Riva-eigenaar Van der Kallen: ‘Overname KAV Autoverhuur jaagt verdere verbreding activiteiten aan’
De coronacrisis heeft dealerholding Riva geen pijn gedaan. Het bedrijf, moeder van onder meer Wittebrug Lease en Davo, realiseerde de hoogste winst in zijn bestaan. De winst na belastingen steeg van 5,0 naar 7,3 miljoen euro (+46%). De omzet steeg met iets minder dan één procent naar 373 miljoen euro. Eigenaar Mark van der Kallen verwacht een voor 2021 een minder goed resultaat en omdat op lange termijn de markt voor onderhoud en verkoop blijvend onder druk staat, blijft hij zoeken naar verbreding van zijn activiteiten. De overname van KAV Autoverhuur past goed in die strategie, vertelt Van der Kallen aan Automotive.
Waarom is verbreding een van de speerpunten?
“We willen ook in een neergaande markt winstgevend blijven. De opkomst van elektrische auto’s, private lease en online sales zetten de marges onder druk en zorgen ook voor een structurele afname in aftersalesomzet. Een ander punt is dat we zeer afhankelijk zijn van het productgamma en het commerciële beleid van onze leveranciers. We hebben daarbij weinig grip op het beleid van de fabrikanten waar we mee werken. We denken dit deels op te kunnen vangen door het verlagen van de vaste lasten, de uitbreiding van onze eigen online activiteiten en private leasevloot. Ook investeren we in andere activiteiten, zoals het verkopen, bouwen en installeren van laadpalen. Zo denken we eventuele toekomstige omzetdalingen in het dealerbedrijf te compenseren.”
De omzetten per divisie (na eliminatie van intercompany-omzet):
De wens tot verbreding is dus de belangrijkste reden dat je KAV Autoverhuur gekocht hebt?
“Dat past in ons beleid. Met KAV voegen we nieuwe activiteiten toe. KAV is een landelijk label met een aanzienlijke naamsbekendheid en is naast bestelwagens gespecialiseerd in specifieke voertuigen, zoals bakwagens, koelwagens, trailers en opleggers. Voor de duidelijkheid: We hebben alleen KAV autoverhuur overgenomen van KAV Holding, dat zelf nog andere activiteiten heeft.”
Wij hebben zeker de ambitie uit te breiden met de Stellantis-merken
“De komende tijd gaan we de vloot vernieuwen en het vestigingsbeleid optimaliseren. We willen landelijk actief blijven, maar willen dat in principe vanuit een stuk of zeven vestigingen doen. KAV bedient een markt waarin afstand een minder grote rol speelt. Bedrijven huren al snel een voertuig voor een periode van een paar weken tot een paar maanden waardoor beschikbaarheid belangrijker is dan locatie. Door kostenefficiënt te werken kunnen we concurrerende prijzen bieden. Ik sluit niet uit dat we op termijn franchisenemers aanstellen.”
Moet KAV ook de bestaande Wittebrug-activiteiten een boost geven?
“Dat is niet het uitgangspunt. Het moet vooral een gezond bedrijf zijn dat een bijdrage levert aan het groepsresultaat. Daar komt wel bij dat wij voor onze klanten zoveel mogelijk een one stop shop-concept willen bieden, waar ze tegen goede condities kunnen huren. Dat biedt kansen voor verbreding. We willen zelf KAV-voertuigen gaan ombouwen. We hebben nu nog geen carrosseriebouwer in de groep, maar door de overname van KAV is daar wel ruimte voor. We doen nu al veel ombouw, maar kunnen daarin nog wel groeien. KAV fungeert als aanjager daarvoor. Verder zijn we financieel sterk en hebben we met Wittebrug Lease de mogelijkheid om versneld de vloot van KAV te vernieuwen. En de fabrikanten waar we mee werken zullen een groot deel van de nieuwe vloot leveren.”
Een van deze fabrikanten, Stellantis, is bezig zijn netwerk te reorganiseren. De importeur wil naar minder en grotere partners. Hebben jullie ambities om uit te breiden met de Stellantis-merken?
“Die ambities hebben we zeker. Door de overname van Preuninger, waardoor we nu ook Hyundai voeren, zijn we nu naast Peugeot ook met de FCA-merken actief. We zijn nu met meerdere partijen zoals de importeur en andere dealers in gesprek. Het is nog te vroeg om daar al inhoudelijk op in te gaan, maar ik heb alle vertrouwen dat deze puzzel uiteindelijk gelegd zal worden. Los van Stellantis sluiten we ook groei met andere merken niet uit.” Lees ook: Dealerpuzzel Stellantis zorgt voor hoofdbrekens
Tot slot: hoeveel zorgen heb je over de gevolgen van de coronacrisis en het mondiale tekort aan microchips?
“Door het chiptekort kan de totale verkoop dit jaar toch wel gaan tegenvallen. We schatten de gevolgen van de coronapandemie dit jaar kleiner is dan dat vorig jaar het geval was. De omzet zal dit jaar in lijn zijn met die van vorig jaar, maar we houden rekening met een daling van het resultaat.” Riva Holding staat op plek 10 in de Automotive Dealerholding Top 60 en Wittebrug lease op plek 16 in de Leasemaatschappij Top 60. Bestel de uitgaves hier.