Nieuwe equipmentbeurs kan vooralsnog op enthousiasme rekenen

Equipvak wil de regio ontstijgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Net voor de zomervakantie van 2016 opent op initiatief van RAI Equipment Platform van RAI Vereniging een nieuwe nationaal georiënteerde vakbeurs haar deuren: Equipvak. Ten opzichte van de AutovakRAI verandert er veel. Centraal staan werkplaatsinrichting, gereedschappen en carwash. Voor de grossiers is geen plaats. En Amsterdam RAI wordt vervangen door de Expo Haarlemmermeer. De organisatie spreekt over ‘het meest brede aanbod van apparatuur en gereedschappen’ en over een ‘happening’, waarbij fabrikanten en importeurs diverse livedemonstraties verzorgen. De beursoppervlakte is volgens de organisatie al voor driekwart gevuld. Is met de opzet van vakbeurs Equipvak een kiem gelegd voor een grote nationale vakbeurs, zoals de AutovakRAI in het verleden was? “Equipvak is geen opvolger, vervanger of wegbereider van de AutovakRAI”, zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI Vereniging. De zegsman wijst op de ontstaansgeschiedenis van de beurs: uit een in opdracht van de leden van het RAI Equipment Platform uitgevoerd strategisch onderzoek blijkt dat eindgebruikers algemene vakbeurzen steeds minder aantrekkelijk vinden. Er is behoefte aan kleinere, thematische evenementen die zich richten op een specifiek onderwerp. “Feitelijk is Equipvak ook geen nationale, maar een regionale beurs, omdat de locatie elk jaar kan verschillen”, benadrukt Bresser. “In positieve zin kun je spreken over een echte monteursbeurs, omdat alles van werkplaatsinrichting tot aan gereedschap aan bod komt.”

Beursgoeroe Han Leenhouts van Sales & Pepper vindt de keuze voor een thematisch georganiseerde vakbeurs begrijpelijk. De tijd van de regionale beurzen is volgens hem passé. “Braderieën zijn niet meer van deze tijd. Nationale beurzen hebben toekomst. Ik geloof in de kracht van het grote.”

Kosten-batenanalyse

Maar alleen de keuze voor een landelijke beurs garandeert nog geen succes, stelt Leenhouts. “Je moet als beurs natuurlijk wel voldoen aan de verwachtingen van je bezoekers. De beursorganisatie moet kloppen. Het productaanbod moet aanspreken. En bovenal: je moet zeer gemotiveerde deelnemers hebben.” Ook Adriaan Roggeveen, directielid van Sator en in het verleden kritisch over de deelname aan vakbeurzen, is voorzichtig optimistisch. Hij vindt Equipvak ‘een aardig initiatief’. Roggeveen vindt een beurs een goed marketinginstrument voor producten die vragen om een demonstratie en producten die een gebruiker letterlijk in de hand wil houden. “In dit licht bezien zou de beurs passen bij onze toolsdivisie van Fource.” Op de vraag of Equipvak kans van slagen heeft, antwoordt Roggeveen gematigd positief. “Voor een belangrijk deel hangt dit af van de verwachtingen die de potentiële doelgroep heeft ten aanzien van het aanbod van de leveranciers en de getoonde producten.” Verder onderstreept de Sator-directeur de kosten-batenanalyse, die bepalend zal zijn voor het aantal deelnemers. “Een low cost-aanpak is in mijn ogen een absolute voorwaarde. De regionale beurzen met gratis eten en drinken voor de bezoekers zijn te duur en voor velen een gepasseerd station. Te hoge kosten en te weinig zekerheid vooraf over de baten.” Over het succes van een (vak)beurs is Roggeveen stellig: “De reacties aan het einde van een beurs zijn niet maatgevend, kijk maar naar het cancelen van de AutoRAI. Het bewijs voor succes van een beurs wordt pas geleverd als er voor de volgende beurs voldoende inschrijvingen zijn.”

Thematische evenementen

Bij de initiatiefnemers is er logischerwijs veel enthousiasme. Zij spreken van een licht aantrekkende markt en denken daarom te kunnen scoren tijdens de Equipvak. Stokvis Equipment-directeur Arian van den Berg treedt op als spreekbuis. Volgens hem speelt de verenigingsgedachte van het RAI Equipment Platform een belangrijke rol. Commerciële motieven en het karakter van de beurs zijn echter doorslaggevend. “De tijd van de grote algemene vakbeurzen is voorbij. Er is onder eindgebruikers en beslissers behoefte aan kleinere, thematische evenementen die zich richten op een specifiek onderwerp. Als exposant moet je dan natuurlijk wel wat bieden. Voor ons betekent dit niet alleen het tonen van een breed aanbod werkplaatsequipment voor alle segmenten, maar ook live-demonstraties en goede uitleg over nieuwe apkregels.” Van den Berg legt uit dat de beurs daarom wordt ondersteund door meerdere brancheorganisaties en -verenigingen, die hun achterban tijdens het evenement willen informeren over nieuwe wet- en regelgeving en andere ontwikkelingen op het gebied van werkplaats en carwash. De Stokvis-directeur beaamt dat beursdeelname voor equipmentleveranciers een flinke investering vergt. “Ook wij moeten keuzes maken. Deelname aan Equipvak betekent dat we andere beursactiviteiten overslaan”, vertelt Van den Berg, die nog niet kan zeggen over hoe die keuzes precies gaan uitpakken.

Kwaliteit

De beurs draait niet alleen om equipment. Ook carwash en tools spelen een belangrijke rol. Ton Janssen van Eenzetcarwash hecht groot belang aan aanwezigheid op de beurs. Janssen benadrukt dat het specialistische karakter van beurs positief zal uitpakken voor de deelnemers. “Je verdwijnt nu niet snel in een kwantitatieve massa van beursexposanten. De bezoekers komen gericht voor een bepaald onderwerp of product. Ik verwacht dan ook dat de kwaliteit van de beurs en zijn bezoekers vele malen hoger is dan bij een meer universele vakbeurs.” Zit de Car Wash Show Europe (5 – 7 oktober 2015) niet in het vaarwater van Equipvak? “Nee”, zegt Janssen beslist. “Het gaat om twee verschillende beurzen met twee verschillende doelgroepen. De Car Wash Show Europe speelt in op een bepaalde niche, wij zien graag een breder publiek en kiezen dus voor de Equipvak.” Johan Hartog, hoofd verkoop van gereedschappenleverancier Sonic Equipment, vindt dat zijn bedrijf niet mag ontbreken bij een nieuw beursinitiatief. “Een nieuwe beurs met een andere opzet biedt nieuwe kansen. Wat het daadwerkelijk oplevert, hangt af van het aantal bezoekers en de kwaliteit daarvan. Omdat de beurs zich op een specifiek thema richt, mag je verwachten dat de bezoekers ook gericht de beurs bezoeken.” Anders dan in Hardenberg en Gorinchem dus? “Dit soort beurzen zijn meer een soort tijdverdrijf geworden.

‘Elke beurs is duur. Wat het netto oplevert is niet goed meetbaar.’

Gezellig, een avondje vermaak. Het aantal bezoekers dat alleen maar komt om pennen te verzamelen, is er zeer groot.” Gaat Sonic Equipment snijden in de beurskalender? “Nee, absoluut niet”, zegt Hartog stellig. “We doen ondanks de ‘vertroebeling’ nog steeds goede zaken op deze beurzen. Bovendien verwacht de markt dat we aanwezig zijn. Je wilt niet uit het zicht raken.” Wegen de baten van een beursdeelname nog op tegen de kosten? “Elke beurs is duur. Wat het netto oplevert, is niet goed meetbaar. Je moet dan ook niet alleen maar kijken naar wat je op zo'n beurs in het orderboekje kunt schrijven. Je moet ook afwegen wat naamsbekendheid en imagobuilding op langere termijn doen”, aldus Hartog.

Pijn in Amsterdam?

Geen AutoRAI, geen AutovakRAI en Equipvak gaat naar de Haarlemmermeer. Pijnlijk voor RAI Amsterdam? “Niet helemaal”, oordeelt Ids Boersma, directeur RAI Exhibitions. “Natuurlijk zijn we niet blij met de afzegging van de AutoRAI. Dat spreekt voor zich. Het is tenslotte één van onze iconen. Maar daarnaast is het zo dat wij ons met name onderscheiden met internationale meerdaagse evenementen. Dat zijn evenementen die heel goed bij ons passen en daar gaat het natuurlijk om. Bij de organisatie van beurzen moet je rekening houden met de doelgroep, het tijdstip in het jaar en de drukte op de beurskalender. Een kleinere nationale beurs kan ook op een andere locatie heel effectief zijn. Zo hebben wij, als RAI Amsterdam, dit voorjaar nog de Nationale E-Bike testdagen in de Haarlemmermeer georganiseerd.”


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Equipvak wil de regio ontstijgen | Automotive Online
Nieuwe equipmentbeurs kan vooralsnog op enthousiasme rekenen

Equipvak wil de regio ontstijgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Net voor de zomervakantie van 2016 opent op initiatief van RAI Equipment Platform van RAI Vereniging een nieuwe nationaal georiënteerde vakbeurs haar deuren: Equipvak. Ten opzichte van de AutovakRAI verandert er veel. Centraal staan werkplaatsinrichting, gereedschappen en carwash. Voor de grossiers is geen plaats. En Amsterdam RAI wordt vervangen door de Expo Haarlemmermeer. De organisatie spreekt over ‘het meest brede aanbod van apparatuur en gereedschappen’ en over een ‘happening’, waarbij fabrikanten en importeurs diverse livedemonstraties verzorgen. De beursoppervlakte is volgens de organisatie al voor driekwart gevuld. Is met de opzet van vakbeurs Equipvak een kiem gelegd voor een grote nationale vakbeurs, zoals de AutovakRAI in het verleden was? “Equipvak is geen opvolger, vervanger of wegbereider van de AutovakRAI”, zegt woordvoerder Harald Bresser van RAI Vereniging. De zegsman wijst op de ontstaansgeschiedenis van de beurs: uit een in opdracht van de leden van het RAI Equipment Platform uitgevoerd strategisch onderzoek blijkt dat eindgebruikers algemene vakbeurzen steeds minder aantrekkelijk vinden. Er is behoefte aan kleinere, thematische evenementen die zich richten op een specifiek onderwerp. “Feitelijk is Equipvak ook geen nationale, maar een regionale beurs, omdat de locatie elk jaar kan verschillen”, benadrukt Bresser. “In positieve zin kun je spreken over een echte monteursbeurs, omdat alles van werkplaatsinrichting tot aan gereedschap aan bod komt.”

Beursgoeroe Han Leenhouts van Sales & Pepper vindt de keuze voor een thematisch georganiseerde vakbeurs begrijpelijk. De tijd van de regionale beurzen is volgens hem passé. “Braderieën zijn niet meer van deze tijd. Nationale beurzen hebben toekomst. Ik geloof in de kracht van het grote.”

Kosten-batenanalyse

Maar alleen de keuze voor een landelijke beurs garandeert nog geen succes, stelt Leenhouts. “Je moet als beurs natuurlijk wel voldoen aan de verwachtingen van je bezoekers. De beursorganisatie moet kloppen. Het productaanbod moet aanspreken. En bovenal: je moet zeer gemotiveerde deelnemers hebben.” Ook Adriaan Roggeveen, directielid van Sator en in het verleden kritisch over de deelname aan vakbeurzen, is voorzichtig optimistisch. Hij vindt Equipvak ‘een aardig initiatief’. Roggeveen vindt een beurs een goed marketinginstrument voor producten die vragen om een demonstratie en producten die een gebruiker letterlijk in de hand wil houden. “In dit licht bezien zou de beurs passen bij onze toolsdivisie van Fource.” Op de vraag of Equipvak kans van slagen heeft, antwoordt Roggeveen gematigd positief. “Voor een belangrijk deel hangt dit af van de verwachtingen die de potentiële doelgroep heeft ten aanzien van het aanbod van de leveranciers en de getoonde producten.” Verder onderstreept de Sator-directeur de kosten-batenanalyse, die bepalend zal zijn voor het aantal deelnemers. “Een low cost-aanpak is in mijn ogen een absolute voorwaarde. De regionale beurzen met gratis eten en drinken voor de bezoekers zijn te duur en voor velen een gepasseerd station. Te hoge kosten en te weinig zekerheid vooraf over de baten.” Over het succes van een (vak)beurs is Roggeveen stellig: “De reacties aan het einde van een beurs zijn niet maatgevend, kijk maar naar het cancelen van de AutoRAI. Het bewijs voor succes van een beurs wordt pas geleverd als er voor de volgende beurs voldoende inschrijvingen zijn.”

Thematische evenementen

Bij de initiatiefnemers is er logischerwijs veel enthousiasme. Zij spreken van een licht aantrekkende markt en denken daarom te kunnen scoren tijdens de Equipvak. Stokvis Equipment-directeur Arian van den Berg treedt op als spreekbuis. Volgens hem speelt de verenigingsgedachte van het RAI Equipment Platform een belangrijke rol. Commerciële motieven en het karakter van de beurs zijn echter doorslaggevend. “De tijd van de grote algemene vakbeurzen is voorbij. Er is onder eindgebruikers en beslissers behoefte aan kleinere, thematische evenementen die zich richten op een specifiek onderwerp. Als exposant moet je dan natuurlijk wel wat bieden. Voor ons betekent dit niet alleen het tonen van een breed aanbod werkplaatsequipment voor alle segmenten, maar ook live-demonstraties en goede uitleg over nieuwe apkregels.” Van den Berg legt uit dat de beurs daarom wordt ondersteund door meerdere brancheorganisaties en -verenigingen, die hun achterban tijdens het evenement willen informeren over nieuwe wet- en regelgeving en andere ontwikkelingen op het gebied van werkplaats en carwash. De Stokvis-directeur beaamt dat beursdeelname voor equipmentleveranciers een flinke investering vergt. “Ook wij moeten keuzes maken. Deelname aan Equipvak betekent dat we andere beursactiviteiten overslaan”, vertelt Van den Berg, die nog niet kan zeggen over hoe die keuzes precies gaan uitpakken.

Kwaliteit

De beurs draait niet alleen om equipment. Ook carwash en tools spelen een belangrijke rol. Ton Janssen van Eenzetcarwash hecht groot belang aan aanwezigheid op de beurs. Janssen benadrukt dat het specialistische karakter van beurs positief zal uitpakken voor de deelnemers. “Je verdwijnt nu niet snel in een kwantitatieve massa van beursexposanten. De bezoekers komen gericht voor een bepaald onderwerp of product. Ik verwacht dan ook dat de kwaliteit van de beurs en zijn bezoekers vele malen hoger is dan bij een meer universele vakbeurs.” Zit de Car Wash Show Europe (5 – 7 oktober 2015) niet in het vaarwater van Equipvak? “Nee”, zegt Janssen beslist. “Het gaat om twee verschillende beurzen met twee verschillende doelgroepen. De Car Wash Show Europe speelt in op een bepaalde niche, wij zien graag een breder publiek en kiezen dus voor de Equipvak.” Johan Hartog, hoofd verkoop van gereedschappenleverancier Sonic Equipment, vindt dat zijn bedrijf niet mag ontbreken bij een nieuw beursinitiatief. “Een nieuwe beurs met een andere opzet biedt nieuwe kansen. Wat het daadwerkelijk oplevert, hangt af van het aantal bezoekers en de kwaliteit daarvan. Omdat de beurs zich op een specifiek thema richt, mag je verwachten dat de bezoekers ook gericht de beurs bezoeken.” Anders dan in Hardenberg en Gorinchem dus? “Dit soort beurzen zijn meer een soort tijdverdrijf geworden.

‘Elke beurs is duur. Wat het netto oplevert is niet goed meetbaar.’

Gezellig, een avondje vermaak. Het aantal bezoekers dat alleen maar komt om pennen te verzamelen, is er zeer groot.” Gaat Sonic Equipment snijden in de beurskalender? “Nee, absoluut niet”, zegt Hartog stellig. “We doen ondanks de ‘vertroebeling’ nog steeds goede zaken op deze beurzen. Bovendien verwacht de markt dat we aanwezig zijn. Je wilt niet uit het zicht raken.” Wegen de baten van een beursdeelname nog op tegen de kosten? “Elke beurs is duur. Wat het netto oplevert, is niet goed meetbaar. Je moet dan ook niet alleen maar kijken naar wat je op zo'n beurs in het orderboekje kunt schrijven. Je moet ook afwegen wat naamsbekendheid en imagobuilding op langere termijn doen”, aldus Hartog.

Pijn in Amsterdam?

Geen AutoRAI, geen AutovakRAI en Equipvak gaat naar de Haarlemmermeer. Pijnlijk voor RAI Amsterdam? “Niet helemaal”, oordeelt Ids Boersma, directeur RAI Exhibitions. “Natuurlijk zijn we niet blij met de afzegging van de AutoRAI. Dat spreekt voor zich. Het is tenslotte één van onze iconen. Maar daarnaast is het zo dat wij ons met name onderscheiden met internationale meerdaagse evenementen. Dat zijn evenementen die heel goed bij ons passen en daar gaat het natuurlijk om. Bij de organisatie van beurzen moet je rekening houden met de doelgroep, het tijdstip in het jaar en de drukte op de beurskalender. Een kleinere nationale beurs kan ook op een andere locatie heel effectief zijn. Zo hebben wij, als RAI Amsterdam, dit voorjaar nog de Nationale E-Bike testdagen in de Haarlemmermeer georganiseerd.”


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.