Steeds meer investeringen nodig in equipment

Jaar in beeld Aftermarket | Som der deeltjes

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De Nederlandse aftermarket leek dit jaar vooral bij te komen van de consolidatieslag in eerdere jaren, toen Sator en Partspoint snel voorwaarts integreerden. De grootste overname van het jaar vond al plaats in maart: Partspoint werd gekocht door AAG, de Europese tak van het Amerikaanse Genuine Parts Company. De grootste onderdelenleverancier van het land, Sator (in handen van het Amerikaanse LKQ), lijkt na een overnamegolf klaar voor integratie. Namen als Primaparts, Rijsbergen en Veam werden omgedoopt tot Fource en medio 2021 komt er één nieuw logistiek centrum dat de vier huidige vervangt. 

Complex

Evenals onder schadeherstellers is ook op de onderhouds- en reparatiemarkt een tekort aan goed geschoold personeel. En die scholing wordt steeds belangrijker, want de voertuigen worden complexer. Denk aan het kalibreren van ADAS-systemen en de complexiteit rond het stellen van diagnoses, waarvoor wel steeds vaker hulp op afstand mogelijk is. Leveranciers leggen zich dan ook steeds meer toe op trainingen voor hun klanten. Zo lanceerden Innovam en Autoniveau onlangs een Kennisplatform EV’s, en ook de Automotive Academy en Tech360 zeggen een toenemende interesse in opleidingen te zien.

Deeltjes

Anderzijds vraagt die toenemende complexiteit ook om investeringen in equipment; en dat geldt ook voor de aanstaande introductie van de roetdeeltjesmeter in de apk. Het Nederlandse bedrijf TBA (Technisch Bureau Andriessen) is één van de fabrikanten van dit soort systemen, dus daar ging ongetwijfeld de vlag uit. Maar ook autobedrijven hoeven ondanks de vermoedelijke aanschafprijs van zo’n vijfduizend euro ook niet rouwig te zijn, stelde Boudewijn Hamel van de Stichting SO-APK: “Vergelijk het maar met de invoering van de roetmeter in 1995, waarvoor jarenlang per meting iets van 25 euro extra werd gerekend. Dat kan straks met de deeltjesteller ook. Daar komt bij dat al die afgekeurde auto’s ook gerepareerd moeten worden.”

Beter benutten

De mensen in equipment en onderdelen geven de markt een 7,2. Prijsconcurrentie en de ontwikkelingen op het gebied van ADAS worden als belangrijkste redenen genoemd. De voortekenen van zware tijden zijn terug te zien in faillissementen en reorganisaties bij toeleveranciers. Erwin Langenhof, manager van Bünte Benelux, kent aan dit jaar een 7 toe, maar komt voor 2020 niet verder dan een 6. En dat komt vooral doordat de branche oogkleppen opheeft. “Er is te weinig oog voor samenwerking. Dat merken wij als leverancier van onderdelen voor trailers elke dag. Als er nieuwe verlichting is voor personenauto’s, of er wordt gesproken over autonome voertuigen, wordt geen rekening gehouden met wat er achter het voertuig hangt. Dat moet echt veranderen, anders komen we als branche niet verder. We moeten elkaars kennis en expertise beter benutten.”

Slag verloren

Op een ander domein moesten de universelen dit jaar de slag laten aan de dealer, namelijk op het gebied van telematica. Diverse leveranciers van dongels waarmee ook het universele kanaal gebruik kan maken van connected cardata trokken dit jaar de stekker uit deze projecten: zowel voor consumenten als garagisten was het een brug te ver, was de verklaring van Bosch. Of het merkkanaal ook de oorlog wint, is volgens de brancheorganisaties mede aan de Europese overheid.

Online

Het stoppen van weinig lucratieve projecten zoals die met dongels zal ook zijn versneld door de huidige marktomstandigheden. Diverse leveranciers gaan snoeien in het personeelsbestand, zoals naast Bosch ook Continental, Schaeffler en Hella. De genoemde oorzaken: de snelheid waarmee de autoverkoop daalt en de elektrificering zich ontwikkelt. Autofabrikanten en leveranciers zitten in de spagaat tussen het moeten terugverdienen van de ontwikkeling in de nieuwste dieseltechnologie, en het investeren in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen waarvoor de vraag internationaal beperkt is.

Een opvallende tendens is dat autofabrikanten in de zoektocht naar nieuwe markten ook in de universele onderhoudsmarkt terecht komen. Renault kocht in Frankrijk een grote grossier en PSA breidde zijn Distrigo-concept verder uit. Nu ook Opel er aan wordt toegevoegd en de bijbehorend garageformule Eurorepar ook groeit, ziet de onderdelendivisie van PSA kansen om tot de grote jongens in deze klas te gaan behoren. 

Ook online waren er nieuwe toetreders, zoals Carpardoo, de internationale naam van de Duitse onderdelenshop KFZteile24. En we hadden al Autodoc uit Duitsland, en Mister Auto uit Frankrijk. Naast natuurlijk Nederlandse spelers als Winparts, dat de komst van dit soort partijen met vertrouwen tegemoet ziet. “Wij leveren alles de volgende dag, zowel alle technische onderdelen als auto accessoires. Dat krijgen zij vanuit Duitsland of Frankrijk niet zo snel voor elkaar”, aldus directeur Ari van Essen. Ook is er nog een Chinese invasie te verwachten: dit jaar sloot de Chinese online retailer JD.com zich aan bij Nexus, met de mededeling in een aantal jaar over de hele wereld actief te willen zijn in auto-onderdelen.

Smaakmakers

Dealer komt terug

p61Het afgelopen decennia lieten dealers de banden, ruiten en schade graag over aan de universele markt, maar daar lijkt nu een kentering in te komen: mede doordat er met EV’s zelf minder te verdienen valt, helemaal aan het traditionele onderhoud. Zo zei Kwik-Fit-ceo Martin Post dit jaar in een interview dat “de opkomst van de EV’s betekent dat we uit de hoek van dealers en universele autobedrijven meer concurrentie kunnen verwachten op het gebied van banden en ruiten”. 

Verkocht

p61 kimmanDe Mivar Group, leverancier van voertuigdata, werd dit jaar verkocht aan A2SP en Cartalk International. Na aanhoudende verliezen werd er in 2018 gereorganiseerd, maar zonder het gewenste resultaat. “Daardoor waren nieuwe stappen noodzakelijk”, zegt Guus Goris, die werd aangesteld om het bedrijf te reorganiseren. Dat leidde tot het afscheid van de broers Leon en Chris Kimman, en later ook van de derde eigenaar Bob Jansen.

Calimero

p61 pimMolco werd lid van de mondiale inkoopcombinatie Nexus en kocht in Nederland Site4Cars, een webshop in automaterialen. Met een jaaromzet van 19 miljoen euro is Molco geen grote speler. Ter vergelijking: Sator heeft een jaaromzet van zo’n 600 miljoen euro. “Wij vinden het fantastisch dat deze partijen steeds groter worden”, reageerde commercieel directeur Pim van ’t Hoenderdaal van Molco op de koopgrage concurrenten. “Daardoor zijn ze met andere zaken bezig dan met hun klanten en ontstaat er ruimte voor andere partijen op de markt.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in beeld Aftermarket | Som der deeltjes | Automotive Online
Steeds meer investeringen nodig in equipment

Jaar in beeld Aftermarket | Som der deeltjes

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De Nederlandse aftermarket leek dit jaar vooral bij te komen van de consolidatieslag in eerdere jaren, toen Sator en Partspoint snel voorwaarts integreerden. De grootste overname van het jaar vond al plaats in maart: Partspoint werd gekocht door AAG, de Europese tak van het Amerikaanse Genuine Parts Company. De grootste onderdelenleverancier van het land, Sator (in handen van het Amerikaanse LKQ), lijkt na een overnamegolf klaar voor integratie. Namen als Primaparts, Rijsbergen en Veam werden omgedoopt tot Fource en medio 2021 komt er één nieuw logistiek centrum dat de vier huidige vervangt. 

Complex

Evenals onder schadeherstellers is ook op de onderhouds- en reparatiemarkt een tekort aan goed geschoold personeel. En die scholing wordt steeds belangrijker, want de voertuigen worden complexer. Denk aan het kalibreren van ADAS-systemen en de complexiteit rond het stellen van diagnoses, waarvoor wel steeds vaker hulp op afstand mogelijk is. Leveranciers leggen zich dan ook steeds meer toe op trainingen voor hun klanten. Zo lanceerden Innovam en Autoniveau onlangs een Kennisplatform EV’s, en ook de Automotive Academy en Tech360 zeggen een toenemende interesse in opleidingen te zien.

Deeltjes

Anderzijds vraagt die toenemende complexiteit ook om investeringen in equipment; en dat geldt ook voor de aanstaande introductie van de roetdeeltjesmeter in de apk. Het Nederlandse bedrijf TBA (Technisch Bureau Andriessen) is één van de fabrikanten van dit soort systemen, dus daar ging ongetwijfeld de vlag uit. Maar ook autobedrijven hoeven ondanks de vermoedelijke aanschafprijs van zo’n vijfduizend euro ook niet rouwig te zijn, stelde Boudewijn Hamel van de Stichting SO-APK: “Vergelijk het maar met de invoering van de roetmeter in 1995, waarvoor jarenlang per meting iets van 25 euro extra werd gerekend. Dat kan straks met de deeltjesteller ook. Daar komt bij dat al die afgekeurde auto’s ook gerepareerd moeten worden.”

Beter benutten

De mensen in equipment en onderdelen geven de markt een 7,2. Prijsconcurrentie en de ontwikkelingen op het gebied van ADAS worden als belangrijkste redenen genoemd. De voortekenen van zware tijden zijn terug te zien in faillissementen en reorganisaties bij toeleveranciers. Erwin Langenhof, manager van Bünte Benelux, kent aan dit jaar een 7 toe, maar komt voor 2020 niet verder dan een 6. En dat komt vooral doordat de branche oogkleppen opheeft. “Er is te weinig oog voor samenwerking. Dat merken wij als leverancier van onderdelen voor trailers elke dag. Als er nieuwe verlichting is voor personenauto’s, of er wordt gesproken over autonome voertuigen, wordt geen rekening gehouden met wat er achter het voertuig hangt. Dat moet echt veranderen, anders komen we als branche niet verder. We moeten elkaars kennis en expertise beter benutten.”

Slag verloren

Op een ander domein moesten de universelen dit jaar de slag laten aan de dealer, namelijk op het gebied van telematica. Diverse leveranciers van dongels waarmee ook het universele kanaal gebruik kan maken van connected cardata trokken dit jaar de stekker uit deze projecten: zowel voor consumenten als garagisten was het een brug te ver, was de verklaring van Bosch. Of het merkkanaal ook de oorlog wint, is volgens de brancheorganisaties mede aan de Europese overheid.

Online

Het stoppen van weinig lucratieve projecten zoals die met dongels zal ook zijn versneld door de huidige marktomstandigheden. Diverse leveranciers gaan snoeien in het personeelsbestand, zoals naast Bosch ook Continental, Schaeffler en Hella. De genoemde oorzaken: de snelheid waarmee de autoverkoop daalt en de elektrificering zich ontwikkelt. Autofabrikanten en leveranciers zitten in de spagaat tussen het moeten terugverdienen van de ontwikkeling in de nieuwste dieseltechnologie, en het investeren in de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen waarvoor de vraag internationaal beperkt is.

Een opvallende tendens is dat autofabrikanten in de zoektocht naar nieuwe markten ook in de universele onderhoudsmarkt terecht komen. Renault kocht in Frankrijk een grote grossier en PSA breidde zijn Distrigo-concept verder uit. Nu ook Opel er aan wordt toegevoegd en de bijbehorend garageformule Eurorepar ook groeit, ziet de onderdelendivisie van PSA kansen om tot de grote jongens in deze klas te gaan behoren. 

Ook online waren er nieuwe toetreders, zoals Carpardoo, de internationale naam van de Duitse onderdelenshop KFZteile24. En we hadden al Autodoc uit Duitsland, en Mister Auto uit Frankrijk. Naast natuurlijk Nederlandse spelers als Winparts, dat de komst van dit soort partijen met vertrouwen tegemoet ziet. “Wij leveren alles de volgende dag, zowel alle technische onderdelen als auto accessoires. Dat krijgen zij vanuit Duitsland of Frankrijk niet zo snel voor elkaar”, aldus directeur Ari van Essen. Ook is er nog een Chinese invasie te verwachten: dit jaar sloot de Chinese online retailer JD.com zich aan bij Nexus, met de mededeling in een aantal jaar over de hele wereld actief te willen zijn in auto-onderdelen.

Smaakmakers

Dealer komt terug

p61Het afgelopen decennia lieten dealers de banden, ruiten en schade graag over aan de universele markt, maar daar lijkt nu een kentering in te komen: mede doordat er met EV’s zelf minder te verdienen valt, helemaal aan het traditionele onderhoud. Zo zei Kwik-Fit-ceo Martin Post dit jaar in een interview dat “de opkomst van de EV’s betekent dat we uit de hoek van dealers en universele autobedrijven meer concurrentie kunnen verwachten op het gebied van banden en ruiten”. 

Verkocht

p61 kimmanDe Mivar Group, leverancier van voertuigdata, werd dit jaar verkocht aan A2SP en Cartalk International. Na aanhoudende verliezen werd er in 2018 gereorganiseerd, maar zonder het gewenste resultaat. “Daardoor waren nieuwe stappen noodzakelijk”, zegt Guus Goris, die werd aangesteld om het bedrijf te reorganiseren. Dat leidde tot het afscheid van de broers Leon en Chris Kimman, en later ook van de derde eigenaar Bob Jansen.

Calimero

p61 pimMolco werd lid van de mondiale inkoopcombinatie Nexus en kocht in Nederland Site4Cars, een webshop in automaterialen. Met een jaaromzet van 19 miljoen euro is Molco geen grote speler. Ter vergelijking: Sator heeft een jaaromzet van zo’n 600 miljoen euro. “Wij vinden het fantastisch dat deze partijen steeds groter worden”, reageerde commercieel directeur Pim van ’t Hoenderdaal van Molco op de koopgrage concurrenten. “Daardoor zijn ze met andere zaken bezig dan met hun klanten en ontstaat er ruimte voor andere partijen op de markt.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.