Grof geweld nekt aircosysteem

Diagnosepraktijk: Opel Astra met aircostoring

Redactie Redactie
• Laatste update:

De garagist die het aircoprobleem eerder trachtte te verhelpen heeft de systeemdruk gecontroleerd en daarop de aircodruksensor vervangen omdat in het geheugen van de motorregeleenheid de foutcode P1540 met omschrijving ‘Airco druksensor functioneringsstoring’ was opgeslagen. Na het vervangen van de aircodruksensor werkte de airco nog steeds niet. De foutmelding was echter wel verdwenen. Aan ons de taak de Opel aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dat onderzoek begint met het bevragen van de foutgeheugens van de andere regeleenheden. Daarbij vinden we in de regeleenheid voor de koelventilator de foutmeldingen ‘4 koudemiddeldruksensor (airco) geen signaal’ en ‘39 koudemiddeldruksensor (airco) voedingsspanning te laag’. Dit blijken foutcodes te zijn die niet meer actief zijn.

Vereisungsschutzschalter

Nadat het gehele aircosysteem storingsvrij is gemaakt, weigert de airco nog altijd dienst. Daarop bekijken we de meetwaarden van de motor- en koelventilatorregeleenheid. Daaruit blijkt dat aan alle randvoorwaarden voldaan is: de aircodruk bedraagt 8,5 bar, de koelventilator werkt naar behoren en de foutgeheugens zijn storingsvrij. Wat echter wel opvalt is dat er geen ‘aircovraag’ geregistreerd is, hoewel het groene lampje naast de aircobedieningsknop toch echt wel brandt.

Een origineel bedradingsschema helpt ons uiteindelijk verder. Het schema wijst uit dat de ‘aircovraag’ vanuit het aircobedieningspaneel via pen 4 naar pen 6 van de motorregeleenheid loopt, waarbij er tussen deze twee punten een Vereisungsschutzschalter is geplaatst – een temperatuurschakelaar die bevriezing van de condensor moet voorkomen. Om vast te stellen of een onderbreking in dat traject ook inderdaad het uitvallen van de airco veroorzaakt, simuleren we deze direct bij de draad van de motorregeleenheid. Meteen daarop schakelt het aircosysteem in. We besluiten daarop om de draad na te lopen om vast te stellen waar de onderbreking zit. Vanuit de motorregeleenheid bij de accu komen we uit onder het dashboard.

afbeelding1

Na demontage van het handschoenenvakje is de oorzaak van de onderbreking meteen duidelijk: een van de connectoren van de Vereisungsschutzschalter is met grof geweld afgebroken (zie afbeelding 1). Als de garagist navraag doet bij de eigenaar van de auto blijkt dat deze enkele dagen geleden een nieuwe autoradio ingebouwd heeft. Achteraf gezien blijkt dat het zijn wederhelft al was opgevallen dat meteen daarna de airco het niet meer deed… Na het herstellen van de verbinding werkte de airco weer naar behoren. //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk: Opel Astra met aircostoring | Automotive Online
Grof geweld nekt aircosysteem

Diagnosepraktijk: Opel Astra met aircostoring

Redactie Redactie
• Laatste update:

De garagist die het aircoprobleem eerder trachtte te verhelpen heeft de systeemdruk gecontroleerd en daarop de aircodruksensor vervangen omdat in het geheugen van de motorregeleenheid de foutcode P1540 met omschrijving ‘Airco druksensor functioneringsstoring’ was opgeslagen. Na het vervangen van de aircodruksensor werkte de airco nog steeds niet. De foutmelding was echter wel verdwenen. Aan ons de taak de Opel aan een nader onderzoek te onderwerpen. Dat onderzoek begint met het bevragen van de foutgeheugens van de andere regeleenheden. Daarbij vinden we in de regeleenheid voor de koelventilator de foutmeldingen ‘4 koudemiddeldruksensor (airco) geen signaal’ en ‘39 koudemiddeldruksensor (airco) voedingsspanning te laag’. Dit blijken foutcodes te zijn die niet meer actief zijn.

Vereisungsschutzschalter

Nadat het gehele aircosysteem storingsvrij is gemaakt, weigert de airco nog altijd dienst. Daarop bekijken we de meetwaarden van de motor- en koelventilatorregeleenheid. Daaruit blijkt dat aan alle randvoorwaarden voldaan is: de aircodruk bedraagt 8,5 bar, de koelventilator werkt naar behoren en de foutgeheugens zijn storingsvrij. Wat echter wel opvalt is dat er geen ‘aircovraag’ geregistreerd is, hoewel het groene lampje naast de aircobedieningsknop toch echt wel brandt.

Een origineel bedradingsschema helpt ons uiteindelijk verder. Het schema wijst uit dat de ‘aircovraag’ vanuit het aircobedieningspaneel via pen 4 naar pen 6 van de motorregeleenheid loopt, waarbij er tussen deze twee punten een Vereisungsschutzschalter is geplaatst – een temperatuurschakelaar die bevriezing van de condensor moet voorkomen. Om vast te stellen of een onderbreking in dat traject ook inderdaad het uitvallen van de airco veroorzaakt, simuleren we deze direct bij de draad van de motorregeleenheid. Meteen daarop schakelt het aircosysteem in. We besluiten daarop om de draad na te lopen om vast te stellen waar de onderbreking zit. Vanuit de motorregeleenheid bij de accu komen we uit onder het dashboard.

afbeelding1

Na demontage van het handschoenenvakje is de oorzaak van de onderbreking meteen duidelijk: een van de connectoren van de Vereisungsschutzschalter is met grof geweld afgebroken (zie afbeelding 1). Als de garagist navraag doet bij de eigenaar van de auto blijkt dat deze enkele dagen geleden een nieuwe autoradio ingebouwd heeft. Achteraf gezien blijkt dat het zijn wederhelft al was opgevallen dat meteen daarna de airco het niet meer deed… Na het herstellen van de verbinding werkte de airco weer naar behoren. //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.