Test de tester panellid Maarten Muller
Voor 20 tot 40 procent van de werkzaamheden wordt uitleesapparatuur gebruikt. Op iedere vierde auto die zijn werkplaats binnenkomt wordt een tester aangesloten. Muller is 1e monteur autotechniek en diagnose specialist. Als specialist in de PSA-merken mag een Lexia PP2000 natuurlijk niet ontbreken, maar Maarten Muller heeft ook een Autocom en een Dec Superscan.
Gemiddeld wordt iedere vierde auto die de werkplaats inkomt aangesloten op uitleesapparatuur. De leeftijd van deze auto’s ligt tussen de 7 en 15 jaar. Naast onderhoud en reparatie verkoopt Muller ook auto’s, verleent wel eens pechhulp. Verder doet hij banden- en aircoservice en is de (deel-)Revisie van motoren enigszins van toepassing op zijn bedrijf.
Servicetaken
Als belangrijkste servicetaken die een tester moet aankunnen noemt Muller het terugstellen service-intervallen en de apk readinesstest.
Foutcodes
Bij het uitlezen van foutcodes vindt Muller het vooral belangrijk dat de tester een eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode geeft. Ook het weergeven van de status van deze codes vindt hij belangrijk. Verder laat de PSA-specialist weten veel behoefte te hebben aan het bevragen van de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig met een commando of actie. Daarbij weet hij de mogelijkheid te waarderen om de aangetroffen foutcodes handmatig te archiveren en een logboek bij te kunnen houden van het individuele voertuig in de software van de tester.
Meetwaarden
Wanneer een tester meetwaarden weergeeft moeten deze eenduidig, duidelijk en met juiste (eenheid) beschreven worden, vindt Muller. Ook aan een beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde heeft hij veel behoefte, net als een opname of log-funktie van de meetwaarden voor latere analyse.
Actuatoren
Muller wil met een tester actuatoren individueel kunnen aansturen in plaats van een lijst af te moeten werken waarin actuatoren achtereenvolgens aangestuurd worden. Hij wil een actuator ook kunnen aansturen tijdens bedrijfscondities. Bijvoorbeeld het aansturen van een turboactuator bij een verhoogd toerental. Tijdens het aansturen van actuatoren wil hij graag dat de tester de meetwaarden en terugkoppelparameters weergeeft.
Functietesten
Hoewel een relatieve compressietest voor hem niet zo belangrijk is, wil Muller wel correctiehoeveelheden van injectoren kunnen vergelijken. Daarnaast is het testen van de turbo-en de EGR-regeling een welkome functie van een tester.
Inleren
Muller zegt bij een tester veel behoefte te hebben aan het kunnen inleren, coderen en programmeren van gasklephuizen, EGR-kleppen, stuurhoeksensoren, dwarshoekversnellingssensoren, gerobotiseerde versnellingsbakken en sleutels.
Speciale functies
Als gewenste speciale functies noemt Muller het updaten of laden van software van regeleenheden waarbij de fabrikant van de tester leverancier is van de software. Aan een Pass-Thru-functie heeft hij weinig behoefte.
Regeleenheden
Bij het benaderen van regeleenheden geeft Muller per module aan de volgende onderdelen belangrijk te vinden:
Motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden): servicetaken, foutcodes, meetwaarden en actuatoren.
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Airbag-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Centrale-elektronica-regeleenheid: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, functietesten, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Verwarming/airco-regeleenheid: servicetaken foutcodes en meetwaarden.
Comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc): servicetaken, foutcodes, meetwaarden, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Maarten Muller beoordeelde tot nu toe de volgende testers: