Universele onderhoudssector vol vertrouwen

Jaar in Beeld Onderhoud | Het blijft druk bij de garagist

Jaar in Beeld • Nooit een saai moment op de onderhoudsmarkt. Of het nu een hardnekkig virus is, een stortvloed aan nieuwe EV’s of een ontploffende occasionmarkt: de universele garagist laat zich niet gek maken. Onze jaarlijkse enquête laat zien dat er veel vertrouwen is in de markt.
Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Doemdenkers waren er genoeg, het afgelopen jaar. Zo zou de onderhoudsmarkt met dank aan de elektrische auto zo goed als verdwijnen. Dat valt mee: vooralsnog blijkt er ook aan EV’s wel wat te verdienen. En hoewel steeds meer automerken een einddatum aan de brandstofmotor hangen, rijden er daar de komende decennia nog genoeg van rond. Vloeistoffen en slijtagedelen kunnen dus nog even op voorraad blijven, zeker gezien de occassion-hausse.

Er waren genoeg klanten die tóch de distributieriem lieten vervangen in plaats van een andere auto te kopen

Jan-Douwe Sierksma, eigenaar Auto Joure XL

De universele garagisten die hebben meegewerkt aan onze enquête geven de markt als geheel dan ook een 7,4 en het eigen segment een 7,8. Dat het geld vooral met onderhoud en reparatie wordt verdiend en de werkplaatsen ook tijdens de zwaarste lockdowns gewoon open bleven, heeft zeker geholpen. Wel merken ze op dat er een daling in het onderhoud te zien is, met name door het lagere aantal gereden kilometers door lockdowns en thuiswerken. Anderzijds: corona zorgt er ook voor dat mensen uit het OV en in de auto stapten, ziet Edgar Brauckmann van Stichting Vakgarage en universeel garagist. “Het openbaar vervoer is voor veel mensen nog steeds geen fijne optie, dus een auto voor de deur is onverminderd populair. Tegelijk met de vraag naar occasions ging het ook hard met accessoires. De trekhaken waren dit jaar niet áán te slepen.”

Distributieriem vervangen

Autobedrijf Auto Joure XL ziet een groot verschil in de keuzes die klanten maken: de één houdt mede door de coronacrisis juist de hand op de knip, de ander geeft extra geld uit aan onderhoud. “Het is op onderhoud echt fiftyfifty. Sommige laten het onderhoud liever achterwege en zoeken een andere auto uit, terwijl anderen toch die duurdere onderhoudsbeurt laten doen of die distributieriem vervangen”, zegt eigenaar Jan-Douwe Sierksma.

“Iets vergelijkbaars zie je ook bij onderdelen: aan de ene kant hebben mensen ruimte om te kiezen voor A-merk producten en originele onderdelen, aan de andere kant is er ook nog altijd veel vraag naar de goedkopere alternatieven. Heel soms is het ‘en-en’. Zo had ik hier pas nog een man die net vier nieuwe banden had laten monteren en de bak laten spoelen, en die nauwelijks een week later toch besloot om een andere auto te kopen. Gewoon omdat hij zijn auto er graag altijd goed bij heeft staan, ongeacht of hij ‘m wil verkopen of niet.”

Investeren in elektrificatie

Universele autobedrijven zien het enorme belang van investeren in elektrificatie. Zo zegt 70 procent van de respondenten dit jaar te investeren in training en equipment voor EV-onderhoud en -reparatie. Vrijwel alle overige respondenten zeggen hier al langer mee bezig te zijn. Brauckmann ziet ook nog geen daling in onderhoudsbehoefte. “Hybrides maken nu al ruim een kwart uit van onze onderhoudsomzet en elektrische auto’s 3 tot 5 procent. Voor onderhoud maakt een elektrische auto wat ons betreft nauwelijks verschil. Van de twintig meest bestelde onderdelen zitten er zeventien ook op elektrische auto’s, zoals ruitenwissers, banden, koelvloeistof of zelfs een startaccu. Daarbij zijn EV’s een stuk zwaarder en vaak heel krachtig, dus zullen onderdelen zoals banden sneller slijten. Wij hebben daar nog genoeg werk aan.”

Marc Huisman, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf, verwacht wel dat de markt voor onderhoud de komende tien jaar verder terugloopt, mede door langere onderhoudsintervallen voor brandstofauto’s en de opkomst van elektrische auto’s. “Alleen de verkoop van banden is niet genoeg om de werkplaats draaiend te houden.”

Private lease

Marc Huisman verwacht dat ook de toenemende groei in private lease effect heeft op de werkplaats. “De grote spelers hebben eigen onderhoudscontracten met merkdealers. Als universele garage kom je daar niet snel tussen, en voor een eigen private lease- label heb je grotere volumes nodig. Voor de meeste consumenten is de auto immers vooral een gebruiksvoorwerp en zijn prijs en gemak enorm belangrijk. Voor liefhebbers is dat anders, dus ik zal me meer gaan richten op die doelgroep. Echt de krenten uit de pap, speciale modellen, al dan niet elektrisch. Zulke klanten willen hun auto perfect in orde hebben; die willen ‘m nog wél goed verzorgen. Zo hoop ik mijn bedrijf gezond de toekomst in te sturen.”

Jaar in Beeld Onderhoud | Het blijft druk bij de garagist | Automotive Online
Universele onderhoudssector vol vertrouwen

Jaar in Beeld Onderhoud | Het blijft druk bij de garagist

Jaar in Beeld • Nooit een saai moment op de onderhoudsmarkt. Of het nu een hardnekkig virus is, een stortvloed aan nieuwe EV’s of een ontploffende occasionmarkt: de universele garagist laat zich niet gek maken. Onze jaarlijkse enquête laat zien dat er veel vertrouwen is in de markt.
Leonard van den Berg Leonard van den Berg
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Doemdenkers waren er genoeg, het afgelopen jaar. Zo zou de onderhoudsmarkt met dank aan de elektrische auto zo goed als verdwijnen. Dat valt mee: vooralsnog blijkt er ook aan EV’s wel wat te verdienen. En hoewel steeds meer automerken een einddatum aan de brandstofmotor hangen, rijden er daar de komende decennia nog genoeg van rond. Vloeistoffen en slijtagedelen kunnen dus nog even op voorraad blijven, zeker gezien de occassion-hausse.

Er waren genoeg klanten die tóch de distributieriem lieten vervangen in plaats van een andere auto te kopen

Jan-Douwe Sierksma, eigenaar Auto Joure XL

De universele garagisten die hebben meegewerkt aan onze enquête geven de markt als geheel dan ook een 7,4 en het eigen segment een 7,8. Dat het geld vooral met onderhoud en reparatie wordt verdiend en de werkplaatsen ook tijdens de zwaarste lockdowns gewoon open bleven, heeft zeker geholpen. Wel merken ze op dat er een daling in het onderhoud te zien is, met name door het lagere aantal gereden kilometers door lockdowns en thuiswerken. Anderzijds: corona zorgt er ook voor dat mensen uit het OV en in de auto stapten, ziet Edgar Brauckmann van Stichting Vakgarage en universeel garagist. “Het openbaar vervoer is voor veel mensen nog steeds geen fijne optie, dus een auto voor de deur is onverminderd populair. Tegelijk met de vraag naar occasions ging het ook hard met accessoires. De trekhaken waren dit jaar niet áán te slepen.”

Distributieriem vervangen

Autobedrijf Auto Joure XL ziet een groot verschil in de keuzes die klanten maken: de één houdt mede door de coronacrisis juist de hand op de knip, de ander geeft extra geld uit aan onderhoud. “Het is op onderhoud echt fiftyfifty. Sommige laten het onderhoud liever achterwege en zoeken een andere auto uit, terwijl anderen toch die duurdere onderhoudsbeurt laten doen of die distributieriem vervangen”, zegt eigenaar Jan-Douwe Sierksma.

“Iets vergelijkbaars zie je ook bij onderdelen: aan de ene kant hebben mensen ruimte om te kiezen voor A-merk producten en originele onderdelen, aan de andere kant is er ook nog altijd veel vraag naar de goedkopere alternatieven. Heel soms is het ‘en-en’. Zo had ik hier pas nog een man die net vier nieuwe banden had laten monteren en de bak laten spoelen, en die nauwelijks een week later toch besloot om een andere auto te kopen. Gewoon omdat hij zijn auto er graag altijd goed bij heeft staan, ongeacht of hij ‘m wil verkopen of niet.”

Investeren in elektrificatie

Universele autobedrijven zien het enorme belang van investeren in elektrificatie. Zo zegt 70 procent van de respondenten dit jaar te investeren in training en equipment voor EV-onderhoud en -reparatie. Vrijwel alle overige respondenten zeggen hier al langer mee bezig te zijn. Brauckmann ziet ook nog geen daling in onderhoudsbehoefte. “Hybrides maken nu al ruim een kwart uit van onze onderhoudsomzet en elektrische auto’s 3 tot 5 procent. Voor onderhoud maakt een elektrische auto wat ons betreft nauwelijks verschil. Van de twintig meest bestelde onderdelen zitten er zeventien ook op elektrische auto’s, zoals ruitenwissers, banden, koelvloeistof of zelfs een startaccu. Daarbij zijn EV’s een stuk zwaarder en vaak heel krachtig, dus zullen onderdelen zoals banden sneller slijten. Wij hebben daar nog genoeg werk aan.”

Marc Huisman, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf, verwacht wel dat de markt voor onderhoud de komende tien jaar verder terugloopt, mede door langere onderhoudsintervallen voor brandstofauto’s en de opkomst van elektrische auto’s. “Alleen de verkoop van banden is niet genoeg om de werkplaats draaiend te houden.”

Private lease

Marc Huisman verwacht dat ook de toenemende groei in private lease effect heeft op de werkplaats. “De grote spelers hebben eigen onderhoudscontracten met merkdealers. Als universele garage kom je daar niet snel tussen, en voor een eigen private lease- label heb je grotere volumes nodig. Voor de meeste consumenten is de auto immers vooral een gebruiksvoorwerp en zijn prijs en gemak enorm belangrijk. Voor liefhebbers is dat anders, dus ik zal me meer gaan richten op die doelgroep. Echt de krenten uit de pap, speciale modellen, al dan niet elektrisch. Zulke klanten willen hun auto perfect in orde hebben; die willen ‘m nog wél goed verzorgen. Zo hoop ik mijn bedrijf gezond de toekomst in te sturen.”