Cecra wijst data-deal Acea en Clepa af

Redactie Redactie
• Laatste update:

De data-deal tussen Acea en Clepa werd gesloten op 1 december. Het belangrijkste uitgangspunt van de overeenkomst is dat de toegang tot data door derden veilig moet zijn. In plaats van directe toegang tot het voertuig door verschillende partijen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een of meerdere dongels, willen Acea en Clepa één verbinding tussen auto en de server van de autofabrikant, die vervolgens data doorstuurt naar een of meerdere onafhankelijke servers.

Volgens Cecra ondermijnt dit plan allereerst de vrije keuze van de autobezitter om zelf te beslissen wat er met zijn data gebeurt en wie er bij kan. Daarnaast ontstaat er oneerlijke concurrentie door de overeenkomst.

De autofabrikanten en onderdelenleveranciers mogen als enige beslissen wat er met de data gebeurt. Hierdoor kunnen gegevens achter worden gehouden, die van belang zijn voor andere partijen, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. Zij hebben dan geen toegang tot informatie die helpt bij het ontwikkelen van hun producten en diensten. 

Cecra wil dat de regie bij de consument blijft. Deze moet zelf kunnen beslissen wie de data gebruikt en waarvoor. “Het plan van Acea en Clepa komt niet tegemoet aan onze zorgen”, aldus Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, aangesloten bij Cecra. “Er moet een systeem komen waarin data op een veilige manier wordt gedeeld en waar de consument zeggenschap over houdt. In deze is ons standpunt niet veranderd.”

Cecra wijst data-deal Acea en Clepa af | Automotive Online

Cecra wijst data-deal Acea en Clepa af

Redactie Redactie
• Laatste update:

De data-deal tussen Acea en Clepa werd gesloten op 1 december. Het belangrijkste uitgangspunt van de overeenkomst is dat de toegang tot data door derden veilig moet zijn. In plaats van directe toegang tot het voertuig door verschillende partijen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een of meerdere dongels, willen Acea en Clepa één verbinding tussen auto en de server van de autofabrikant, die vervolgens data doorstuurt naar een of meerdere onafhankelijke servers.

Volgens Cecra ondermijnt dit plan allereerst de vrije keuze van de autobezitter om zelf te beslissen wat er met zijn data gebeurt en wie er bij kan. Daarnaast ontstaat er oneerlijke concurrentie door de overeenkomst.

De autofabrikanten en onderdelenleveranciers mogen als enige beslissen wat er met de data gebeurt. Hierdoor kunnen gegevens achter worden gehouden, die van belang zijn voor andere partijen, zoals verzekeraars en leasemaatschappijen. Zij hebben dan geen toegang tot informatie die helpt bij het ontwikkelen van hun producten en diensten. 

Cecra wil dat de regie bij de consument blijft. Deze moet zelf kunnen beslissen wie de data gebruikt en waarvoor. “Het plan van Acea en Clepa komt niet tegemoet aan onze zorgen”, aldus Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, aangesloten bij Cecra. “Er moet een systeem komen waarin data op een veilige manier wordt gedeeld en waar de consument zeggenschap over houdt. In deze is ons standpunt niet veranderd.”