Ooost-Europese bendes gaan steeds professioneler op hun doel af

Criminelen vooral gek op onderdelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autobranche voert momenteel een heftige strijd met professionele inbrekers. Voornamelijk Midden -en Oost-Europese bendes gaan steeds professioneler te werk en laten zich niet snel afschrikken. De schade loopt in de miljoenen. Eén van de autobedrijven die dit jaar gedupeerd werd, is dealerholding Visscher in Culemborg. In mei werden daar van zestien auto's de wielen gestolen, 64 stuks in totaal, allemaal lichtmetalen velgen. De schade aan de auto's zelf was relatief klein, de gevolgschade moet niet onderschat worden. DGA Henk Visscher vertelt dat het buitenterrein op het moment van diefstal beveiligd was met een hekwerk en een camera. “Op advies van onze verzekeraar hadden we de camera op ons pand gericht. De dieven wisten ons terrein op te komen en buiten beeld van de camera's te blijven. Ze konden ongestoord hun gang gaan. De politie heeft de daders nog niet kunnen pakken.”

Donkere maanden

Een ander bedrijf dat vorig jaar hard getroffen werd, is BMW-dealer Story. Zestig auto's werden gestript: schade een half miljoen euro. Het buitenterrein beschermen met een hekwerk bleek onvol doende, het hek onder stroom zetten eveneens. “Ze leggen er matrassen over of graven er onderdoor” , zegt directeur Eric Theuws. Ook Visscher nam voorzorgsmaatregelen. “Samen met andere ondernemers gevestigd op het bedrijventerrein Pavijen heb ik tien jaar geleden de Stichting Collectieve Beveiliging Pavijen opgericht. Wij werken samen met gemeente, politie en brandweer om ons terrein schoon, heel en veilig te houden. Een goede uitstraling van het terrein is belangrijk, daardoor trekt het minder snel ongure types aan. Toch was het onvoldoende om inbraak te voorkomen.” Voor verzekeraars vormen de inbraken een grote schadelast. Paul Hermans, senior riskmanager bij verzekeringsmaatschappij Bovemij signaleert een aantal trends. “Een eerste trend is dat het aantal onderdelendiefstallen toeneemt. Hoe vaak het voorkomt varieert sterk: soms krijgen we een aantal weken geen meldingen, dan ineens vier tot zes in één week. Vooral in de donkere maanden, van september tot maart/april, slaan dieven hun slag.” Exacte cijfers over de frequentie en schadebedragen kan Hermans niet noemen. Wel geeft hij aan dat de schadelast voor onderdelen inmiddels hoger is dan voor auto's zelf (in het jaarverslag van Bovemij meldt het bedrijf dat de toegenomen diefstal van onderdelen en vooral e-bikes de winst drukt). “Dit heeft deels te maken met het aantal betrokken auto's per diefstal. Bij autodiefstal gaat het vaak om één auto die gestolen wordt, vaak tijdens een proefrit of verhuurperiode. Maar bij onderdelendiefstal worden vaak wel twintig tot dertig auto's tegelijkertijd onder handen genomen. Met een schadebedrag van duizend tot 10 duizend euro per auto, afhankelijk van de hoeveelheid schade en het merk, kan het totaalbedrag oplopen tot ver over de honderdduizend euro. Als verzekeraar draaien wij op voor deze financiële schade.”

‘De politie moet meer preventief controleren.’

Zwarte markt

De verzekeraar heeft geen pasklaar antwoord op de inbraakgolf. Bendes uit Midden- en Oost- Europa worden steeds professioneler. “Ze weten alarmsystemen te ontwijken of stelen auto's zonder alarm. En ze kijken waar de dode hoek is van de camera's op een terrein. Helaas wordt de dief zelden opgepakt.” Steeds vaker worden hightech elektronische onderdelen gestolen, zoals leden Xenon-koplampen, navigatiesystemen en digitale tellersystemen. “Er is veel kennis nodig om deze onderdelen in een auto te monteren. Wij hebben een sterk vermoeden dat bendes uit Midden- en Oost-Europa de spullen daar verkopen op de zwarte markt. De aantallen zijn te hoog om allemaal verkocht te kunnen worden in Nederland. Er zijn al verschillende bendes die actief zijn in onderdelendiefstal opgepakt in Oost-Europa.” Hermans denkt dat deze bendes de komende jaren zeer actief blijven. “Op de zwarte markt blijft er vraag naar, mensen willen graag een goedkope vervanging van beschadigde onderdelen. Of ze willen gewoon het nieuwste wat er verkrijgbaar is” , aldus Hermans.

Imagoschade

In de praktijk blijkt nog altijd dat veel ondernemers de schade onderschatten. Hoewel de schade aan auto's of aan bijvoorbeeld het pand door de verzekeraar vergoed wordt, is er vaak ook indirecte schade: gevolgschade en imagoschade. Hermans: “Stel dat er bij dertig auto's de ruiten zijn ingetikt en navigatiesystemen gestolen. Het autobedrijf moet dan aan dertig klanten vertellen dat de levering langer duurt. Deze klanten hebben misschien een tijdelijke auto van het autobedrijf, die ze langer nodig hebben. De fabrikant kan het onderdeel niet altijd snel leveren. Monteurs van het autobedrijf moeten dertig auto's repareren. De klanten krijgen vervolgens een auto die al eens is opengebroken, typisch een verhaal dat het goed doet op feestjes of social media. De indirecte schade kan dus gigantisch zijn.”

Zowel bij Visscher als Story zijn nieuwe maatregelen genomen om inbraak tegen te gaan. Na de diefstal besloot Visscher opnieuw maatregelen te nemen. “Wij gaan een bewegingsafhankelijke camera installeren die doorgeschakeld is naar een centrale. Als er dan iemand 's nachts het terrein betreedt, krijgt de centrale meteen een seintje en kan er snel actie genomen worden.” Visscher hoopt ook op medewerking van gemeente en politie om de procedures bij diefstal te verbeteren. “Ik vind dat de politie camerabeelden zo snel mogelijk na een inbraak moet bekijken. Verder moet er 's nachts meer preventief gecontroleerd worden. Vooral busjes verdienen extra aandacht, die worden gebruikt om grotere onderdelen in te vervoeren” , stelt Visscher. Ook bij Story werden – in overleg met zijn verzekeraar Bovemij – maatregelen genomen. “Wij hebben nu een zeer geavanceerd beveiligingssysteem geïnstalleerd en kunnen via een app realtime meekijken op de dealervestigingen. Ook werken we met groen licht dat dieven vervelend vinden”, vertelt Theuws. “Het houdt de inbrekers niet weg, maar zij zien ook dat wij uitgebreide maatregelen hebben genomen. We hebben dit jaar al een heterdaad gehad, maar waren helaas te laat om de dieven aan te houden. Het is en blijft heel moeilijk om poging tot inbraak te voorkomen, maar we hopen door de genomen maatregelen in ieder geval de schade te kunnen beperken.”

Preventietips

1) Plaats zoveel mogelijk auto's binnen. Onderdelendiefstal vindt vooral buiten plaats.

2) Demonteer onderdelen zoals airbags en navigatiesystemen preventief en monteer deze pas vlak voor de levering. Bewaar de onderdelen in een goed beveiligd magazijn.

3) Zet wielsloten op de auto's. Lichtmetalen velgen blijven populair bij dieven.

4) Plaats camera's die beweging detecteren en die doorgeschakeld zijn met een alarmcentrale voor alarmopvolging.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Criminelen vooral gek op onderdelen | Automotive Online
Ooost-Europese bendes gaan steeds professioneler op hun doel af

Criminelen vooral gek op onderdelen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De autobranche voert momenteel een heftige strijd met professionele inbrekers. Voornamelijk Midden -en Oost-Europese bendes gaan steeds professioneler te werk en laten zich niet snel afschrikken. De schade loopt in de miljoenen. Eén van de autobedrijven die dit jaar gedupeerd werd, is dealerholding Visscher in Culemborg. In mei werden daar van zestien auto's de wielen gestolen, 64 stuks in totaal, allemaal lichtmetalen velgen. De schade aan de auto's zelf was relatief klein, de gevolgschade moet niet onderschat worden. DGA Henk Visscher vertelt dat het buitenterrein op het moment van diefstal beveiligd was met een hekwerk en een camera. “Op advies van onze verzekeraar hadden we de camera op ons pand gericht. De dieven wisten ons terrein op te komen en buiten beeld van de camera's te blijven. Ze konden ongestoord hun gang gaan. De politie heeft de daders nog niet kunnen pakken.”

Donkere maanden

Een ander bedrijf dat vorig jaar hard getroffen werd, is BMW-dealer Story. Zestig auto's werden gestript: schade een half miljoen euro. Het buitenterrein beschermen met een hekwerk bleek onvol doende, het hek onder stroom zetten eveneens. “Ze leggen er matrassen over of graven er onderdoor” , zegt directeur Eric Theuws. Ook Visscher nam voorzorgsmaatregelen. “Samen met andere ondernemers gevestigd op het bedrijventerrein Pavijen heb ik tien jaar geleden de Stichting Collectieve Beveiliging Pavijen opgericht. Wij werken samen met gemeente, politie en brandweer om ons terrein schoon, heel en veilig te houden. Een goede uitstraling van het terrein is belangrijk, daardoor trekt het minder snel ongure types aan. Toch was het onvoldoende om inbraak te voorkomen.” Voor verzekeraars vormen de inbraken een grote schadelast. Paul Hermans, senior riskmanager bij verzekeringsmaatschappij Bovemij signaleert een aantal trends. “Een eerste trend is dat het aantal onderdelendiefstallen toeneemt. Hoe vaak het voorkomt varieert sterk: soms krijgen we een aantal weken geen meldingen, dan ineens vier tot zes in één week. Vooral in de donkere maanden, van september tot maart/april, slaan dieven hun slag.” Exacte cijfers over de frequentie en schadebedragen kan Hermans niet noemen. Wel geeft hij aan dat de schadelast voor onderdelen inmiddels hoger is dan voor auto's zelf (in het jaarverslag van Bovemij meldt het bedrijf dat de toegenomen diefstal van onderdelen en vooral e-bikes de winst drukt). “Dit heeft deels te maken met het aantal betrokken auto's per diefstal. Bij autodiefstal gaat het vaak om één auto die gestolen wordt, vaak tijdens een proefrit of verhuurperiode. Maar bij onderdelendiefstal worden vaak wel twintig tot dertig auto's tegelijkertijd onder handen genomen. Met een schadebedrag van duizend tot 10 duizend euro per auto, afhankelijk van de hoeveelheid schade en het merk, kan het totaalbedrag oplopen tot ver over de honderdduizend euro. Als verzekeraar draaien wij op voor deze financiële schade.”

‘De politie moet meer preventief controleren.’

Zwarte markt

De verzekeraar heeft geen pasklaar antwoord op de inbraakgolf. Bendes uit Midden- en Oost- Europa worden steeds professioneler. “Ze weten alarmsystemen te ontwijken of stelen auto's zonder alarm. En ze kijken waar de dode hoek is van de camera's op een terrein. Helaas wordt de dief zelden opgepakt.” Steeds vaker worden hightech elektronische onderdelen gestolen, zoals leden Xenon-koplampen, navigatiesystemen en digitale tellersystemen. “Er is veel kennis nodig om deze onderdelen in een auto te monteren. Wij hebben een sterk vermoeden dat bendes uit Midden- en Oost-Europa de spullen daar verkopen op de zwarte markt. De aantallen zijn te hoog om allemaal verkocht te kunnen worden in Nederland. Er zijn al verschillende bendes die actief zijn in onderdelendiefstal opgepakt in Oost-Europa.” Hermans denkt dat deze bendes de komende jaren zeer actief blijven. “Op de zwarte markt blijft er vraag naar, mensen willen graag een goedkope vervanging van beschadigde onderdelen. Of ze willen gewoon het nieuwste wat er verkrijgbaar is” , aldus Hermans.

Imagoschade

In de praktijk blijkt nog altijd dat veel ondernemers de schade onderschatten. Hoewel de schade aan auto's of aan bijvoorbeeld het pand door de verzekeraar vergoed wordt, is er vaak ook indirecte schade: gevolgschade en imagoschade. Hermans: “Stel dat er bij dertig auto's de ruiten zijn ingetikt en navigatiesystemen gestolen. Het autobedrijf moet dan aan dertig klanten vertellen dat de levering langer duurt. Deze klanten hebben misschien een tijdelijke auto van het autobedrijf, die ze langer nodig hebben. De fabrikant kan het onderdeel niet altijd snel leveren. Monteurs van het autobedrijf moeten dertig auto's repareren. De klanten krijgen vervolgens een auto die al eens is opengebroken, typisch een verhaal dat het goed doet op feestjes of social media. De indirecte schade kan dus gigantisch zijn.”

Zowel bij Visscher als Story zijn nieuwe maatregelen genomen om inbraak tegen te gaan. Na de diefstal besloot Visscher opnieuw maatregelen te nemen. “Wij gaan een bewegingsafhankelijke camera installeren die doorgeschakeld is naar een centrale. Als er dan iemand 's nachts het terrein betreedt, krijgt de centrale meteen een seintje en kan er snel actie genomen worden.” Visscher hoopt ook op medewerking van gemeente en politie om de procedures bij diefstal te verbeteren. “Ik vind dat de politie camerabeelden zo snel mogelijk na een inbraak moet bekijken. Verder moet er 's nachts meer preventief gecontroleerd worden. Vooral busjes verdienen extra aandacht, die worden gebruikt om grotere onderdelen in te vervoeren” , stelt Visscher. Ook bij Story werden – in overleg met zijn verzekeraar Bovemij – maatregelen genomen. “Wij hebben nu een zeer geavanceerd beveiligingssysteem geïnstalleerd en kunnen via een app realtime meekijken op de dealervestigingen. Ook werken we met groen licht dat dieven vervelend vinden”, vertelt Theuws. “Het houdt de inbrekers niet weg, maar zij zien ook dat wij uitgebreide maatregelen hebben genomen. We hebben dit jaar al een heterdaad gehad, maar waren helaas te laat om de dieven aan te houden. Het is en blijft heel moeilijk om poging tot inbraak te voorkomen, maar we hopen door de genomen maatregelen in ieder geval de schade te kunnen beperken.”

Preventietips

1) Plaats zoveel mogelijk auto's binnen. Onderdelendiefstal vindt vooral buiten plaats.

2) Demonteer onderdelen zoals airbags en navigatiesystemen preventief en monteer deze pas vlak voor de levering. Bewaar de onderdelen in een goed beveiligd magazijn.

3) Zet wielsloten op de auto's. Lichtmetalen velgen blijven populair bij dieven.

4) Plaats camera's die beweging detecteren en die doorgeschakeld zijn met een alarmcentrale voor alarmopvolging.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.