Spiegel aan de wand

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN chef redactie Autoweek

Hoe deze auto te typeren?

Saai maar degelijk, zoiets?

Ja, dat kun je wel zeggen. Hij heeft een typisch Skoda-design, dus geen fratsen. En hij rijdt zoals hij eruitziet: strak en goed.

Hoe bevalt jullie dat Mirror Link-systeem?

Bij onze eerste kennismaking werkte het niet goed. Binnenkort gaan we langer met de Fabia rijden, dus het systeem krijgt een herkansing.

Kan de auto volgens jullie de concurrentie aan met rivalen als de Peugeot 208, Renault Clio en dergelijke?

Zeker. Hij is wat comfortabeler dan die twee, en qua motoren heeft hij zijn zaakjes ook goed voor elkaar.

De Fabia heeft een typisch Skoda- design, dus geen fratsen.

FRANK VAN KLINK DIRECTEUR XLLEASE

Pon meldt dat er alleen 20%-versies komen, maar later volgend jaar komt een 14%-versie. Hoe belangrijk is die variant?

Die bepaalt of je een top-10 of top-3 speler wordt. Vanaf de zomer kan Skoda in ieder geval een Combi leveren met 14% bijtelling. Dat is alleen Renault nog gelukt met de Clio Estate.

Wat zetten jullie liever in: Ibiza, Polo of Fabia?

De Polo Bluemotion blijft de favoriet. Kinderwagen mee? Dan komt de Fabia Combi in beeld. De Ibiza zit al enige tijd in de zakelijke achterhoede door de ongunstige bijtelling. Moet het ‘Spiffy’? Dan kun je een DS3 bij Citroën bestellen.

Skoda kent een topjaar, maar hoe wordt 2015?

Dat ’t minder wordt dan dit jaar staat vast, maar het helpt als de Tsjechen de laatste drie grammetjes CO2 van de Octavia weten af te trainen.

JOOST KLAREN restwaardespecialist bij Autotelex

Een Skoda: appeltje-eitje dus om de restwaarde te bepalen?

Nee, juist Skoda is altijd een flinke uitdaging. Export is erg bepalend voor de restwaarden bij Skoda, maar ook modelwisselingen en de invloed van de restwaarden op het vorige model zijn niet altijd logisch.

Hoe verhoudt de Fabia zich tot zijn VW-familie?

Alleen een directe vergelijking met de Ibiza is mogelijk. Beide auto’s zijn vrijwel identiek geprijsd. De huidige Fabia (uit 2007, met een lichte facelift in 2010) verkoopt beter dan de ‘nieuwe’ (2012) Ibiza. Vanwege de leeftijd van de Ibiza is het restwaardevoordeel voor de Fabia.

En ten opzichte van de 208, Clio en Fiesta?

Skoda is populair in de export, en de restwaarde ontwikkelt zich navenant – er is geen angst voor een overschot op de Nederlandse markt met de daarbij behorende restwaarden. Die blijft hoger dan van dit trio, met de Fiesta het dichtst in de buurt.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Spiegel aan de wand | Automotive Online

Spiegel aan de wand

Redactie Redactie
• Laatste update:

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STÉPHAN VERMEULEN chef redactie Autoweek

Hoe deze auto te typeren?

Saai maar degelijk, zoiets?

Ja, dat kun je wel zeggen. Hij heeft een typisch Skoda-design, dus geen fratsen. En hij rijdt zoals hij eruitziet: strak en goed.

Hoe bevalt jullie dat Mirror Link-systeem?

Bij onze eerste kennismaking werkte het niet goed. Binnenkort gaan we langer met de Fabia rijden, dus het systeem krijgt een herkansing.

Kan de auto volgens jullie de concurrentie aan met rivalen als de Peugeot 208, Renault Clio en dergelijke?

Zeker. Hij is wat comfortabeler dan die twee, en qua motoren heeft hij zijn zaakjes ook goed voor elkaar.

De Fabia heeft een typisch Skoda- design, dus geen fratsen.

FRANK VAN KLINK DIRECTEUR XLLEASE

Pon meldt dat er alleen 20%-versies komen, maar later volgend jaar komt een 14%-versie. Hoe belangrijk is die variant?

Die bepaalt of je een top-10 of top-3 speler wordt. Vanaf de zomer kan Skoda in ieder geval een Combi leveren met 14% bijtelling. Dat is alleen Renault nog gelukt met de Clio Estate.

Wat zetten jullie liever in: Ibiza, Polo of Fabia?

De Polo Bluemotion blijft de favoriet. Kinderwagen mee? Dan komt de Fabia Combi in beeld. De Ibiza zit al enige tijd in de zakelijke achterhoede door de ongunstige bijtelling. Moet het ‘Spiffy’? Dan kun je een DS3 bij Citroën bestellen.

Skoda kent een topjaar, maar hoe wordt 2015?

Dat ’t minder wordt dan dit jaar staat vast, maar het helpt als de Tsjechen de laatste drie grammetjes CO2 van de Octavia weten af te trainen.

JOOST KLAREN restwaardespecialist bij Autotelex

Een Skoda: appeltje-eitje dus om de restwaarde te bepalen?

Nee, juist Skoda is altijd een flinke uitdaging. Export is erg bepalend voor de restwaarden bij Skoda, maar ook modelwisselingen en de invloed van de restwaarden op het vorige model zijn niet altijd logisch.

Hoe verhoudt de Fabia zich tot zijn VW-familie?

Alleen een directe vergelijking met de Ibiza is mogelijk. Beide auto’s zijn vrijwel identiek geprijsd. De huidige Fabia (uit 2007, met een lichte facelift in 2010) verkoopt beter dan de ‘nieuwe’ (2012) Ibiza. Vanwege de leeftijd van de Ibiza is het restwaardevoordeel voor de Fabia.

En ten opzichte van de 208, Clio en Fiesta?

Skoda is populair in de export, en de restwaarde ontwikkelt zich navenant – er is geen angst voor een overschot op de Nederlandse markt met de daarbij behorende restwaarden. Die blijft hoger dan van dit trio, met de Fiesta het dichtst in de buurt.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.