Euromaster: ruitherstel als logische volgende stap

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Frank Hut van Euromaster verwacht op termijn 15 specialisten nodig te hebben.

Steeds meer specialisten breiden hun productportfolio uit met ruitherstel. Carrosserieschadebedrijven stappen in ruitherstel, ruitherstellers voegen cosmetisch herstel toe en ook fitters roeren zich al enige tijd op de glasmarkt. Allemaal zien ze de glasmarkt als welkome aanvulling op de eigen activiteiten. Sinds kort is ook Euromaster, van huis uit bandenbedrijf en later doorgegroeid naar onderhoudsketen, gestart met het aanbieden van ruitherstel en –vervanging. “We hebben twee jaar geleden onderzoek gedaan naar de ruitschadeherstel markt en concludeerden dat dit op het gebied van procesmatige aanpak goed aansluit op de onze”, vertelt Directeur Leasing Frank Hut van Euromaster. “Zakelijke opdrachtgevers willen graag afspraken maken met een partner die landelijke dekking kan bieden, met één aanspreekpunt en een centrale facturatie. Dat systeem hebben wij natuurlijk al ingericht. De uitdaging in onze branche zit er met name in om te werken onder geconditioneerde omstandigheden.”In Automotive 5 leest u hoe steeds meer verzekeraars ruitschade naar carrosseriebedrijven sturen.

Die laatste uitdaging is op twee manieren getackeld: in de eerste plaats door een selectief aantal vestigingen aan te wijzen waar de vervanging plaats kan vinden in een geconditioneerde ruimte (bijvoorbeeld, zoals in schadeherstelvestigingen al gebeurt, het werk achter een stofwerend gordijn uit te voeren) maar ook – of bovenal – door waar mogelijk de reparaties en vervangingen mobiel, dus op locatie, plaats te laten vinden. “We hebben vijf specialisten in dienst genomen die de vervangingen uitvoeren. Dat is voorlopig voldoende om landelijke dekking te kunnen bieden; als er meer mensen nodig zijn omdat de volumes toenemen, dan is het aanbod aan gespecialiseerde mensen groot genoeg om daar op in te spelen”, zegt Hut.Euromaster is bij het merendeel de grote leasemaatschappijen een van de voorkeursleveranciers voor bandenservice.

Groeien naar 15

Sinds Belron in korte tijd een aantal formules overnam (het marktaandeel van Belron ligt in Nederland boven de 70%), zien steeds meer concurrenten kansen omdat dit de roep om een tweede grote partij zou vergroten. Volgens Hut is dat echter niet de reden geweest voor Euromaster om het project te lanceren. “We waren namelijk al eerder bezig met ons onderzoek nadat Euromaster Duitsland, waar het idee ontstond, al succesvol was gestart. We merken wel dat de vraag in de afgelopen jaren is toegenomen, vooral de vraag naar one stop shopping, risicospreiding en een verhoogd serviceniveau, waarbij we bijvoorbeeld niet alleen de auto uitzuigen en wassen, maar ook – indien nodig – de vloeistoffen bijvullen en de banden controleren. In Nederland is het concept ontwikkeld en getest door drie technisch specialisten.” Hut kan niet zeggen hoeveel volume of marktaandeel Euromaster verwacht binnen te halen. “Daarvoor is het nu nog te vroeg. Ik denk wel dat we op termijn toe moeten groeien naar zo’n tien à vijftien specialisten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Euromaster: ruitherstel als logische volgende stap | Automotive Online

Euromaster: ruitherstel als logische volgende stap

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Frank Hut van Euromaster verwacht op termijn 15 specialisten nodig te hebben.

Steeds meer specialisten breiden hun productportfolio uit met ruitherstel. Carrosserieschadebedrijven stappen in ruitherstel, ruitherstellers voegen cosmetisch herstel toe en ook fitters roeren zich al enige tijd op de glasmarkt. Allemaal zien ze de glasmarkt als welkome aanvulling op de eigen activiteiten. Sinds kort is ook Euromaster, van huis uit bandenbedrijf en later doorgegroeid naar onderhoudsketen, gestart met het aanbieden van ruitherstel en –vervanging. “We hebben twee jaar geleden onderzoek gedaan naar de ruitschadeherstel markt en concludeerden dat dit op het gebied van procesmatige aanpak goed aansluit op de onze”, vertelt Directeur Leasing Frank Hut van Euromaster. “Zakelijke opdrachtgevers willen graag afspraken maken met een partner die landelijke dekking kan bieden, met één aanspreekpunt en een centrale facturatie. Dat systeem hebben wij natuurlijk al ingericht. De uitdaging in onze branche zit er met name in om te werken onder geconditioneerde omstandigheden.”In Automotive 5 leest u hoe steeds meer verzekeraars ruitschade naar carrosseriebedrijven sturen.

Die laatste uitdaging is op twee manieren getackeld: in de eerste plaats door een selectief aantal vestigingen aan te wijzen waar de vervanging plaats kan vinden in een geconditioneerde ruimte (bijvoorbeeld, zoals in schadeherstelvestigingen al gebeurt, het werk achter een stofwerend gordijn uit te voeren) maar ook – of bovenal – door waar mogelijk de reparaties en vervangingen mobiel, dus op locatie, plaats te laten vinden. “We hebben vijf specialisten in dienst genomen die de vervangingen uitvoeren. Dat is voorlopig voldoende om landelijke dekking te kunnen bieden; als er meer mensen nodig zijn omdat de volumes toenemen, dan is het aanbod aan gespecialiseerde mensen groot genoeg om daar op in te spelen”, zegt Hut.Euromaster is bij het merendeel de grote leasemaatschappijen een van de voorkeursleveranciers voor bandenservice.

Groeien naar 15

Sinds Belron in korte tijd een aantal formules overnam (het marktaandeel van Belron ligt in Nederland boven de 70%), zien steeds meer concurrenten kansen omdat dit de roep om een tweede grote partij zou vergroten. Volgens Hut is dat echter niet de reden geweest voor Euromaster om het project te lanceren. “We waren namelijk al eerder bezig met ons onderzoek nadat Euromaster Duitsland, waar het idee ontstond, al succesvol was gestart. We merken wel dat de vraag in de afgelopen jaren is toegenomen, vooral de vraag naar one stop shopping, risicospreiding en een verhoogd serviceniveau, waarbij we bijvoorbeeld niet alleen de auto uitzuigen en wassen, maar ook – indien nodig – de vloeistoffen bijvullen en de banden controleren. In Nederland is het concept ontwikkeld en getest door drie technisch specialisten.” Hut kan niet zeggen hoeveel volume of marktaandeel Euromaster verwacht binnen te halen. “Daarvoor is het nu nog te vroeg. Ik denk wel dat we op termijn toe moeten groeien naar zo’n tien à vijftien specialisten.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.