5 vragen aan Bernard de Graaf, managing director van Rupro Beheer

De Graaf (Rupro): ‘We zijn goed uit 2020 gekomen, ondanks omzetschade door corona’

5 vragen aan • De omzet van beheermaatschappij Rupro Beheer stond in het afgelopen jaar vanwege corona onder druk. Automotive stelde 5 vragen aan managing director Bernard de Graaf die tevreden terugkijkt, omdat het bedrijf dankzij een sterke tweede helft van 2020 zwarte cijfers wist te schrijven.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bernard de Graaf, managing director van beheermaatschappij Rupro Beheer. (Rupro)

Rupro Beheer, moedermaatschappij van onder andere Rema Tip Top Nederland en equipmentleveranciers Explora, MahaExplora en Brekupa, heeft over 2020 een operationeel resultaat behaald van 12 miljoen euro (+12,6%). In 2019 bedroeg het operationeel resultaat 10,9 miljoen euro. De omzet kwam echter onder druk te staan in het afgelopen jaar en daalde met 6,6 procent naar 124 miljoen euro.  Dat blijkt uit de jaarcijfers van de beheermaatschappij. Zonder de coronapandemie zou de omzet hoger zijn geweest, stelt managing director Bernard de Graaf van Rupro Beheer. “Begin 2020 maakten wij nog de prognose dat we een kwart van onze omzet zouden inleveren. Toch zijn we er ondanks de negatieve sfeer goed uitgekomen en presteerden wij boven verwachting”, aldus De Graaf.

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar doorstaan?

“Ook voor ons was het een onzekere tijd, omdat er minder nieuwe auto’s zijn verkocht. Daarentegen zijn de verkopen van occasions wel doorgelopen. Onze orderportefeuille was eind 2019 nog goed gevuld, waardoor wij begin 2020 konden uitleveren wat we nog hadden. Sales maakte echter een moeilijke periode door, met name in het eerste half jaar omdat het lastig was om klanten te bezoeken. Dankzij de versoepelingen van de overheid konden wij onze omzet in de tweede helft van 2020 op niveau houden. Wel hebben wij met name als het gaat om personeel op de kosten moeten besparen, wat betekent dat niet alle aflopende contracten verlengd zijn.”

Welke impact had corona op de investeringen van autobedrijven?

“Dealers en grossiers die toekomstgericht zijn durfden desondanks wel te investeren in equipment en de werkplaatsinrichting. En doordat met name het onderhoud aan auto’s doorging, is de aftermarket niet zo zwaar getroffen als bijvoorbeeld de horeca. Wij hebben zeker niet geprofiteerd van corona, maar ondanks de negatieve sfeer die er zeker tijdens de eerste coronagolf heerste zijn wij er goed uitgekomen. Sterker nog, begin 2020 maakten wij de prognose dat wij een kwart van onze omzet zouden verliezen. Dat hebben we later bij kunnen stellen.”

Wat verwacht jij voor dit jaar en 2022?

“Vooralsnog is het lastig om in te schatten welke impact corona nog gaat hebben op de aftermarket en automotive in zijn geheel. Zo stijgen de grondstoffenprijzen en zijn de leveringen momenteel minder betrouwbaar dan voorheen. Soms is het zelfs de vraag of je überhaupt je producten geleverd krijgt.”

Welke trends neem jij waar?

“Autobedrijven gaan investeren in de toekomst, waarbij zij dat met name doen in kalibratie apparatuur voor rijhulpsystemen zoals ADAS, quick-scansystemen om service beter te kunnen verkopen en de roetdeeltjesteller die benodigd is voor de apk-keuring van auto’s met een dieselmotor. Let wel, dat zijn investeringen voor de korte termijn. Op de langere termijn moeten ondernemers zich gaan afvragen waar autobedrijven in de toekomst naartoe gaan. Dat is al langer onderwerp van gesprek in de automotive, maar vooralsnog blijft dat nog abstract. Daarom onderzoeken wij nu zelf hoe wij onze bedrijfsvoering daarop kunnen toespitsen.”Automotive maakte eerder een rondgang langs de equipmentbranche, waarin de bedrijven aangaven wat op dat moment de beste investering was om te doen.

Denk je dan aan schaalvergroting?

“Binnen equipment heeft dat voor ons geen meerwaarde. Als dochterbedrijf van Rema Tip Top AG, leverancier van wielservicematerialen, zijn wij al vertegenwoordigd in het buitenland. Zo ook in België, maar verder dan de Benelux reiken onze ambities niet. Duitsland is dan ook geen optie. Onze industriële tak zou wellicht kunnen uitbreiden, maar consolidatie in equipment is voor ons overbodig. Wat onze klanten betreft zie je zowel bij dealerbedrijven als de grossiers dat de schaalvergroting door gaat, waardoor het aantal klanten afneemt. Dat heeft natuurlijk ook zijn effect op onze marges, omdat de grotere spelers natuurlijk volumevoordeel willen bedingen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

De Graaf (Rupro): ‘We zijn goed uit 2020 gekomen, ondanks omzetschade door corona’ | Automotive Online
5 vragen aan Bernard de Graaf, managing director van Rupro Beheer

De Graaf (Rupro): ‘We zijn goed uit 2020 gekomen, ondanks omzetschade door corona’

5 vragen aan • De omzet van beheermaatschappij Rupro Beheer stond in het afgelopen jaar vanwege corona onder druk. Automotive stelde 5 vragen aan managing director Bernard de Graaf die tevreden terugkijkt, omdat het bedrijf dankzij een sterke tweede helft van 2020 zwarte cijfers wist te schrijven.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bernard de Graaf, managing director van beheermaatschappij Rupro Beheer. (Rupro)

Rupro Beheer, moedermaatschappij van onder andere Rema Tip Top Nederland en equipmentleveranciers Explora, MahaExplora en Brekupa, heeft over 2020 een operationeel resultaat behaald van 12 miljoen euro (+12,6%). In 2019 bedroeg het operationeel resultaat 10,9 miljoen euro. De omzet kwam echter onder druk te staan in het afgelopen jaar en daalde met 6,6 procent naar 124 miljoen euro.  Dat blijkt uit de jaarcijfers van de beheermaatschappij. Zonder de coronapandemie zou de omzet hoger zijn geweest, stelt managing director Bernard de Graaf van Rupro Beheer. “Begin 2020 maakten wij nog de prognose dat we een kwart van onze omzet zouden inleveren. Toch zijn we er ondanks de negatieve sfeer goed uitgekomen en presteerden wij boven verwachting”, aldus De Graaf.

Hoe hebben jullie het afgelopen jaar doorstaan?

“Ook voor ons was het een onzekere tijd, omdat er minder nieuwe auto’s zijn verkocht. Daarentegen zijn de verkopen van occasions wel doorgelopen. Onze orderportefeuille was eind 2019 nog goed gevuld, waardoor wij begin 2020 konden uitleveren wat we nog hadden. Sales maakte echter een moeilijke periode door, met name in het eerste half jaar omdat het lastig was om klanten te bezoeken. Dankzij de versoepelingen van de overheid konden wij onze omzet in de tweede helft van 2020 op niveau houden. Wel hebben wij met name als het gaat om personeel op de kosten moeten besparen, wat betekent dat niet alle aflopende contracten verlengd zijn.”

Welke impact had corona op de investeringen van autobedrijven?

“Dealers en grossiers die toekomstgericht zijn durfden desondanks wel te investeren in equipment en de werkplaatsinrichting. En doordat met name het onderhoud aan auto’s doorging, is de aftermarket niet zo zwaar getroffen als bijvoorbeeld de horeca. Wij hebben zeker niet geprofiteerd van corona, maar ondanks de negatieve sfeer die er zeker tijdens de eerste coronagolf heerste zijn wij er goed uitgekomen. Sterker nog, begin 2020 maakten wij de prognose dat wij een kwart van onze omzet zouden verliezen. Dat hebben we later bij kunnen stellen.”

Wat verwacht jij voor dit jaar en 2022?

“Vooralsnog is het lastig om in te schatten welke impact corona nog gaat hebben op de aftermarket en automotive in zijn geheel. Zo stijgen de grondstoffenprijzen en zijn de leveringen momenteel minder betrouwbaar dan voorheen. Soms is het zelfs de vraag of je überhaupt je producten geleverd krijgt.”

Welke trends neem jij waar?

“Autobedrijven gaan investeren in de toekomst, waarbij zij dat met name doen in kalibratie apparatuur voor rijhulpsystemen zoals ADAS, quick-scansystemen om service beter te kunnen verkopen en de roetdeeltjesteller die benodigd is voor de apk-keuring van auto’s met een dieselmotor. Let wel, dat zijn investeringen voor de korte termijn. Op de langere termijn moeten ondernemers zich gaan afvragen waar autobedrijven in de toekomst naartoe gaan. Dat is al langer onderwerp van gesprek in de automotive, maar vooralsnog blijft dat nog abstract. Daarom onderzoeken wij nu zelf hoe wij onze bedrijfsvoering daarop kunnen toespitsen.”Automotive maakte eerder een rondgang langs de equipmentbranche, waarin de bedrijven aangaven wat op dat moment de beste investering was om te doen.

Denk je dan aan schaalvergroting?

“Binnen equipment heeft dat voor ons geen meerwaarde. Als dochterbedrijf van Rema Tip Top AG, leverancier van wielservicematerialen, zijn wij al vertegenwoordigd in het buitenland. Zo ook in België, maar verder dan de Benelux reiken onze ambities niet. Duitsland is dan ook geen optie. Onze industriële tak zou wellicht kunnen uitbreiden, maar consolidatie in equipment is voor ons overbodig. Wat onze klanten betreft zie je zowel bij dealerbedrijven als de grossiers dat de schaalvergroting door gaat, waardoor het aantal klanten afneemt. Dat heeft natuurlijk ook zijn effect op onze marges, omdat de grotere spelers natuurlijk volumevoordeel willen bedingen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.