Test de tester panellid Maarten Muller

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor 20 tot 40 procent van de werkzaamheden wordt uitleesapparatuur gebruikt. Op iedere vierde auto die zijn werkplaats binnenkomt wordt een tester aangesloten. Muller is 1e monteur autotechniek en diagnose specialist. Als specialist in de PSA-merken mag een Lexia PP2000 natuurlijk niet ontbreken, maar Maarten Muller heeft ook een Autocom en een Dec Superscan.

Gemiddeld wordt iedere vierde auto die de werkplaats inkomt aangesloten op uitleesapparatuur. De leeftijd van deze auto’s ligt tussen de 7 en 15 jaar. Naast onderhoud en reparatie verkoopt Muller ook auto’s, verleent wel eens pechhulp. Verder doet hij banden- en aircoservice en is de (deel-)Revisie van motoren enigszins van toepassing op zijn bedrijf.

Servicetaken 

Als belangrijkste servicetaken die een tester moet aankunnen noemt Muller het terugstellen service-intervallen en de apk readinesstest.

Foutcodes 

Bij het uitlezen van foutcodes vindt Muller het vooral belangrijk dat de tester een eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode geeft. Ook het weergeven van de status van deze codes vindt hij belangrijk. Verder laat de PSA-specialist weten veel behoefte te hebben aan het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie. Daarbij weet hij de mogelijkheid te waarderen om de aangetroffen foutcodes handmatig te archiveren en een logboek bij te kunnen houden van het individuele voertuig in de software van de tester.

Meetwaarden 

Wanneer een tester meetwaarden weergeeft moeten deze eenduidig, duidelijk en met juiste (eenheid) beschreven worden, vindt Muller. Ook aan een beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde heeft hij veel behoefte, net als een opname of log-funktie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren 

Muller wil met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van een lijst af te moeten werken waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden. Hij wil een actuator ook kunnen aansturen tijdens bedrijfscondities. Bijvoorbeeld het aansturen van een turboactuator bij een verhoogd toerental. Tijdens het aansturen van actuatoren wil hij graag dat de tester de meetwaarden en terugkoppelparameters weergeeft.

Functietesten 

Hoewel een relatieve compressietest voor hem niet zo belangrijk is, wil Muller wel correctiehoeveelheden van injectoren kunnen vergelijken. Daarnaast is het testen van de turbo-en de EGR-regeling een welkome functie van een tester.

Inleren 

Muller zegt bij een tester veel behoefte te hebben aan het kunnen inleren, coderen en programmeren van gasklephuizen, EGR-kleppen, stuurhoeksensoren, dwarshoekversnellingssensoren, gerobotiseerde versnellingsbakken en sleutels.

Speciale functies 

Als gewenste speciale functies noemt Muller het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software. Aan een Pass-Thru-functie heeft hij weinig behoefte.

Regeleenheden 

Bij het benaderen van regeleenheden geeft Muller per module aan de volgende onderdelen belangrijk te vinden:

Motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden): servicetaken, foutcodes, meetwaarden en actuatoren.
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Airbag-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Centrale-elektronica-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Verwarming/airco-regeleenheid: servicetaken foutcodes en meetwaarden.
Comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc): servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Maarten Muller beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Würth Wow! IQ150
Autocom

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester panellid Maarten Muller | Automotive Online

Test de tester panellid Maarten Muller

Redactie Redactie
• Laatste update:

Voor 20 tot 40 procent van de werkzaamheden wordt uitleesapparatuur gebruikt. Op iedere vierde auto die zijn werkplaats binnenkomt wordt een tester aangesloten. Muller is 1e monteur autotechniek en diagnose specialist. Als specialist in de PSA-merken mag een Lexia PP2000 natuurlijk niet ontbreken, maar Maarten Muller heeft ook een Autocom en een Dec Superscan.

Gemiddeld wordt iedere vierde auto die de werkplaats inkomt aangesloten op uitleesapparatuur. De leeftijd van deze auto’s ligt tussen de 7 en 15 jaar. Naast onderhoud en reparatie verkoopt Muller ook auto’s, verleent wel eens pechhulp. Verder doet hij banden- en aircoservice en is de (deel-)Revisie van motoren enigszins van toepassing op zijn bedrijf.

Servicetaken 

Als belangrijkste servicetaken die een tester moet aankunnen noemt Muller het terugstellen service-intervallen en de apk readinesstest.

Foutcodes 

Bij het uitlezen van foutcodes vindt Muller het vooral belangrijk dat de tester een eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode geeft. Ook het weergeven van de status van deze codes vindt hij belangrijk. Verder laat de PSA-specialist weten veel behoefte te hebben aan het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie. Daarbij weet hij de mogelijkheid te waarderen om de aangetroffen foutcodes handmatig te archiveren en een logboek bij te kunnen houden van het individuele voertuig in de software van de tester.

Meetwaarden 

Wanneer een tester meetwaarden weergeeft moeten deze eenduidig, duidelijk en met juiste (eenheid) beschreven worden, vindt Muller. Ook aan een beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde heeft hij veel behoefte, net als een opname of log-funktie van de meetwaarden voor latere analyse.

Actuatoren 

Muller wil met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van een lijst af te moeten werken waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden. Hij wil een actuator ook kunnen aansturen tijdens bedrijfscondities. Bijvoorbeeld het aansturen van een turboactuator bij een verhoogd toerental. Tijdens het aansturen van actuatoren wil hij graag dat de tester de meetwaarden en terugkoppelparameters weergeeft.

Functietesten 

Hoewel een relatieve compressietest voor hem niet zo belangrijk is, wil Muller wel correctiehoeveelheden van injectoren kunnen vergelijken. Daarnaast is het testen van de turbo-en de EGR-regeling een welkome functie van een tester.

Inleren 

Muller zegt bij een tester veel behoefte te hebben aan het kunnen inleren, coderen en programmeren van gasklephuizen, EGR-kleppen, stuurhoeksensoren, dwarshoekversnellingssensoren, gerobotiseerde versnellingsbakken en sleutels.

Speciale functies 

Als gewenste speciale functies noemt Muller het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software. Aan een Pass-Thru-functie heeft hij weinig behoefte.

Regeleenheden 

Bij het benaderen van regeleenheden geeft Muller per module aan de volgende onderdelen belangrijk te vinden:

Motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden): servicetaken, foutcodes, meetwaarden en actuatoren.
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Airbag-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Centrale-elektronica-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Verwarming/airco-regeleenheid: servicetaken foutcodes en meetwaarden.
Comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc): servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.

Maarten Muller beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Würth Wow! IQ150
Autocom

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.