‘Deeltjesteller te duur en onpraktisch’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Hoe detecteer je het best dat een roetfilter is verwijderd?

TNO onderzocht, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met welk meetinstrument het best te constateren is of een roetfilter is verwijderd. Dit in verband met de handhaving van het verbod op het verwijderen van roetfilters, dat in juli 2017 opnieuw van kracht moet worden. Volgens TNO verdient de deeltjesteller de voorkeur boven een verbeterde versie van de huidige roetmeter (opaciteitsmeter). Abonnees kunnen in de rubriek Brancherapporten het TNO-onderzoek inzien.

Volgens Leon Andriessen, zelf fabrikant van opaciteitsmeters, is in het onderzoek echter niet de praktische toepasbaarheid meegenomen. Hij stuurde daarom een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Milieu om haar op de bezwaren van een deeltjesteller te wijzen. “Het is allereerst geen goed idee om garagehouders – en daarmee hun klanten – op te zadelen met de aanschafprijs van een deeltjesmeter die vele malen hoger ligt dan die van een opaciteitsmeter (circa 18 duizend euro om 4 duizend euro, red). “Daarnaast zijn er nu wereldwijd twee fabrikanten die een deeltjesmeter maken. Voor het kalibreren van zo’n meter moet hij terug naar de fabrikant want dit kan niet op locatie. Ten derde moeten keurstations naast een deeltjesteller altijd een reguliere roetmeter in huis hebben om ook een roetmeting uit te kunnen voeren aan auto’s van voor 2005.”

Volgens Hens Peeters Weem, manager apk bij RDW, is het nog veel te prematuur te stellen dat het onderzoek van TNO uiteindelijk leidt tot de introductie van de deeltjesteller in apk-stations. “De overheid heeft ons gevraagd te onderzoeken wat het meest wenselijke meetinstrument is: de nieuwe opaciteitsmeter, de huidige of de deeltjesteller. Aan elk meetinstrument kleven nadelen. Die wegen we af tegen de voordelen. Uiteraard kijken we daarbij ook naar het economisch perspectief”, aldus Peeters Weem.
De grootste uitdaging is dat het apparaat aantoont dat er gemeten is. “De fijstofuitstoot van een Euro5 en -6 diesel is lager dan de fijstof die in de lucht zit. De meetwaarde is dus in alle gevallen vrijwel nul.”

Lees het hele artikel op Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Deeltjesteller te duur en onpraktisch’ | Automotive Online

‘Deeltjesteller te duur en onpraktisch’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Hoe detecteer je het best dat een roetfilter is verwijderd?

TNO onderzocht, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, met welk meetinstrument het best te constateren is of een roetfilter is verwijderd. Dit in verband met de handhaving van het verbod op het verwijderen van roetfilters, dat in juli 2017 opnieuw van kracht moet worden. Volgens TNO verdient de deeltjesteller de voorkeur boven een verbeterde versie van de huidige roetmeter (opaciteitsmeter). Abonnees kunnen in de rubriek Brancherapporten het TNO-onderzoek inzien.

Volgens Leon Andriessen, zelf fabrikant van opaciteitsmeters, is in het onderzoek echter niet de praktische toepasbaarheid meegenomen. Hij stuurde daarom een brief aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Milieu om haar op de bezwaren van een deeltjesteller te wijzen. “Het is allereerst geen goed idee om garagehouders – en daarmee hun klanten – op te zadelen met de aanschafprijs van een deeltjesmeter die vele malen hoger ligt dan die van een opaciteitsmeter (circa 18 duizend euro om 4 duizend euro, red). “Daarnaast zijn er nu wereldwijd twee fabrikanten die een deeltjesmeter maken. Voor het kalibreren van zo’n meter moet hij terug naar de fabrikant want dit kan niet op locatie. Ten derde moeten keurstations naast een deeltjesteller altijd een reguliere roetmeter in huis hebben om ook een roetmeting uit te kunnen voeren aan auto’s van voor 2005.”

Volgens Hens Peeters Weem, manager apk bij RDW, is het nog veel te prematuur te stellen dat het onderzoek van TNO uiteindelijk leidt tot de introductie van de deeltjesteller in apk-stations. “De overheid heeft ons gevraagd te onderzoeken wat het meest wenselijke meetinstrument is: de nieuwe opaciteitsmeter, de huidige of de deeltjesteller. Aan elk meetinstrument kleven nadelen. Die wegen we af tegen de voordelen. Uiteraard kijken we daarbij ook naar het economisch perspectief”, aldus Peeters Weem.
De grootste uitdaging is dat het apparaat aantoont dat er gemeten is. “De fijstofuitstoot van een Euro5 en -6 diesel is lager dan de fijstof die in de lucht zit. De meetwaarde is dus in alle gevallen vrijwel nul.”

Lees het hele artikel op Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.