. Eind juni zal de brancheorganisatie de uitkomsten met autoleden delen. 

Stellantis, BMW, Mercedes, Ford en Volvo hebben al aangekondigd agentuurmodellen in te voeren. Ook Chinese fabrikanten die toetreden tot de Europese automarkt hanteren dit model. De inschatting is dat 30 tot 50 procent van de fabrikanten binnen 5 tot 7 jaar gaat werken met agenturen, vertelde Brummelhuis.

De meeste fabrikanten positioneren zich steeds meer als regisseur voor producten en diensten aan de klant, luidt de hoofdconclusie van het KPMG-onderzoek. Brummelhuis: “Via een omnichannel aanpak (online en fysieke verkoopstrategie) doen ze direct zaken met de klant, van aankoop (direct sales/D2C) tot onderhoud. Die nieuwe rol is enerzijds kostengedreven (de kosten van elektrificatie zijn hoog) maar biedt ook kansen om nieuwe producten en diensten te leveren. Denk aan mobiliteitsabonnementen en onderhoud en upgrades op afstand via Over the Air-technologie (OTA).”

‘De huidige occasion-situatie is niet normaal’

Update 15.30 Paul de Vries, ambassadeur Marktplaats

Hoe verkoop je occasions als je geen voorraad hebt? Dat is de hoofdvraag van Paul de Vries, oprichter van DCDW en ambassadeur van Marktplaats. “Want ook al hebben we drie geweldige jaren gehad, dat gaat veranderen. De situatie waar we nu in zitten, is niet normaal. En dat blijft niet zo. Het voorraadprobleem is ook wel echt. Maar wat ga je doen?” Paul de Vries haalt Carmax aan als goed voorbeeld van een bedrijf dat géén voorraad problemen heeft. “De meest succesvolle bedrijven op dit moment hebben dezelfde oplossing: ze kopen alles. Voorbeeld: Carmax. Dat raad ik ook echt aan. Ook op Marktplaats kun je auto’s vinden.”

Daarbij benoemt De Vries overigens ook een potentieel gevaar voor handel via portalen. “Hoe lang zijn ze nog onze vrienden? Oems kopen zich in de portaals en daarna komt de vraag: mag ik straks nog autos verkopen via portalen? Die gaan het heel lastig voor ons maken. Daarom moeten we nu niet volharden in de omlooptijd die we nu hebben en moeten we meer en sneller kopen. En we moeten de concurrentie tussen de portalen beschermen. Het automotive portaallandschap zoals het is, moeten we koesteren. We moeten ervoor zorgen dat niet het portaal de regels gaat bepalen.”

‘Veerkracht is het kernwoord’

Rutger Koopmans, adviseur PiT Self Placement

Hoe kan je ondernemerschap beter maken in deze turbulente tijden? Welke ontwikkelingen hebben invloed op onze besluitvorming? Koopmans noemt het milieu, de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne belangrijke factoren die onze bedrijfsvoering beïnvloeden. “We zitten in een beroerde situatie met stijgende prijzen voor voedsel, energie en grondstoffen.” Aan de andere kant, benadrukt Koopmans, kan menigeen zich herinneren dat de hypotheekrente meer dan 10 procent bedroeg. “Misschien gaan we wel terug naar dat oude normaal.” Kern van de boodschap van Koopmans: we moeten meebewegen met alle veranderingen. “Veerkracht is het kernwoord. Dit is het vermogen om te herstellen van stress en tegenslagen.” Veerkracht kan je volgens Koopmans managen. “Er zijn drie groepen van vragen die je moet beantwoorden. Zorg ervoor dat je inzicht hebt in je financiën en dat je je veilig voelt bij je financiële situatie en keuzes. Kijk daarna naar je eigen energie. Hoe positief ben je?” Blijf dicht bij je principes, adviseert Koopmans. “Vraag je tot slot af in hoeverre je mensen kan vertrouwen, en of ze jou kunnen vertrouwen. Zo ontstaat er pas echte verbinding.”

‘We zijn straks de grootste auto-eigenaar van Europa’

Tim Albertsen, ceo ALD Automotive

Elektrificatie, digitale businessmodellen en het agentuurmodel. De shift van eigendom naar gebruik. Verhuurbedrijven die de abonnementenmarkt bestormen en Tesla als grootste disruptor. ALD-ceoTim Albertsen schetst in het kort de belangrijkste trends die de autobranche vormgeven. De overname van Leaseplan door ALD past volgens Albertsen in dit plaatje. “Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks de grootste auto-eigenaar van Europa.” De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s heeft de aandacht van ALD. Er zijn overeenkomsten gesloten met partijen als Tesla, Ford en Polestar om het aantal laadpalen uit te breiden. Met ALD Flex en FleetPool richt het leasebedrijf zich inmiddels ook op abonnementen. “Flexibiliteit en de vrijheid om een product op jouw manier te gebruiken staat centraal. Innovatie is hiertoe de sleutel.” Lees ook: ALD verdiende 3.100 euro per verkochte ex-leaseauto

‘Digitale showroom werkt prima’

Frank ter Braak, managing director Subaru Nederland

Hoe leidt digitalisering de transitie van ICE naar EV? Het klantenbestand van Subaru bestaat voor ruim 90 procent uit particuliere kopers. Door gebruik te maken van de diensten van Carflow biedt het merk nu online het volledige aanbod aan van alle Subaru-dealers in Nederland, nieuw en gebruikt. “Die digitale showroom is een prima manier om onze klanten te informeren. Als aanvulling daarop vinden onze klanten het ‘supergaaf’ om die klik te vinden bij de fysieke dealer.” Blijft Subaru auto’s verkopen of komt er een transitie naar het abonnementenmodel? “We gaan hiermee zeker experimenteren”, concludeert Ter Braak.

‘Fysieke en digitale werelden smelten samen’

Mark Dijksman, oprichter oneUp

Het bedrijf OneUp helpt bedrijven te innoveren. De platformindustrie, waar infrastructuur en beheer worden gebundeld, heeft de toekomst volgens Dijksman. Hoe vertaalt zich dat naar de automotive? “De fysieke en digitale werelden smelten samen en lopen door elkaar heen. Onder andere Toyota en Honda hebben nu dealers in de virtuele wereld waar je binnen kan lopen en afspraken kan maken.” Volgens Dijksman kopen consumenten op termijn digitaal eigendomschap voor toegang tot producten en diensten. “Denk bijvoorbeeld aan gedeeld eigendom van een auto met andere mensen in jouw straat.” Alles draait in die toekomt om de ‘tokeneconomie’ concludeert Dijksman. “En die toekomst is er al. Alfa Romeo is de eerste fabrikant die hiermee komt.”

‘Nog nooit zoveel geld verdiend’

Eric Berkhof, ceo Van Mossel

Is de dealer dood? “Nee, absoluut niet. Iedereen is bang voor de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat het agentuurmodel er moet komen. Bij Stellantis zie je ook de wens om onze sector op de lange termijn beter te maken. Het agentuurschap levert meer rendement en een meer levensvatbaar model. En vergeet niet: de dealer bepaalt voor 75 procent met welk merk een klant de showroom uitrijdt.” Van Mossel maakt zich aan het eind van het gesprek met Rick Nieman kwaad over de beroerde beeldvorming rondom de autobranche. “Weet je hoeveel mensen hierdoor de laatste jaren de sector hebben verlaten?” Het is volgens de Van Mossel-directeur onterecht.”Lees ook: Van Mossel noteerde omzet- en winstgroei in 2021

‘Ga verleuken!’

Bas van der Veldt, ceo AFAS

Gastheer Bas van der Veldt is al 14 jaar ceo van AFAS. Hij heeft tips om de klantbeleving in de automotive te verbeteren. “Start met liefde voor je medewerkers en zij geven die liefde door aan de klanten van je bedrijf. Stimuleer mensen om authentiek te blijven, om te doen. Te veel mensen praten alleen maar hun directie na? En ook: ga verleuken! Maak het werk leuker voor je medewerkers. Een goeie grap mag een klant kosten. Jullie hebben zoveel creativiteit maar zetten het nog weinig in.”

Tot slot: doe meer dan je belooft. “Manage de verwachting tegenover de realiteit. Als we minder beloven en meer waarmaken heb je het voor elkaar. Aan het eind van zijn betoog heeft Van der Veldt een bonustip. “Verkoop alleen nog maar elektrische auto’s. We moeten het tij keren, het is onze taak te stoppen met fossiele brandstof.

‘Abonnementen worden leidend bij Stellantis’

Sander Jansen, ceo Stellantis Nederland

Stellantis-ceo Sander Jansen spreekt over zijn meesterwerken, waarbij uiteraard de invoering van het agentuurmodel lang aan bod komt.

Jansen noemt Netflix een modern meesterwerk. De parallel met de autobranche die hij bespreekt is het abonnementsmodel. “Ik denk wel dat een abonnementsvorm waarbij maandbedragen worden betaald voor auto’s wel leidend zal zijn voor Stellantis. Mijn verwachting is dat die ontwikkeling in heel Europa voort gaat zetten.” Jansen ziet ook groei voor private lease in oudere leeftijdsgroepen. Het autodelen in ‘warme kring’ behoort volgens Jansen ook tot de mogelijkheden. “Daar zit groei in en we hebben die technologie al.”

Gelooft Jansen nog in de rol van de dealer? “De dealer voegt waarde toe op lokaal niveau. Als gezicht naar de klanten toe, maar ook om de OEM scherp te houden. Een deel van de autoverkoop zal online gaan, maar voor aflevering en uitleg zie ik een taak voor het netwerk.”

Wat de invoering van het agentuurmodel betreft beseft Jansen zich dat nog niet alles helemaal gefinetuned is. “De strategie is om dingen snel te doen en daarna goed. De kortste pijn is de beste pijn. We willen uiteindelijk naar 25 partners, waarvan de meesten (circa 16, red) uiteindelijk een dealerschap hebben dat we House of Stellantis noemen, waarbij acht merken verkocht worden. De echte ondernemer ziet in elk model en in elke vorm wel kansen. We gaan zien wie de echte ondernemers zijn. Er is altijd ruimte voor ondernemerschap.”

Zijn derde meesterwerk is Michael Schumacher met Ferrari. “Zijn gedrevenheid, zijn wil om te winnen was bijna onmenselijk. Moet je als Stellantis-baas net zo rücksichtlos zijn als Schumacher? “Je moet bereid zijn om keuzes te maken.”

Lees ook: Waarom dealers wél bang moeten zijn voor het agentuurmodel

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Berkhof op Automotive Congres: ‘Iedereen is onterecht bang voor de toekomst’ | Automotive Online

Berkhof op Automotive Congres: ‘Iedereen is onterecht bang voor de toekomst’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Eric Berkhof spreekt op het Nationaal Automotive Congres. (foto: Jeffrey van der Vaart)

‘Huidig klimaatbeleid ontoereikend’

Huub Dubbelman (voorzitter sectie personenwagens RAI Vereniging)

Voor gespreksleider Huub Dubbelman (voorzitter sectie personenwagens RAI Vereniging) staat een zwaarwegend thema op het program: de impact van de Europese klimaatagenda op ons land. Daarbij schuiven aan: Herrik van der Gaag (directeur Volvo Nederland), Erik van den Heuvel (onafhankelijk klimaatstrateeg) en Christiaan Pielkenrood (Hyundai).

Als de zaal wordt gevraagd denkt dat het huidige kabinetsbeleid effectief is om de klimaatdoelen voor 2030 te bereiken, blijft de Rembrandt van Rijn-zaal oorverdovend stil. Voor Dubbelman een reden om Van der Gaag te vragen wat er beter kan. “Er wordt teveel gekeken naar bezit, niet naar gebruik. Ook zou het nu direct verbieden van brandstof slurpende auto’s een groter verschil maken dan straks pas alleen nog maar EV’s verkopen.”

Daar voegt Van der Gaag aan toe dat subsidies voor EV’s nu hun doel missen. “Subsidies die hier worden verstrekt, rijden over een paar jaar in een ander land.”

Volgens Pielkenrood mag er meer aandacht zijn voor bidirectioneel laden. “Dat is enorm veelbelovend. We willen dat EV’s piekmomenten kunnen opvangen door terug te geven aan het net. Maar we moeten wel echt pionieren op dit vlak.”

Klimaatstrateeg Van den Heuvel gooit uiteindelijk nog een flinke knuppel in het hoenderhok: “Mobiliteitsbeleid is op dit moment echt de achilleshiel van de klimaatdoelen. We zouden eigenlijk een mobiliteitstop inzetten, maar dat is niet haalbaar. Wat wel kan: ont-suv-en. De auto lijdt aan obesitas.” Lees ook: Opmerkelijke consensus tijdens Bovag Brandstofdebat

‘Dit jaar heeft 25 procent een stekker’

Renate Hemerik, voorzitter VNA en Max Erich, Adviseur Business en Market Intelligence VNA

Waarom is private lease zo succesvol? Hoe zit het met hypotheken en BKR? Hemerik en Erich gaan in op een aantal stellingen, zoals ‘De groei van private lease stagneert.’ Max Erich spreekt dit tegen op basis van cijfermateriaal. “Er is nog steeds groei, ook in aantallen. De omzet groeit nog harder.” Een andere stelling: private lease betreft vooral kleine A-segment auto’s. Erich: “We zien nu juist meer B- en C-segment auto’s alsmede SUV’s in de private lease. Het is echt een volwassen markt geworden.” Private lease wordt door de consument bovendien gezien dé manier om over te stappen op elektrisch, aldus Erich. “Dit jaar heeft 25 procent een stekker.” 

En dan de BKR-registratie. De sector doet hiermee volgens Renate Hemerik aan zelfregulering om de consument te beschermen. “De BKR-toets en registratie is ervoor om te voorkomen dat consumenten financiële verplichtingen aangaan die zij niet kunnen betalen. We kunnen het ook omdraaien; als je een BKR-registratie hebt zonder betalingsachterstanden is dat juist een positief signaal.” Tot slot: de hypotheek. Hemerik: “Ja, private lease heeft invloed op een nieuw af te sluiten hypotheek. Dat geldt voor elke financiële verplichting. In de praktijk betreft het een zeer kleine groep consumenten, vooral jonge starters op de huizenmarkt, die hiermee te maken hebben.”

‘Agentuurmodel wint heel snel terrein’

Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers

Binnen vijf tot zeven jaar zal 30 tot 50 procent van de nieuwe auto’s verkocht worden via een agentschap, een autobedrijf dat namens de fabrikant de verkoop aan de klant bemiddelt. Dit blijkt uit analyse van de business- en verdienmodellen van autofabrikanten door KPMG in opdracht van Bovag. “Wij denken zelf dat 30 procent weleens aan de voorzichtige kant zou kunnen zijn, want het gaat nu al sneller dan gedacht”, aldus Geert Brummelhuis. “Wat dit betekent voor autodealers en onafhankelijke autobedrijven is nog niet duidelijk. Een agentuur biedt hen voor- en nadelen maar hoe het uitpakt hangt af van de contracten.” Wat de ontwikkeling voor de branche als geheel betekent laat Bovag momenteel onderzoeken. Eind juni zal de brancheorganisatie de uitkomsten met autoleden delen. 

Stellantis, BMW, Mercedes, Ford en Volvo hebben al aangekondigd agentuurmodellen in te voeren. Ook Chinese fabrikanten die toetreden tot de Europese automarkt hanteren dit model. De inschatting is dat 30 tot 50 procent van de fabrikanten binnen 5 tot 7 jaar gaat werken met agenturen, vertelde Brummelhuis.

De meeste fabrikanten positioneren zich steeds meer als regisseur voor producten en diensten aan de klant, luidt de hoofdconclusie van het KPMG-onderzoek. Brummelhuis: “Via een omnichannel aanpak (online en fysieke verkoopstrategie) doen ze direct zaken met de klant, van aankoop (direct sales/D2C) tot onderhoud. Die nieuwe rol is enerzijds kostengedreven (de kosten van elektrificatie zijn hoog) maar biedt ook kansen om nieuwe producten en diensten te leveren. Denk aan mobiliteitsabonnementen en onderhoud en upgrades op afstand via Over the Air-technologie (OTA).”

‘De huidige occasion-situatie is niet normaal’

Update 15.30 Paul de Vries, ambassadeur Marktplaats

Hoe verkoop je occasions als je geen voorraad hebt? Dat is de hoofdvraag van Paul de Vries, oprichter van DCDW en ambassadeur van Marktplaats. “Want ook al hebben we drie geweldige jaren gehad, dat gaat veranderen. De situatie waar we nu in zitten, is niet normaal. En dat blijft niet zo. Het voorraadprobleem is ook wel echt. Maar wat ga je doen?” Paul de Vries haalt Carmax aan als goed voorbeeld van een bedrijf dat géén voorraad problemen heeft. “De meest succesvolle bedrijven op dit moment hebben dezelfde oplossing: ze kopen alles. Voorbeeld: Carmax. Dat raad ik ook echt aan. Ook op Marktplaats kun je auto’s vinden.”

Daarbij benoemt De Vries overigens ook een potentieel gevaar voor handel via portalen. “Hoe lang zijn ze nog onze vrienden? Oems kopen zich in de portaals en daarna komt de vraag: mag ik straks nog autos verkopen via portalen? Die gaan het heel lastig voor ons maken. Daarom moeten we nu niet volharden in de omlooptijd die we nu hebben en moeten we meer en sneller kopen. En we moeten de concurrentie tussen de portalen beschermen. Het automotive portaallandschap zoals het is, moeten we koesteren. We moeten ervoor zorgen dat niet het portaal de regels gaat bepalen.”

‘Veerkracht is het kernwoord’

Rutger Koopmans, adviseur PiT Self Placement

Hoe kan je ondernemerschap beter maken in deze turbulente tijden? Welke ontwikkelingen hebben invloed op onze besluitvorming? Koopmans noemt het milieu, de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne belangrijke factoren die onze bedrijfsvoering beïnvloeden. “We zitten in een beroerde situatie met stijgende prijzen voor voedsel, energie en grondstoffen.” Aan de andere kant, benadrukt Koopmans, kan menigeen zich herinneren dat de hypotheekrente meer dan 10 procent bedroeg. “Misschien gaan we wel terug naar dat oude normaal.” Kern van de boodschap van Koopmans: we moeten meebewegen met alle veranderingen. “Veerkracht is het kernwoord. Dit is het vermogen om te herstellen van stress en tegenslagen.” Veerkracht kan je volgens Koopmans managen. “Er zijn drie groepen van vragen die je moet beantwoorden. Zorg ervoor dat je inzicht hebt in je financiën en dat je je veilig voelt bij je financiële situatie en keuzes. Kijk daarna naar je eigen energie. Hoe positief ben je?” Blijf dicht bij je principes, adviseert Koopmans. “Vraag je tot slot af in hoeverre je mensen kan vertrouwen, en of ze jou kunnen vertrouwen. Zo ontstaat er pas echte verbinding.”

‘We zijn straks de grootste auto-eigenaar van Europa’

Tim Albertsen, ceo ALD Automotive

Elektrificatie, digitale businessmodellen en het agentuurmodel. De shift van eigendom naar gebruik. Verhuurbedrijven die de abonnementenmarkt bestormen en Tesla als grootste disruptor. ALD-ceoTim Albertsen schetst in het kort de belangrijkste trends die de autobranche vormgeven. De overname van Leaseplan door ALD past volgens Albertsen in dit plaatje. “Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks de grootste auto-eigenaar van Europa.” De laadinfrastructuur voor elektrische auto’s heeft de aandacht van ALD. Er zijn overeenkomsten gesloten met partijen als Tesla, Ford en Polestar om het aantal laadpalen uit te breiden. Met ALD Flex en FleetPool richt het leasebedrijf zich inmiddels ook op abonnementen. “Flexibiliteit en de vrijheid om een product op jouw manier te gebruiken staat centraal. Innovatie is hiertoe de sleutel.” Lees ook: ALD verdiende 3.100 euro per verkochte ex-leaseauto

‘Digitale showroom werkt prima’

Frank ter Braak, managing director Subaru Nederland

Hoe leidt digitalisering de transitie van ICE naar EV? Het klantenbestand van Subaru bestaat voor ruim 90 procent uit particuliere kopers. Door gebruik te maken van de diensten van Carflow biedt het merk nu online het volledige aanbod aan van alle Subaru-dealers in Nederland, nieuw en gebruikt. “Die digitale showroom is een prima manier om onze klanten te informeren. Als aanvulling daarop vinden onze klanten het ‘supergaaf’ om die klik te vinden bij de fysieke dealer.” Blijft Subaru auto’s verkopen of komt er een transitie naar het abonnementenmodel? “We gaan hiermee zeker experimenteren”, concludeert Ter Braak.

‘Fysieke en digitale werelden smelten samen’

Mark Dijksman, oprichter oneUp

Het bedrijf OneUp helpt bedrijven te innoveren. De platformindustrie, waar infrastructuur en beheer worden gebundeld, heeft de toekomst volgens Dijksman. Hoe vertaalt zich dat naar de automotive? “De fysieke en digitale werelden smelten samen en lopen door elkaar heen. Onder andere Toyota en Honda hebben nu dealers in de virtuele wereld waar je binnen kan lopen en afspraken kan maken.” Volgens Dijksman kopen consumenten op termijn digitaal eigendomschap voor toegang tot producten en diensten. “Denk bijvoorbeeld aan gedeeld eigendom van een auto met andere mensen in jouw straat.” Alles draait in die toekomt om de ‘tokeneconomie’ concludeert Dijksman. “En die toekomst is er al. Alfa Romeo is de eerste fabrikant die hiermee komt.”

‘Nog nooit zoveel geld verdiend’

Eric Berkhof, ceo Van Mossel

Is de dealer dood? “Nee, absoluut niet. Iedereen is bang voor de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat het agentuurmodel er moet komen. Bij Stellantis zie je ook de wens om onze sector op de lange termijn beter te maken. Het agentuurschap levert meer rendement en een meer levensvatbaar model. En vergeet niet: de dealer bepaalt voor 75 procent met welk merk een klant de showroom uitrijdt.” Van Mossel maakt zich aan het eind van het gesprek met Rick Nieman kwaad over de beroerde beeldvorming rondom de autobranche. “Weet je hoeveel mensen hierdoor de laatste jaren de sector hebben verlaten?” Het is volgens de Van Mossel-directeur onterecht.”Lees ook: Van Mossel noteerde omzet- en winstgroei in 2021

‘Ga verleuken!’

Bas van der Veldt, ceo AFAS

Gastheer Bas van der Veldt is al 14 jaar ceo van AFAS. Hij heeft tips om de klantbeleving in de automotive te verbeteren. “Start met liefde voor je medewerkers en zij geven die liefde door aan de klanten van je bedrijf. Stimuleer mensen om authentiek te blijven, om te doen. Te veel mensen praten alleen maar hun directie na? En ook: ga verleuken! Maak het werk leuker voor je medewerkers. Een goeie grap mag een klant kosten. Jullie hebben zoveel creativiteit maar zetten het nog weinig in.”

Tot slot: doe meer dan je belooft. “Manage de verwachting tegenover de realiteit. Als we minder beloven en meer waarmaken heb je het voor elkaar. Aan het eind van zijn betoog heeft Van der Veldt een bonustip. “Verkoop alleen nog maar elektrische auto’s. We moeten het tij keren, het is onze taak te stoppen met fossiele brandstof.

‘Abonnementen worden leidend bij Stellantis’

Sander Jansen, ceo Stellantis Nederland

Stellantis-ceo Sander Jansen spreekt over zijn meesterwerken, waarbij uiteraard de invoering van het agentuurmodel lang aan bod komt.

Jansen noemt Netflix een modern meesterwerk. De parallel met de autobranche die hij bespreekt is het abonnementsmodel. “Ik denk wel dat een abonnementsvorm waarbij maandbedragen worden betaald voor auto’s wel leidend zal zijn voor Stellantis. Mijn verwachting is dat die ontwikkeling in heel Europa voort gaat zetten.” Jansen ziet ook groei voor private lease in oudere leeftijdsgroepen. Het autodelen in ‘warme kring’ behoort volgens Jansen ook tot de mogelijkheden. “Daar zit groei in en we hebben die technologie al.”

Gelooft Jansen nog in de rol van de dealer? “De dealer voegt waarde toe op lokaal niveau. Als gezicht naar de klanten toe, maar ook om de OEM scherp te houden. Een deel van de autoverkoop zal online gaan, maar voor aflevering en uitleg zie ik een taak voor het netwerk.”

Wat de invoering van het agentuurmodel betreft beseft Jansen zich dat nog niet alles helemaal gefinetuned is. “De strategie is om dingen snel te doen en daarna goed. De kortste pijn is de beste pijn. We willen uiteindelijk naar 25 partners, waarvan de meesten (circa 16, red) uiteindelijk een dealerschap hebben dat we House of Stellantis noemen, waarbij acht merken verkocht worden. De echte ondernemer ziet in elk model en in elke vorm wel kansen. We gaan zien wie de echte ondernemers zijn. Er is altijd ruimte voor ondernemerschap.”

Zijn derde meesterwerk is Michael Schumacher met Ferrari. “Zijn gedrevenheid, zijn wil om te winnen was bijna onmenselijk. Moet je als Stellantis-baas net zo rücksichtlos zijn als Schumacher? “Je moet bereid zijn om keuzes te maken.”

Lees ook: Waarom dealers wél bang moeten zijn voor het agentuurmodel

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.