Evenement | Nationaal Import- & Exportcongres
Erin
Op kleine schaal importeren is mede dankzij de snel gegroeide en geprofessionaliseerde dienstverlening eenvoudig geworden. Wil je op grotere schaal aan de slag, dan nemen de kansen en risico’s toe. Volgens Thijs van den Heuvel, dga van BMW- en Mini-specialist Bergwerff, is het vooral zaak om niches te zoeken. Daar kun je nog marges realiseren. “Die niches, voor ons zijn dat zeer jong gebruikte BMW’s, liggen idealiter dicht bij de merken die je al verkoopt, daarvan ken je de markt.” Ga wel zelf op pad en bezoek je leveranciers, anders kun je van een koude kermis thuiskomen. “Dat je geen Frans of Italiaans spreekt, hoeft geen belemmering te zijn. Geld spreekt zijn eigen taal. Ik kom er eigenlijk altijd wel uit.”
Eruit
Pieter Ursem, dga van dealerholding Peter Ursem, wil het liefst dat alle plug-ins in Nederland blijven. Net als veel andere bedrijven exporteert ook Ursem deze auto’s. Maar hij zou het liever niet doen. “We hebben als samenleving zes miljard euro geïnvesteerd in deze auto’s en nu gaan ze allemaal de grens over. Ik ben ervan overtuigd dat we deze auto’s in Nederland kunnen houden. Maar dan moeten politiek en autobranche aan de slag. Als autobedrijf moeten we klanten ervan kunnen overtuigen dat een plug-in ook tweedehands goed te gebruiken is.”
Rechter fluit Belastingdienst terug
De angst om onderdeel te worden van btw-carrouselfraude is groot bij importeurs en exporteurs. Dankzij rechterlijke uitspraken begint duidelijk te worden wat een bedrijf kan en moet doen ter preventie. Zo meldde fiscalist Jan Rolleman dat een bedrijf recentelijk werd vrijgesproken van btw-ontduiking. “Er waren interne procedures voor export, alle gegevens zoals kopie legitimatie werden opgeslagen. Er was een verklaring van de belastingdienst uit het land waar het bedrijf zich bevond, de vrachtbrieven waren gecheckt. Dat leidde tot vrijspraak. “Bij de motivatie zei de rechter ook dat er een grens is aan de uitzoekplicht van bedrijven. Je hoeft bijvoorbeeld niet op Facebook en Google alles over je zakenpartners op te zoeken.”
Wat goed is komt van ver
Ook in de voetbalwereld moet er veel worden geïnvesteerd in relaties om goede deals te kunnen sluiten. Dat vertelde Gerard Nijkamp, technisch directeur bij PEC Zwolle. “Wij huren nu Nicolas Freire, een groot talent van Manchester City, voor twee jaar. Als hij daarna verkocht wordt, vangen wij een deel van de transfersom. Dat maakt deze deal veel interessanter dan de huurdeals die je normaal ziet en die je alleen kunnen helpen om tijdelijk je selectie op peil te houden of te versterken. Nu kunnen we de speler langer houden en er geld aan verdienen. Deze deal konden wij alleen sluiten omdat John van ‘t Schip (de trainer, red) en ik een goede band hebben opgebouwd met het moederbedrijf van Manchester City.”
Gegijzeld
In het streven naar vergroening wordt de hele industrie gegijzeld door de maximumsnelheid in Duitsland, stelt Automotive-columnist Wim Oude Weernink. “Alles moet zo ontwikkeld worden dat ook bij 170 of 180 kilometer per uur de auto nog goed rijdt. Dat kost miljarden euro’s. Bij een maximumsnelheid van 130 zouden fabrikanten daar enorm op kunnen besparen en dat geld in andere zaken steken.” Erg hoopvol dat de situatie in Duitsland snel verandert, is hij niet. “Zelfs hierover praten is taboe. Opvallend is dat zelfs de Groenen in Duitsland die niet openlijk bepleiten.”
Het Nationale Import- en exportcongres is mogelijk gemaakt door: