Onderdelenleverancier LKQ Fource stapt in reparatie EV-batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ceo Arnd Franz kondigde in Wenen aan dat LKQ in accureparatie stapt. (Foto: LKQ Fource)

Onderdelenleverancier LKQ stapt in de markt van recycling voor tractiebatterijen. Dat meldt het via een persbericht. Met de Universiteit van Aken is hiervoor onderzoek gedaan naar de reparatie en herfabricage van batterijen. “Een volledig gesloten kringloop levert de grootste kostenbesparing op en minimaliseert de CO2-uitstoot, waarbij het belang van batterijreparatie en -revisie wordt benadrukt. Recycling van grondstoffen blijft belangrijk, maar moet alleen als laatste redmiddel worden overwogen”, zo concluderen de onderzoekers.

Universiteit van Aken

Ceo Arnd Franz van LKQ zegt over de plannen: “Wij willen de eerste zijn die elektrificatie op de onafhankelijke aftermarket brengt. Onze samenwerking met de universiteit van Aken is een cruciaal onderdeel van onze strategie om diagnostiek, reverse logistics, reparatie en recycling van tractiebatterijen aan te bieden.”Op het Nationaal Automotive Congres geeft Marcel Karlas, sales director Aftermarket bij LKQ, een presentatie over de kansen in de aftermarket.

Met welke specifieke services of producten de intrede in de markt gedaan wordt, is nog niet zeker. Wel zegt de onderdelenleverancier dat het doel van LKQ is om oplossingen te bieden “voor de uitdagingen van de werkplaats van de toekomst”. Zo is de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s een stuk lager dan van brandstofauto’s.

Opknapbeurt

LKQ verwacht een sterke toename van batterij-elektrische auto’s in de aftermarket vanaf 2028, wanneer een aanzienlijk deel buiten de fabrieksgarantie komt te vallen en de onafhankelijke werkplaatsen binnenkomt. “We verwachten tegen 2030 ongeveer 34 miljoen geïnstalleerde batterijen in het batterij-elektrische wagenpark in Europa,” stelt Christoph Schön, manager E-Mobility Innovation bij LKQ Europe. “De tractiebatterij is het meest waardevolle onderdeel van een batterij-elektrisch voertuig en zal naar verwachting 10 tot 14 jaar meegaan voordat zij moet worden vervangen. Op dat moment is er in veel situaties nog steeds sprake van een niet-gesloten batterijkringloop, wat leidt tot materiaalverspilling en kostbare afvalverwerking. Volgens de huidige schattingen zullen tegen het einde van het decennium ongeveer 1,3 miljoen batterijen per jaar terugkomen van de weg als gevolg van defecten”, aldus Schön.

LKQ verwacht dat deze terugname vanaf dat moment oploopt met 30 procent per jaar. Deze accu’s moeten worden gediagnosticeerd en vervolgens gerepareerd of vervangen. “Het hele batterijsysteem vervangen is een dure aangelegenheid”, stelt Schön. “Wij willen passende en duurzame oplossingen kunnen aanbieden zodat de de bestuurder van een elektrische auto niet hoeft te investeren in een nieuwe accu voor een 10 jaar oud voertuig, maar voor een fractie van de kosten een reparatie of opknapbeurt van de accu kan krijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Onderdelenleverancier LKQ Fource stapt in reparatie EV-batterijen | Automotive Online

Onderdelenleverancier LKQ Fource stapt in reparatie EV-batterijen

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Ceo Arnd Franz kondigde in Wenen aan dat LKQ in accureparatie stapt. (Foto: LKQ Fource)

Onderdelenleverancier LKQ stapt in de markt van recycling voor tractiebatterijen. Dat meldt het via een persbericht. Met de Universiteit van Aken is hiervoor onderzoek gedaan naar de reparatie en herfabricage van batterijen. “Een volledig gesloten kringloop levert de grootste kostenbesparing op en minimaliseert de CO2-uitstoot, waarbij het belang van batterijreparatie en -revisie wordt benadrukt. Recycling van grondstoffen blijft belangrijk, maar moet alleen als laatste redmiddel worden overwogen”, zo concluderen de onderzoekers.

Universiteit van Aken

Ceo Arnd Franz van LKQ zegt over de plannen: “Wij willen de eerste zijn die elektrificatie op de onafhankelijke aftermarket brengt. Onze samenwerking met de universiteit van Aken is een cruciaal onderdeel van onze strategie om diagnostiek, reverse logistics, reparatie en recycling van tractiebatterijen aan te bieden.”Op het Nationaal Automotive Congres geeft Marcel Karlas, sales director Aftermarket bij LKQ, een presentatie over de kansen in de aftermarket.

Met welke specifieke services of producten de intrede in de markt gedaan wordt, is nog niet zeker. Wel zegt de onderdelenleverancier dat het doel van LKQ is om oplossingen te bieden “voor de uitdagingen van de werkplaats van de toekomst”. Zo is de onderhoudsbehoefte van elektrische auto’s een stuk lager dan van brandstofauto’s.

Opknapbeurt

LKQ verwacht een sterke toename van batterij-elektrische auto’s in de aftermarket vanaf 2028, wanneer een aanzienlijk deel buiten de fabrieksgarantie komt te vallen en de onafhankelijke werkplaatsen binnenkomt. “We verwachten tegen 2030 ongeveer 34 miljoen geïnstalleerde batterijen in het batterij-elektrische wagenpark in Europa,” stelt Christoph Schön, manager E-Mobility Innovation bij LKQ Europe. “De tractiebatterij is het meest waardevolle onderdeel van een batterij-elektrisch voertuig en zal naar verwachting 10 tot 14 jaar meegaan voordat zij moet worden vervangen. Op dat moment is er in veel situaties nog steeds sprake van een niet-gesloten batterijkringloop, wat leidt tot materiaalverspilling en kostbare afvalverwerking. Volgens de huidige schattingen zullen tegen het einde van het decennium ongeveer 1,3 miljoen batterijen per jaar terugkomen van de weg als gevolg van defecten”, aldus Schön.

LKQ verwacht dat deze terugname vanaf dat moment oploopt met 30 procent per jaar. Deze accu’s moeten worden gediagnosticeerd en vervolgens gerepareerd of vervangen. “Het hele batterijsysteem vervangen is een dure aangelegenheid”, stelt Schön. “Wij willen passende en duurzame oplossingen kunnen aanbieden zodat de de bestuurder van een elektrische auto niet hoeft te investeren in een nieuwe accu voor een 10 jaar oud voertuig, maar voor een fractie van de kosten een reparatie of opknapbeurt van de accu kan krijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.