Autobedrijven meer tevreden over garageformules

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Technische ondersteuning is de belangrijkste redvoor aansluiting bij een formule. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijven zijn over het algemeen zeer tevreden over de garageformule waar ze bij zijn aangesloten. De gemiddelde waardering wordt uitgedrukt in een rapportcijfer van 7,8 en dat is een tiende punt hoger dan in 2018. Dat blijkt uit de nieuwe Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. De helft van de formules scoort minimaal een 8. Geen enkele formule een onvoldoende kreeg toebedeeld, meldt Bovag.

In totaal deden 807 respondenten (inclusief niet-Bovag-leden) mee aan het onderzoek. CarProf voert de lijst aan met een 8,6 en daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.  

Zakelijke markt

Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9. Automotive rangschikt ieder jaar de formules per leverancier. Bekijk het overzicht hier.

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus ook betrekking op dat feit hebben, schrijft Bovag. De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 procentpunt ten opzichte van 2018.

Accuraatheid

De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3 procentpunt). Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Tevreden

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, is tevreden met de uitkomsten. “Al met al zijn het uitkomsten waar zowel Bovag als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij Bovag vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autobedrijven meer tevreden over garageformules | Automotive Online

Autobedrijven meer tevreden over garageformules

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Technische ondersteuning is de belangrijkste redvoor aansluiting bij een formule. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijven zijn over het algemeen zeer tevreden over de garageformule waar ze bij zijn aangesloten. De gemiddelde waardering wordt uitgedrukt in een rapportcijfer van 7,8 en dat is een tiende punt hoger dan in 2018. Dat blijkt uit de nieuwe Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (ROSA) van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven. De helft van de formules scoort minimaal een 8. Geen enkele formule een onvoldoende kreeg toebedeeld, meldt Bovag.

In totaal deden 807 respondenten (inclusief niet-Bovag-leden) mee aan het onderzoek. CarProf voert de lijst aan met een 8,6 en daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage.  

Zakelijke markt

Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9. Automotive rangschikt ieder jaar de formules per leverancier. Bekijk het overzicht hier.

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus ook betrekking op dat feit hebben, schrijft Bovag. De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 procentpunt ten opzichte van 2018.

Accuraatheid

De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3 procentpunt). Ondersteuning op het gebied van techniek wordt door 91 procent van de respondenten gezien als de belangrijkste reden om zich aan te sluiten bij een formule, gevolgd door marketingondersteuning met 89 procent.Bekijk het hele onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Tevreden

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, is tevreden met de uitkomsten. “Al met al zijn het uitkomsten waar zowel Bovag als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij Bovag vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.