Groupauto lanceert grossiersformule Allparts
Grossiersorganisatie Groupauto Nederland (GAN) introduceert vandaag de grossiersformule Allparts. Dat maakt GAN zojuist bekend. “Na een lang strategisch project zijn alle elementen van onze samenwerking beetgepakt. Een nieuwe huisstijl en nieuwe naam zijn daar een onderdeel van: onze uitstraling is nu hetzelfde als bij de andere onafhankelijke Groupauto grossiers in landen om ons heen. Als de Nederlandse aandeelhouder van Groupauto International zullen we ons nadrukkelijker en actiever gaan manifesteren”, aldus Freek Blekxtoon, directeur van GAN.
Groupauto Nederland is aandeelhouder van Groupauto International en maakt in die hoedanigheid gebruik van het inkoopvoordeel van deze zogenoemde buying group. Daarnaast heeft het een raamovereenkomst met Fource. “Wij zijn een echt onafhankelijke formule: we beslissen uiteindelijk zelf waar we inkopen”, aldus Blekxtoon tegenover Automotive. “Ik denk dat grossiers dit jaar echt een keuze moeten maken: maken we onszelf afhankelijk van één van de grote twee van oorsprong Amerikaanse grossiers (LKQ of Alliance, red.) of willen we onze onafhankelijkheid behouden maar wel met het inkoopvoordeel van een grote inkoopcombinatie en een landelijke uitstraling? Wij bieden dat laatste aan, waarbij we samenwerking met deze twee grote leveranciers zeker niet uitsluiten.”
Erbij en eraf
GAN heeft 45 grossiers, die bijna allemaal al hebben aangegeven over te stappen op Allparts. Voor dit jaar is er niet zozeer de ambitie om te groeien met de nieuwe formule, zegt Blekxtoon. “Er zal een aantal grossiers bijkomen, maar misschien valt er ook een aantal af omdat het een strakke franchiseformule is. Het voornaamste doel is het borgen van de onafhankelijkheid, maar wél met een gezamenlijke, professionele uitstraling die past in deze tijd waarin een groot deel van de mobiliteit verzakelijkt.”
Inmiddels hebben ook LKQ (met LKQ Fource) en Alliance Automotive (met Precisium) een nieuwe huisstijl voor onafhankelijke grossiers geïntroduceerd. “Wij waren er al mee begonnen”, reageert Blekxtoon, “maar brengen het naar buiten nu iedereen aan boord is en de huisstijl al vrijwel overal is geïmplementeerd. Onze grossiers laten dus een mooi staaltje eensgezindheid en slagkracht zien. Wij zijn een coöperatie, dus de formule is van de grossiers zelf.”