Motorisch gestoord

Diagnosepraktijk | BMW Z4 weigert te wissen

Redactie Redactie
• Laatste update:

afbeelding 1 schemaOnze hoofdverdachte is de centrale elektronica. We pakken het elektrische schema erbij (zie afbeelding 1) en zien dat er twee relais betrokken zijn bij de aansturing van de ruitenwissermotor: relais K36 en relais K37. Deze relais staan in serie; K36 schakelt de spanningsvoorziening, 37 schakelt tussen stand I (langzaam) en stand II (snel). Om zicht te krijgen op wat er gebeurt, sluiten we de oscilloscoop aan op de ruitenwissermotor. Daarbij meten we pen 1 (de eindstandschakelaar) en pen 4 (stand I). Daarbij houden we in het achterhoofd dat, als de auto stilstaat, de ruitenwissers in een intervalstand staan voor stand I en langzaam voor stand II.

afbeelding 2 slechtAfbeelding 2 is een opname van deze meting. Te zien is dat de intervalaansturing onregelmatig is (rood, breedte van de pulsen). Daarnaast valt op dat er stoorpieken aanwezig zijn in het signaal van de eindstandschakelaar. Op basis van die meting verdenken we de eindstandschakelaar van de ruitenwissermotor, waarbij we vermoeden dat de variërende duur van aansturing (pulsbreedte, rood) het gevolg is van de stoorpieken. Om er zeker van te zijn dat de stoorpieken niet het gevolg zijn van het wegvallen van de voeding (draadbreuk) op pen 1 komende vanaf pen 45 van de voedingsvoorziening, voeren we de meting opnieuw uit, waarbij we tegelijkertijd meten op pen 45 en pen 1. Omdat de stoorpieken ook zichtbaar zijn op pen 45 en de voedingsvoorziening een interne controle op de spanningsvoorziening heeft, weten we nu zeker dat de eindstandschakelaar in de ruitenwissermotor niet naar behoren werkt en de oorzaak van de storing is. 

afbeelding 3 goedNadat de ruitenwissermotor vervangen is door een gloednieuwe herhalen we de opname die wordt weergegeven in afbeelding 2. Nu zien we dat de eindstandschakelaar goed functioneert (groen) waarbij de aansturing ook regelmatig is (zie afbeelding 3). En de eerder gemonteerde gebruikte ruitenwissermotor? Waarschijnlijk heeft deze hetzelfde defect als de origineel gemonteerde ruitenwissermotor: een haperende eindstandschakelaar. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn hier terug te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | BMW Z4 weigert te wissen | Automotive Online
Motorisch gestoord

Diagnosepraktijk | BMW Z4 weigert te wissen

Redactie Redactie
• Laatste update:

afbeelding 1 schemaOnze hoofdverdachte is de centrale elektronica. We pakken het elektrische schema erbij (zie afbeelding 1) en zien dat er twee relais betrokken zijn bij de aansturing van de ruitenwissermotor: relais K36 en relais K37. Deze relais staan in serie; K36 schakelt de spanningsvoorziening, 37 schakelt tussen stand I (langzaam) en stand II (snel). Om zicht te krijgen op wat er gebeurt, sluiten we de oscilloscoop aan op de ruitenwissermotor. Daarbij meten we pen 1 (de eindstandschakelaar) en pen 4 (stand I). Daarbij houden we in het achterhoofd dat, als de auto stilstaat, de ruitenwissers in een intervalstand staan voor stand I en langzaam voor stand II.

afbeelding 2 slechtAfbeelding 2 is een opname van deze meting. Te zien is dat de intervalaansturing onregelmatig is (rood, breedte van de pulsen). Daarnaast valt op dat er stoorpieken aanwezig zijn in het signaal van de eindstandschakelaar. Op basis van die meting verdenken we de eindstandschakelaar van de ruitenwissermotor, waarbij we vermoeden dat de variërende duur van aansturing (pulsbreedte, rood) het gevolg is van de stoorpieken. Om er zeker van te zijn dat de stoorpieken niet het gevolg zijn van het wegvallen van de voeding (draadbreuk) op pen 1 komende vanaf pen 45 van de voedingsvoorziening, voeren we de meting opnieuw uit, waarbij we tegelijkertijd meten op pen 45 en pen 1. Omdat de stoorpieken ook zichtbaar zijn op pen 45 en de voedingsvoorziening een interne controle op de spanningsvoorziening heeft, weten we nu zeker dat de eindstandschakelaar in de ruitenwissermotor niet naar behoren werkt en de oorzaak van de storing is. 

afbeelding 3 goedNadat de ruitenwissermotor vervangen is door een gloednieuwe herhalen we de opname die wordt weergegeven in afbeelding 2. Nu zien we dat de eindstandschakelaar goed functioneert (groen) waarbij de aansturing ook regelmatig is (zie afbeelding 3). En de eerder gemonteerde gebruikte ruitenwissermotor? Waarschijnlijk heeft deze hetzelfde defect als de origineel gemonteerde ruitenwissermotor: een haperende eindstandschakelaar. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn hier terug te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.